Nieuw grossiersconcept met een bekende naam

Nieuw grossiersconcept met een bekende naam
Erik Swieringa is enthousiast over de samenwerking. “De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Nederland telt ruim dertig API-grossiers, allemaal succesvolle zelfstandige ondernemers, die lokale garagebedrijven bedienen. Natuurlijk had Doyen (in de nieuwe situatie dus Autodistribution Nederland) verder kunnen gaan met het API-label. Kees Willemsen, sales director Autodistribution Nederland: "In de nieuwe manier van samenwerken kiezen we samen met de grossiers voor een label met een grote internationale naamsbekendheid. Doyen heeft de rechten op de naam Autodistribution en met die naam kunnen we krachtig de markt in."

Samen de markt in

De Autodistribution-grossier is ontstaan uit de behoefte van zelfstandige grossiers om een gezamenlijk netwerk te bouwen. De API-grossiers werken al aan de achterkant samen op het gebied van IT en inkoop. Kees Willemsen: “En met het nieuwe concept werken we ook aan de voorkant samen; we gaan gezamenlijk commercieel de markt in.”

De grossiers krijgen - voor het eerst in het bestaan van API/Doyen - een uniforme uitstraling. Erik Swieringa van Swieringa Automaterialen (Gorredijk, Heerenveen, Sneek): “De gezamenlijke huisstijl hoort bij de herkenning, uitstraling en professionalisering. Het voordeel is dat we allemaal zelfstandige grossiers zijn met ieder ons eigen specialisme, kennis en ervaring. Maar we zijn ook een hechte club en hebben daardoor ook veel aan elkaar.”

Samen succesvol

Er komt ook eenheid in het aanbieden van private labels, garageconcepten en marketingacties richting de garagebedrijven. Hanno Brinkman, concept support manager van Autodistribution: “Om samen iets te bereiken is inspraak belangrijk. De grossiers hebben in diverse commissies flinke invloed gehad. In kleine groepjes hebben de API-grossiers zitting gehad in een commerciële commissie, een IT-commissie en een technische commissie.”

Het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers”

Erik Swieringa was zo enthousiast dat hij gelijk in drie commissies zitting nam. “Ja, natuurlijk ben ik enthousiast! We doen al jaren zaken met Doyen, ik heb er altijd een goed gevoel bij gehad, en het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers. De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Groots van start

Het enthousiasme binnen de API-grossiers om over te stappen naar Autodistribution is groot. Hoewel de gesprekken met de grossiers zowel binnen als buiten het API-netwerk nog in volle gang zijn is nu al duidelijk is dat Autodistribution direct groots van start gaat. Kees Willemsen: “Wij willen de identiteit en kracht van de individuele grossiers behouden; ze zijn tenslotte succesvol geworden door de manier waarop ze werken. Maar we willen ook aantrekkelijk zijn voor alle grossiers die nog vrij zijn of die in een ander netwerk zitten."

"We willen geen eigen grossiersvestigingen in Nederland. We werken alleen samen met zelfstandige grossiers, die inzien dat de samenwerking met Autodistribution en collega-grossiers de sleutel is tot het succes op lange termijn”, aldus Kees Willemsen.

Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”
Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”

Omgekeerd proces

Het is een soort omgekeerd proces geweest, want vanaf het begin stond het garagebedrijf centraal. Hanno Brinkman: “Wat hebben garagebedrijven nodig om de toekomst in te gaan? Hoe kunnen ze technisch bijblijven, hoe zorgen we dat ze alle commerciële kansen pakken? De antwoorden op die vragen hebben we vervolgens terug geredeneerd: wat zou een grossier moeten bieden aan producten, ondersteuning, training en marketing om de garagebedrijven te helpen? En wat moeten wij als distributeur dan doen om de grossiers te ondersteunen? Daarom waren die commissies zo belangrijk.”

Peter de Haas van Excluparts in Nijmegen heeft ook net zijn handtekening gezet. Peter de Haas: “Ik heb in de commerciële commissie meegedacht over productlijnen, huismerk, prijsstelling en voorraden. Het mooie van het concept is dat het onderdeel is van een Europees netwerk. Dat is zeldzaam.”

Drie nieuwe concepten

De grossiers gaan straks met drie nieuwe concepten voor garages aan de slag: TechExpert, AD Garage en AD Garage Expert. Ieder garagebedrijf dat klant is van een Autodistribution-grossier kan TechExpert worden. Er is geen gemeenschappelijke uitstraling en er wordt geen eigen rayon geboden.

Dat is ook niet nodig, want TechExpert is gericht op de eigen werkplaats en daarom voor iedereen interessant. TechExperts krijgen ondersteuning met modules, zoals TechData (technische informatie via HaynesPro), TechTools (speciaalgereedschap bij de Autodistribution-grossier) en TechRemote (diagnosediensten op afstand).

TechExpert voor technische ondersteuning

De technische trainingen worden gegeven door Grup Eina en vinden plaats bij de grossier in kleine groepjes van maximaal veertien monteurs. De trainers nemen geprepareerde auto’s mee en zorgen dat trainingen en webinars ook online beschikbaar komen. Via TechLine is er onbeperkt toegang tot een technische hulplijn, waar advies, technische bulletins, montagehandleidingen en schema’s verkrijgbaar zijn.

TechLine is nu al heel succesvol; op dit moment lost TechLine internationaal zo’n 150.000 technische problemen per jaar op. Ook goed om te weten is dat de grossiers hun klanten onbeperkte TechPro geengezeur-garantie op onderdelen kunnen bieden.

Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”
Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”

AD voor commerciële ondersteuning

Garagebedrijven die ook commerciële ondersteuning willen kunnen AD Garage worden. Ze krijgen de technische ondersteuning die de TechExperts ook krijgen, maar beschikken daarnaast over pechhulp, internationale garantie, een eigen website, een offertetool, ondersteuning op sociale media en Rendementsadviezen (door WESP).

Bovendien zorgt Autodistribution voor landelijke en regionale campagnes. AD Garages hebben dus alle marketinginstrumenten om klanten aan zich te binden. De commissiestructuur komt ook terug bij AD Garage. Het delen van kennis en ervaringen en het meedenken en beslissen in diverse onderwerpen geeft het netwerk kracht.

Het is precies wat we zochten”

Peter de Haas: “Voor garages wordt de medewerking van de grossier aan opleiding, cursussen, commerciële en technische ondersteuning steeds belangrijker. TechExperts en AD Garage... het is precies wat we zochten.”

AD Garage Expert

Garagebedrijven die ook op de zakelijke markt (lease-onderhoud) actief willen zijn, kunnen straks AD Garage Expert worden; het overtreffende concept. Erik Swieringa: “De reacties zijn heel positief. Ik heb zelf nog maar net getekend, maar er zijn nu al klanten die interesse hebben. Het zijn mooie toevoegingen op onze diensten.” Het team en de grossiers van Autodistribution zijn ambitieus en staan te trappelen; aan hun enthousiasme zal het zeker niet liggen.

Dit artikel is gesponsord door Doyen

Lees ook: Autodistribution en AD Garage onder één dak

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...