nieuws

Een slecht werkende airco: wat kun je doen?

Werkplaats & Onderhoud 4787

“De airco koelt niet meer” of “Er zit een vreemd geluid in de auto”. Maar ook: “De actieradius van mijn elektrische auto is gehalveerd”. Vragen van klanten over zijn of haar auto waar je als technicus mee aan de slag moet. Maar dan, hoe stel je de juiste diagnose? Met een scope of je snelle diagnosetester? Waarom werkt die airco niet meer? Is er iets aan de hand met het batterijpakket van die EV? En er is een software-update. Hoe voer je die uit?

Een slecht werkende airco: wat kun je doen?

Vragen, vragen en nog eens vragen. Van zowel je klant, maar ook voor jezelf. Weet jij elke storing snel en vakkundig te lijf te gaan? Hoe breng je dat CAN-bussignaal goed in beeld om te zien of er een module verkeerde signalen stuurt? En wat doet een PSI5-protocol sensor eigenlijk? Een ogenschijnlijk simpele sensor die toch ook een stukje data stuurt. Wees welkom op twee volledig verzorgde dagen diagnosestellen op vrijdag 22 en zaterdag 23 juni bij Automotive Campus Helmond.

De workshops zijn beproefd

Met nog een goede drie weken te gaan tot de zesde editie van twee dagen diagnose stellen hebben vrijdag 25 mei de partners van AMT Diagnose Boot Camp hun workshop aan elkaar gepresenteerd. Doel: Elke workshop nog beter maken. Past het in de tijd? Klopt het verhaal? Is de workshop elke keer weer opnieuw hetzelfde te geven? Welke auto’s zijn of moeten nog geprepareerd worden? En ook niet onbelangrijk: Wat kunnen we al bekend maken zónder al te veel te verklappen…

Negen van de tien workshops zijn definitief, hieronder vind je alle informatie. Wil jij ook net als de inmiddels vele andere ingeschreven technici nóg slimmer, beter en efficiënter leren diagnosestellen? Inschrijven kan nog de komende twee weken via deze pagina. Of lees eerst nog het (volle) programma van beide dagen na. En heb je vragen? Stel ze gerust per e-mail of in de AMT Diagnose Boot Camp-Facebookgroep. Op Facebook vind je ook de foto’s van vorig jaar.

Tien keer leren

AA-Equipment: Meten aan en analyseren van CAN-bussignalen

Ook dit jaar zijn de technische trainers van Pico van de partij om namens AA-Equipment een leerzame workshop te verzorgen. Uniek daarbij is dat Pico, die nu een Roadshow houdt in de UK, het demonstratievoertuig naar Helmond laat komen. Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag met het in beeld brengen van CAN-bussignalen, uitzoeken wat het probleem is en referentiesignalen vergelijken. Kortom: Hoe breng je signalen in beeld? En is dit signaal goed of is er meer aan de hand?


Summa: Diagnose aan een hybride/EV-voertuig

Het originele NiMH-accupakket van de Toyota wordt vervangen door een veel groter pakket lithium/ijzerfosfaat SaphionT-accu’s van fabrikant Valence.

Naast een toenemend aantal hybride auto’s in de werkplaats kun je in de toekomst ook EV’s verwachten. Hoe ga je daarmee om in het geval van een storing? Tijdens deze workshop van Summa, verzorgd door Toon Bertens, krijg je inzicht in benodigde kennis van HV-elektronica. Welke storingen komen veel voor bij hybride en EV’s, en waardoor ontstaat dat? Ook ga je zelf aan de slag in het EV-lab om een batterijpakket door te meten én demonteren. Een unieke kijk in de hybride/EV-techniek.


GMTO: Programmeren middels pass-thru

Wat pass-thru is en hoe het werkt weet je wellicht al, maar pas je het ook al toe? Tijdens deze workshop van GMTO helpt John Philips je een stap verder. Je gaat zelf aan de slag met het herprogrammeren van enkele modules. Waar moet je dan op letten? Waar vind je de benodigde informatie? GMTO verzorgd twee actuele opstellingen.


ACtronics: Slimme PSI5-sensoren

De moderne auto wordt complexer en daarmee sensoren ook. Toeleveranciers als Bosch, Continental, VDO, Autoliv en vele anderen ontwikkelden gezamenlijk de PSI5-communicatiestandaard. Het levert slimme sensoren op terwijl ze er ogenschijnlijk simpel uitzien. In deze workshop komt het Gen 9 ABS/ESP-systeem van Bosch aan bod. Dit systeem gebruikt bi-directionale wielsensoren mét dataoverdracht. Wat meet je dan? Een plat signaal of zit er meer achter als je op milliseconden naar signalen gaat kijken? Leer meer over deze slimme sensoren in de workshop van ACtronics.


Denso: Storing in het aircosysteem

Even opnieuw het aircosysteem vullen omdat die niet werkt? Niet verstandig met de dure koudemiddelen. Stel de juiste diagnose op AMT Diagnose Boot Camp 2018.

De specialisten van Denso, leverancier van vele technische onderdelen aan de autoindustrie, bereiden een workshop voor over een slecht werkend aircosysteem. Het is vervolgens aan jou en jouw teamgenoten de oorzaak te achterhalen. Wat de oorzaak is? Die gaan we natuurlijk nog niet vertellen, maar uiteraard kun je tijdens de workshop rekenen op de nodige tips en tricks van Denso. Hoe zoek je efficiënt naar de oorzaak? Welke metingen kun je of móet je doen? Zeker met het oog op de steeds duurder wordende koudemiddelen is een goede diagnose stellen in plaats van ‘even opnieuw vullen’ rendabel.


DiagnoseXL – Autologic: Storingen aan luchtvering te lijf

DiagnoseXL heeft een toptrainer van diagnoseapparatuurleverancier Autologic gestrikt om je meer te leren over de werking van luchtveringsystemen en het stellen van de juiste diagnose hieraan. ‘Even kalibreren’ is er niet bij, ondanks dat het luchtveringssysteem helemaal niet zo complex is. Tijdens de workshop leer je veel voorkomende problemen, maar ga je natuurlijk zelf aan de slag met het kalibreren van een luchtveringssysteem op een Land Rover. Een van de meest complexe systemen. Kun je dit, dan red je het ook zeker bij andere merken. Kortom: Hou de omzet van luchtveringsreparatie in eigen huis en daarmee de omzet.


Innovam: Het nut en de werking van de controlemodule

“Een storing in het airbagsysteem en de foutcode wordt je niet veel wijzer van. Is het die (beruchte) stekker onder de stoel? Het komt redelijk vaak voor dat deze moet worden doorverbonden of gesoldeerd. Maar waarom kan dit de oplossing zijn terwijl je geen draadbreuk meet? Heeft het te maken met een weerstandswaarde die te hoog is? En hoe meet de module de weerstand in de kabelverbinding en het totale circuit dan? Hans Jansen, trainer bij Innovam, geeft je inzicht in de monitoring techniek. Natuurlijk ga je zelf aan de slag. Zo ga je met variabele weerstanden aan de slag en meten met een oscilloscope.”


Summa: Van geluid naar oorzaak

Waar komt dat geluid vandaan?

“Ik hoor een klotsend geluid rechtsvoor”, of “Op een drempel hoor ik een krakend geluid”. Een klant komt met die klacht over zijn auto de werkplaats in. Natuurlijk ga je zelf ook luisteren. Komt het geluid inderdaad van rechtsvoor, of toch vanuit achter. De moderne auto is een klankkast wat dat betreft. Ook is uit de frequentie van geluid een en ander te halen. Harde geluiden zijn goed hoorbaar en te vinden, maar zachtere geluiden zijn lastiger. Echter bij een EV kunnen ze wel storend zijn. Hoe vind je de veroorzaker? Welke hulpmiddelen zijn er? Henry Baks van Summa heeft een dynamische workshop voor je klaar staan waarbij je zelf op zoek gaat naar ‘het geluid’ in een geprepareerde auto.


GMTO: Mechanische problemen opgelost met de oscilloscope

Een storing in een auto kun je grofweg indelen in een elektrische probleem of mechanisch probleem. En beide kunnen diverse gevolgen hebben. In deze workshop ga je zelf met een oscilloscope aan de slag met diverse metingen om het mechanische probleem in de geprepareerde auto op te sporen. Welke mogelijkheden biedt de GMTO-scope je? Wat meet je? En hoe trek je dan de juiste conclusie? Anton van der Linden begeleidt je samen met je Boot Camp-groep met tips en tricks naar de oplossing.


AA-Equipment: 

Deze tiende workshop wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt


Bespaar 100 euro op je inschrijving

Deelname aan AMT Diagnose Boot Camp kost € 599,- (excl. BTW). Alles is in begrepen gedurende de dagen. Eten, drinken, overnachting en vervoer tussen Automotive Campus en het hotel. Schrijf je je in met een collega dan profiteer je beide van 100,- korting en betaal je dus € 499,- (excl. BTW) per persoon. Schrijf je in via deze pagina.

Reageer op dit artikel