nieuws

Remlampje brandt, vloeistofniveau en handrem ok, wat nu?

Werkplaats & Onderhoud 4783

Typisch werkplaatsprobleem van vandaag: Een voertuig komt binnen met de klacht dat het remlampje brandt. Er is een foutcode opgeslagen die betrekking heeft op dat remlampje. Maar controle van het vloeistofniveau levert geen bijzonderheden op, en de handrem functioneert prima. Dat is vreemd. Hoe nu verder? Zonder goede technische info is dit probleem onoplosbaar, zegt GMTO.

Remlampje brandt, vloeistofniveau en handrem ok, wat nu?
Het remlampje brandt, er is een foutcode, maar remvloeistofniveau en handrem zijn ok. Wat is er aan de hand?

In het AMT magazine van februari gaan we uitgebreid in op technische informatiebronnen. Wat heb je nodig in je werkplaats, en waar haal je dat vandaan? Voor veel autobedrijven is GMTO een belangrijke bron. En in een kennissessie op AutoProf – AMT Live somde deze kennisleverancier een reeks problemen op waar je als werkplaats vandaag de dag tegenaan kunt lopen, we pikken er een paar uit:

  • Bij onderhoud of diagnose zijn vaak software-updates vereist, net als service bulletins en werkbeschrijvingen.
  • Na componenten vervangen, moeten ze worden ingeleerd, initialisaties worden uitgevoerd, of er moet een software-update voor worden uitgevoerd. Denk aan EGR-kleppen, roetfilters en tal van andere delen.
  • Ook bij trekhaakmontage en nieuwe sleutels stuit je op aanmeld/inleerproblemen.
  • In hoog tempo komen nieuwe technieken op de werkplaats af, denk aan hybride en EV of LPG en CNG.

    Hulp via GMTO-Connect. GMTO neemt de auto over via de laptop of smartphone van de werkplaats en de GMTO-Connect-unit die aan de EOBD van de auto is gekoppeld.

Diagnose op afstand

Met een heel pakket aan trainingen, technische ondersteuning en diagnosetools schiet GMTO te hulp bij dit type problemen. Een voorbeeld van die ondersteuning is GMTO-Connect. Dat is codering, programmering of voertuigdiagnose op afstand. Daarbij neemt GMTO de auto over via de laptop of smartphone van de werkplaats en de GMTO-Connect-unit die aan de EOBD van de auto is gekoppeld.

Ook bij Pass Thru

Als het over Pass Thru gaat, doet GMTO iets soortgelijks: “We nemen het scherm van het autobedrijf over en doen alle handelingen die nodig zijn. Dat kan, want de benodigde Pass Thru VCI is meestal al in huis. In veel communicatietesters zit een VCI waarmee je Pass Thru kunt uitvoeren.”

TI-websites zijn niet gratis

Die overname door GMTO is voor veel bedrijven prettig, want de TI-websites van autofabrikanten verschillen sterk van elkaar en toegang is niet gratis. Zelf eindeloos zoeken kan dus kostbaar zijn.  Gelukkig biedt AMT wel hulp voor wie er toch zelf mee aan de slag wil. “Maar als je dit niet vaak doet is het handig als er iemand over je schouder meekijkt, of de handelingen voor jou uitvoert, terwijl je zelf meekijkt.”

Niet zelf? Dan met hulp!

Voor autobedrijven die zelf (nog) niet voldoende tijd en energie in de verkenning van die fabrikantenwebsites hebben kunnen steken, is de Pass Thru-ondersteuning van GMTO daarmee een uitkomst: “We zorgen dat het autobedrijf accounts heeft voor de TI-sites van de fabrikanten, we loggen daar in en we doen wat er moet gebeuren, een software-update, foutcode-info, een stappenplan, elektrische schema’s of technische service bulletins opvragen, inleren/coderen van sleutels en trekhaken, maar ook bijvoorbeeld van gasklephuizen en ECUs.”

Altijd lekker als er iemand met verstand van zaken meekijkt bij de diagnose.

We moesten nog een storing oplossen

Terug naar het remlampje. Het voertuig wordt via de VCI gekoppeld aan de aan de laptop. Die moet natuurlijk wel een stabiele internetverbinding hebben. GMTO neemt de computer over en helpt op afstand bij het inloggen in de fabrikantenwebsite. Raadplegen van de Technisch Service Bulletins leidt in dit geval naar de oplossing. Er blijkt een software-update voor dit probleem beschikbaar te zijn. Die downloaden en installeren blijkt de oplossing.

Kansen benutten

Hoe lang je ook gezocht had in de auto, de oplossing voor dit probleem had je niet gevonden. Alleen dankzij de kennis en software die je (in dit geval met hulp van GMTO) via Pass Thru van de TI-fabrikantenwebsite haalt is dit probleem op te lossen. De autotechniek verandert, de informatievoorziening verandert mee. Maak er gebruik van!

Reageer op dit artikel