Maanddossier november 2018

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de november-editie 2018 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT-Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

AMT 11, pagina 7

Diagnosetips uit de praktijk

Na montage loopt de Partner weer als een zonnetje. De klant is blij dat hij weer de weg op kan. Teruglezen hoe Edwin dat voor elkaar heeft gekregen? Dat kan hier. In het artikel staat ook de video. Wil je alleen de video zien, dan ben je op de goede plek!

 

AMT 11, pagina 16

Nacontrole van de EPB-module

Beloofd is beloofd, Steve Smith van Pico Technology zoekt storingen altijd tot op de bodem uit. Zo ook in het geval van de parkeerremstoring in de Audi A6. Het vervangen van de EPB-module bleek de oplossing. Maar wat veroorzaakte nou de ruis in de spanning van de linker parkeerremservo tijdens het vrijzetten van de parkeerrem? Om daar achter te komen duikt hij letterlijk in de EPB-module. De uitkomst past niet in het maanddossier, daar hebben we een extra artikel van gemaakt. Dat wordt nog even nagenieten van Steve Smith!

AMT 11, pagina 33

Trucktechniek, hoe doe jij dat? 

In AMT 12 besteden we aandacht aan het thema Trucktechniek. Wij zijn benieuwd wat jij zoal in je werkplaats tegenkomt. Daarvoor hebben we een aantal vragen voor je opgesteld. Invullen is een fluitje van een cent. Kunnen wij een mooi thema maken dat aansluit op jouw praktijk en jij kan een mooie Snap-on 680 gram terugslagvrije kunststofhamer ter waarde van € 44,00 scoren! Het formulier vind je hier: Trucktechniek, hoe doe jij dat?

AMT 11, pagina 45

Video van demonstratie Relay Attack

Gone in 20 seconds?! Ja echt, terwijl de keyless-sleutels binnen lagen openden diverse auto’s zonder pardon door het keyless-sleutelsignaal te foppen. Eerder zag je in ‘Video: Seat Leon opent zónder sleutel middels Relay Attack’ hoe een Seat Leon opende én startte. Hieronder de video met meer demonstraties. Van de Stelvio Q, de Leon, een Mégane GT en ja, ook de 911 Turbo 4S opende zich. Maar wel met de opmerking dat deze auto een aftermarket-alarmsysteem heeft. Het affabrieksalarmsysteem schakelt zich namelijk uit bij Relay Attack. De auto denkt tenslotte dat de sleutel bij de auto is… 

AMT 11, pagina 54

Techniek van, onderhoud aan én rijden met de Citroën Traction Avant 

In het AMT jubileumnummer van juni 2006 vergeleken we de toen hypermoderne C6 met een Citroën uit de begintijd van AMT, inderdaad, de Traction Avant. Lees de drie artikelen over techniekonderhoud en rijeigenschappen terug. Een link naar de website van Traction Avant Nederland, met een uitgebreide technische historie van de TA vind je hier.

AMT 11, pagina 63

Techniek van Toen

In 1978 werd er volgens Borg-Warner maar wat aangeprutst als het ging om automatische transmissies. Aangezien de automaat aan populariteit aan het winnen was, vond het bedrijf het hoog tijd voor een lesje onderhoud en reparatie aan automaatbakken. 

AMT 11, pagina 65

Cilinderwandcoating, monoblock wastegate en V8-specs  

LDS-coating op de cilinderwanden, hoe zit dat precies? We zagen het eerder bij Ford in ruilmotoren. In de nieuwe BMW V8 komen we deze techniek ook tegen. Alle technische ins en outs van de motor bespraken we in Oog voor Techniek in AMT11. Daarin komen ook de twee turbo’s met monoblock wastegates ter sprake. Wat dat is, een monoblock wastegate. Je ziet het in deze video. Oh, en vergeet het Tsjechisch, de beelden vertellen het verhaal.  

De specificaties en grafiek hieronder vertellen het verhaal van BMW’s nieuwe V8. Althans een deel van het verhaal. De rest lees je in Oog voor Techniek in AMT 11

Indrukwekkende cijfers. Merk op dat het blok licht overvierkant is. Dat biedt ruimte aan grote kleppen. Dankzij variabele kleplifthoogte op de inlaatnokkenassen en variabele kleptiming op alle vier is toch een voor een geblazen motor hoge compressieverhouding mogelijk.

. 

 

Bijna 100 kW aan litervermogen en let op als je achter zo’n BMW V8 staat, niet alle klinkers zitten vast genoeg voor 750 Nm.

BMW’s nieuwe V8 debuteert in de M850i xDrive. Vanaf 170.000 voor de Coupé.

 

 

Gemist in de nieuwsbrief