nieuws

Michelin pakt koppositie terug van Continental

Werkplaats & Onderhoud 1024

Deze winter rijden er meer mensen op winterbanden dan een jaar geleden, zo blijkt uit de dertiende KwikFit Bandenmonitor. Mede veroorzaakt door verschillende vorstperiodes is het wegdekaandeel winterbanden ten opzichte van vorig jaar met 1,6 procent gestegen naar 33,4 procent.

Michelin pakt koppositie terug van Continental

In Nederland rijden maar liefst 100 verschillende bandenmerken op de weg en Michelin is na twee jaar opnieuw de grootste met een totaal wegdekaandeel van 16,4 procent. De opmars van de vierseizoenenband lijkt voorlopig gestopt zo laat het onderzoek zien dat in opdracht van KwikFit is uitgevoerd onder ruim 2200 auto’s in Nederland.

Michelin weer de grootste

Michelin is na twee jaar opnieuw de grootste met een totaal wegdekaandeel van 16,4 procent. Michelin stoot daarmee Continental van de troon, dat met een wegdekaandeel van 15,8 procent naar plek 2 zakt in de top 10 grootste leverancier van banden in Nederland. Het Nederlandse Vredestein staat vanwege de sterke positie in de markt van winter- en vierseizoenenbanden op plek 3 met een aandeel van 10,3 procent.

Michelin, Continental en Vredestein vormen sinds jaar en dag samen de top drie wanneer gekeken wordt naar zowel zomer- als winter- als vierseizoenenbanden. Deze top 3 is goed voor een wegdekaandeel van 42,5 procent en wordt op enige afstand gevolgd door Goodyear (6,9%) en Bridgestone (6,1%). Opvallend is verder de terugkeer van Viking in de top 10 met een aandeel van 2,5 procent.

Vredestein terug op plek 1 winterbanden

Na drie jaar is Vredestein opnieuw de grootste in winterbanden met een aandeel van 15 procent. Michelin stijgt een plek, al daalt het aandeel auto’s op Michelin winterbanden wel met ruim anderhalf procent naar 13,8 procent.

Continental verliest ook zijn eerste plek bij de winterbanden en staat nu op plek 3 met 12,2 procent. Maar de grote verliezer is vooral de zomerband. Het actuele wegdekaandeel van de zomerbanden is nu 58 procent tegen 59,2 procent in 2017. Zes jaar gelden was dat zelfs nog 65 procent.

Markt vierseizoenenbanden groeit niet verder

Van de Nederlandse auto’s rijdt 8,7 procent op vierseizoenenbanden, dat is net iets minder dan een jaar geleden. Vredestein is al sinds de eerste bandenmonitor de absolute marktleider op het gebied van all season banden. Hoewel 7,2 procent marktaandeel verloren ging, rijdt nog altijd 28,6 procent van deze markt op banden van deze Nederlandse producent.

Goodyear volgt met een wegdekaandeel van 17,2 procent en Michelin zag haar aandeel vierseizoenenbanden de afgelopen twee jaar fors groeien met 13,3 procent tot een huidig aandeel van 16,7 procent.

 

Reageer op dit artikel