nieuws

Storingsdiagnose aan een Porsche en een Audi

Werkplaats & Onderhoud 4231

Waarom slaat de VR6-motor van een Porsche Cayenne niet aan als hij warm is? Wat veroorzaakt de storing aan een Audi A8-kickdown. Waarom zijn de nokkenastandwielen van Fords EcoBlue-diesel kleiner dan normaal? Hoe verandert de roetmeting in de Duitse APK? En is de APK in Dubai een voorbeeld voor die van ons?

Storingsdiagnose aan een Porsche en een Audi
Vreemde storing in de automatische transmissie van een Audi A8. Hoe pakt diagnosetechnicus Iwan Kennis (Autobedrijf Wout Bouman) dat aan?

Goede vragen. Een deel van de antwoorden vond je al in de gedrukte AMT 1 van 2018. Maar niet de video AMT Garageforum-lid Olliegasselt het probleem aan de Porsche oplost. Video’s passen immers niet op papier. Dus vind je die in het AMT Maanddossier. En goed nieuws, dat is gratis toegankelijk, ook als je (nog) geen AMT-abonnee bent!

Waarom slaat deze Porsche Cayenne VR6 niet aan als hij warm is? Vind uit hoe Olliegasselt het oploste dankzij AMT Garageforum.

 

Audi A8-storing op video

In diezelfde AMT 1 (die trouwens ook als digimagazine beschikbaar is) lost diagnosetechnicus Iwan Kennis een storing aan de kickdown van een Audi A8 op. In het AMT Maanddossier vind je video’s van twee belangrijke meetstappen die hij nam om de oorzaak van het probleem te achterhalen.

Het geheim van de kleinte tandwielen

Wat die kleine nokkenastandwielen van Fords EcoBlue-diesel betreft, hun geheim verklappen we hier vast. Normaalgesproken hebben nokkenastandwielen tweemaal de diameter (en het aantal tanden) van het krukastandwiel. Ze moeten immers tweemaal zo langzaam draaien. In de distributiekast van de EcoBlue-diesel neemt een groter tussentandwiel een deel van de vertraging voor zijn rekening. Dat houdt de nokkenastandwielen compact, en dat is wel lekker bij de cilinderkop, waar het woekeren is met de ruimte.

Het tussentandwiel dat de brandstofpomp aandrijft neemt een deel van de vertraging van de nokkenassen voor zijn rekening. Maar hoe beperkt de brandstofpomp de drukfluctuaties in de common rail?

Intelligente brandstofpomp

Overigens kent die EcoBlue nog veel meer interessante aspecten. Dat tussentandwiel bijvoorbeeld drijft de brandstofpomp aan. Door zijn slimme constructie met maar één plunjer beperkt die brandstofpomp de drukfluctuaties in de common rail. Hoe en waarom dat belangrijk is? Tja, daar moet je dan wel weer het AMT Maanddossier voor raadplegen.

Zie je zo’n kadertje in de gedrukte AMT? Dan vind je extra video’s, foto’s of andere info in het AMT Maanddossier.

 

APK en F1

Ach, maar dat is helemaal geen straf. Je vindt er ook enkele links die je de weg wijzen naar de antwoorden op een reeks vragen over roetmeting in de APK, nu en in de toekomst. Net als een bericht over de voorkamer die de verbranding opgang brengt in moderne Formule 1-motoren. Kijk maar om www.amt.nl/1-2018.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels