Maanddossier januari 2019

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de januari-editie 2019 van jouw vakblad AMT aanvullen. Deze extra informatie vergroot jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT-Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

AMT 1, Pagina 7 

CAN-bus 7 Serie voelt nattigheid

In deze nieuwe rubriek samen met Danny Versluis pakken we een van zijn meest interessante video’s beet om in een artikel te brengen. Wil je de Engelstalige video ook bekijken, die vind je hieronder: 

AMT 1, Pagina 25 

Basis: laadsysteem

In AMT 12 van 2018 bespraken we de werking van een conventioneel laadsysteem, inclusief twee mooie praktijkcases. Oh, en in onze eindejaarsprijsvraag maakten we nog een vervolg voor autotechnici die goed kunnen rekenen. Je bekijk het hier.  

AMT 1, Pagina 31 

Meer slimme kleppen

Variabele kleptiming en -lift zijn regelmatig terugkerende onderwerpen in AMT. Je vindt hier een reeks artikelen terug.  

AMT 1, Pagina 38 

Vecto op video

Meer weten over Vecto? Bekijk de video:

AMT 1, Pagina 40 

Deel je ervaring met motorrevisie 

Welke ervaring heb jij met motorrevisie? Laat je het reviseren doen door een specialist, of pak je het zelf aan?

Beantwoord de vragen via het formulier op deze pagina. 

AMT 1, Pagina 45 

RDE-motortechniek

Vragensteller Jeroen Haeck, kwam tot zijn vraag over zuiniger rijden op superbenzine naar aanleiding van deze video van Engineering Explained. Die legt heel goed uit wat de oorzaak is van het tegenvallende ‘real world’-verbruik van downsizemotoren. Heel kort: vanwege hoge drukken en temperaturen bij wat hogere motorbelasting moeten ze al vroeg verrijken. In het NEDC-0tijdperk konden ze dat straffeloos doen, sinds WLTP en RDE wordt dat moeilijker.      

Welke technieken passen motorenontwikkelaars nu toe om niet of later te hoeven verrijken? Van al weer wat langer geleden dateert het waterinjectiesysteem van Bosch. In AMT 5 van 2018 toonde Tenneco hoe je dat doel bereikt met het reinigen van het EGR-gas, in AMT 6 van dat jaar gingen we uitgebreid in op de voorkamertechniek van onder meer IAV, waarmee dat (en meer) ook bereikt wordt. De Firefly-motoren van FCA zijn het schoolvoorbeeld van deze ontwikkeling. In Oog voor Techniek in AMT 9 van vorig jaar bespraken we hoe die motoren over het hele belasting-toerenbereik vasthouden aan λ = 1. Natuurlijk past ook de variabele compressie van Infiniti in die trend. 

Lees ook:  

Oog voor techniek AMT05 Tenneco

Oog voor techniek AMT06 Ottomotor met voorkamer 

AMT 1, Pagina 58 

Rekenen aan uitlijnen 

De beslissing ‘uitlijnen, zelf doen of uitbesteden?’ is soms niet eenvoudig. Explora en Koch helpen met een berekening en AMT met een rekentool. De Ahcon-tilhulp in actie zien? Kijk hier! 

AMT 1, pagina 63 

De nieuwe Ford Focus is voorzien van een radiaal-axiaal turbo. Geproduceerd door Continental en  voor het eerst gezien in de Audi A3. Natuurlijk heeft AMT deze nieuwe turbo destijds al nader bekeken. Hoe die werkt lees je hier:  

https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016/06/betere-gasrespons-met-radiaal-axiaal-turbo-10150001  

De carrosserie van de Focus is zo sterk als een harnas. Hoe Ford dat voor elkaar krijgt (en hoe ze in de middeleeuwen die harnassen zo sterk kregen) zie je in onderstaande video: 

 

AMT 1, pagina 73  

Oog voor Techniek: Aston Martin Red Bull Valkyrie

Aston Martin-muziek 

Gelukkig is er internet, voor dingen die we niet kunnen afdrukken. Zoals het geluid van een V12 met Formule 1-techniek. Maar dan zonder turbo. Dit wil je horen, zo moet het klinken voordat we allen in een geruisloze elektro-bak zullen zitten. Dus: Zet je geluid een tandje harder en geniet mee van die machtige V12. En bekijk daarna nog even de extra foto’s hieronder welke we niet in AMT 1 kwijt konden. 

Gebouwd volgens F1 principes, en dat zie je wel.

 

Twee enorme buizen voeren maximaal rijwind naar de diffuser.

 

Instappen is niet berekend op rijke bejaarden.

 

Model AM-RB002, ofwel de AMR Pro voor wie nog een graadje harder wil gaan.

 

AMT 1, Pagina 75, Techniek van Toen  

1969: In de pits van de GP van Zandvoort

‘Een zwaar autotechnisch college’ staat er boven het F1-artikel in AMT  van 1969. Maar wel één die overduidelijk met passie en plezier geschreven is door oud AMT-redacteur Han Bouvy.  

Deel 1

Deel 2

Deel 3

 

AMT 1, pagina 93 

Specificaties op een rij

Het assortiment slagmoersleutels is ontzettend groot bij vele leveranciers. Aan een beknopt overzicht wordt de laatste hand gelegd en zal spoedig hier gepubliceerd worden. 

 

AMT Nieuwsbrief

De nieuwsbrief van AMT staat vol met interessante artikelen. Zo las je deze maand over de nieuwe lichting Scania-trucks voor Defensie, wie er schuldig is als er wel gefactureerd, maar geen olie ververst wordt en nog veel meer: 

Roline ziet de markt voor bandenvernieuwing groeien 

Oog voor techniek: knappe kleppen 

Mazda CX-5 bezorgt autobedrijf flinke kater 

Toekomstvisie op LA Auto Show 

Video: Demonstratie Relay Attack 

Leren van de luchtvaart 

Betere elekro-auto’s met nanoFlowcell 

Wil je niets meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.