nieuws

Hoe herken je een goede diagnosetester?

Werkplaats & Onderhoud 2317

In AMT 6 vind je het thema Diagnose- & Handgereedschap. Lezers en leveranciers deelden vooraf hun ervaring en kennis met ons over deze tools. We trakteren je alvast op een voorproefje met de visie van leverancier Rocar-tech. Hoe herken je een goede diagnosetester en wat hebben zij de werkplaats te bieden?

Hoe herken je een goede diagnosetester?
Wat maakt van een diagnosetool een goede tool? Je leest het in het thema 'Diagnoseapparatuur & Handgereedschap' in AMT 6.

Jan Roozeboom, eigenaar van Rocar-Tech Garage Equipment  vertelt: “Universele diagnosesystemen met 100 procent dekking bestaan niet, dat weten we allemaal. Belangrijker is het daar zo dicht mogelijk in de buurt te komen en weten hóe een probleem ontstaat. Op het gebied van diagnosetools leveren wij ‘De Brainbee Connex’, een tester die ‘meedenkt’ door een externe koppeling naar Haynes Pro.”

Schema, tekst, video

De toegevoegde waarde van de Brainbee Connex tester is de koppeling met Haynes Pro die de monteur niet alleen voorziet in schema’s, maar ook in uitleg, beeld en ‘how to’ video’s.

Er zijn meer systemen beschikbaar waarbij je separaat schema’s op kan vragen van bijvoorbeeld componenten, de Brainbee Connex gaat daarin een stapje verder. “Je voert de foutcode in en vervolgens selecteert de tool het schema van het desbetreffende component. Vervolgens wordt met tekst, beeld en video uitleg gegeven waar een fout vandaan komt en hoe je deze kan oplossen. Dit alles is in rap tempo in beeld te krijgen.” Dat is mooi, want we willen immers snelheid, kwaliteit en efficiency in de werkplaats.

Sinds de meest recente update is de resolve-functie in de tool te vinden: “Hiermee kan men op afstand het systeem over nemen en de monteur begeleiden.” Binnenkort wordt de mogelijkheid om te zoeken op kenteken aan de Brainbee Connex toegevoegd.

Meer diagnosetools

Brainbee aircoservicestations zijn voorzien van nauwkeurige weegschalen. Zo ‘verspil’ je geen koudemiddel. Economisch voordelig, want de prijzen van koudemiddelen zijn momenteel erg hoog.

Er zijn meer diagnoseapparaten belangrijk in de werkplaats, zoals bijvoorbeeld een aircoservicemachine . “Onmisbaar in de werkplaats om te kijken of het aircosysteem van een voertuig juist functioneert. Ook hier bieden wij een Brainbee-oplossing. Duidelijk af te lezen analoge drukmeters op deze airco-servicemachines zijn een toevoeging bij het diagnose stellen aan een aircosysteem.” De aircomachines zijn voorzien van nauwkeurige weegschalen om zo verlies van koudemiddel tegen te gaan. “Waardevol, zeker met het oog op de hoge prijzen van koudemiddelen!”

Een diagnosetool bestemd voor TPMS zullen we steeds vaker in de werkplaats tegenkomen.

De Emissieset

Andere belangrijke diagnoseapparatuur in de werkplaats zijn tools die gebruikt worden voor de jaarlijkse APK-2 keuring. “Onze emissieset bestaat uit een viergastester en een roetmeter die controleren of de uitlaatgasemissies voldoen aan wettelijke eisen.”

TPMS & Pass-thru

Een diagnosetool bestemd voor TPMS zullen we in de toekomst steeds vaker in de werkplaats tegenkomen. In de nieuwere voertuigen zijn TPMS-sensoren al volop aanwezig. “Deze sensoren kan men uitlezen en eventueel klonen om bijvoorbeeld een winterwielenset te maken. Onze TPMS-tool Brainbee TP-1000 heeft een dekking van bijna 90 procent van alle type sensoren en software daarvoor beschikbaar.”

Pass-thru wordt meer gebruikt, maar ten opzichte van dealerbedrijven blijven ‘de universelen’ nog wel achter. Software laden kost tijd en de kans dat dit niet goed gaat is aanwezig. “Bij het softwareladen is batterijspanning van groot belang. Om dips en zo het mislukken van software overdracht te voorkomen leveren wij CTEC Pro elektronische acculaders tot 120 ampère die er voor zorgen dat de boordspanning stabiel blijft tijdens Pass-thru”,  sluit Roozeboom af.

Meer Diagnosetools en gereedschap?

In AMT 6 komen meer leveranciers en lezerservaringen aan bod. Lees AMT 6 hier digitaal of bekijk een overzicht van artikelen over diagnoseapparatuur die eerder op AMT.nl verschenen.

Reageer op dit artikel