nieuws

Hoe vervang je bougies van een BMW N43-motor?

Werkplaats & Onderhoud 13281

Eind vorig jaar opende NGK/NTK een nieuw Europees distributiecentrum In het Duitse Duisburg. Schitterend natuurlijk. Maar eh, willen we niet liever weten welke aanhaalmomenten je moet gebruiken bij de verschillende typen (gloei)bougies, hoe je bougies vervangt in een BMW N43-motor, of coronaverwering voor problemen kan zorgen en hoe het ook weer zat met de warmtegraad?

Hoe vervang je bougies van een BMW N43-motor?
NGK ZKBR7A-HTU bougie in een BMW motor met code N43 of N53. De bougie zit in een diepe schacht en onder een hoek. Montage met een standaard bougiesleutel kan leiden tot schade.

Het woord bestond nog niet, maar in 1936 was NGK een start-up in Japan. In de jaren ’70 kwam NGK naar Europa. Eerst met een vestiging in Engeland en in 1979 naar Ratingen in Duitsland. In de decennia die volgden groeide Ratingen uit tot het technisch ontwikkelingscentrum voor Europa, Afrika, Midden Oosten en Rusland en tot het hoofddistributiecentrum voor die enorme regio.

Ruimtegebrek

Dat laatste was de laatste jaren wel een dingetje. Immers, niet alleen groeide het aantal bougies dat NGK vanuit Ratingen richting eerste montage en aftermarket verstuurde, ook het aantal verschillende types groeide hard. En er kwamen steeds meer producten bij. Denk aan gloeibougies, (pen)bobines, ontstekingskabels, lambdasondes, temperatuursensors, luchtmassameters en MAP-sensors. Kortom, het distributiecentrum tegenover het ontwikkelingscentrum groeide uit zijn jasje, en NGK/NTK huurde nog vier magazijnen in de omgeving om alle onderdelen kwijt te kunnen.

Een splinternieuw megadistributiecentrum, dus er kan een lachje af bij de topmensen van NGK/NTK en bij de burgemeester van Duisburg.

Groot en hightech

Efficiënt was dat natuurlijk allemaal niet. Dus om ook in de toekomst te garanderen dat de juiste spulletjes op de juiste tijd bij de juiste klant terechtkomen, bouwde NGK/NTK een mega-distributiecentrum in het nabij Ratingen gelegen rail-, weg-, en waterknooppunt Duisburg. En dat dat niet alleen groot, maar ook state-of-the-art is, zie je op de foto’s.

Praktische e-learning

Mooi, als die NGK/NTK-onderdelen dan netjes op tijd in de werkplaats zijn, kan een beetje hulp bij de montage problemen voorkomen. En die biedt NGK/NTK volop. Kijk maar op TekniWiki. Die technische knowhow website biedt e-learnings met animaties, grafieken en video’s. Onderwerpen: Bougies, Gloeibougies, Lambdasondes, Bougiekabels en Bobines. Iedere e-learningmodule wordt afgesloten met een rondje vragen. Wie daar goed op scoort kan een gepersonaliseerd certificaat uitdraaien en op de werkplaatsbalie zetten.

Deze ‘shuttle’ met 44.000 posities is de kern van het logistieke proces voor de aftermarket. Onderdelen gaan erin in dozen die op pallets vanuit de fabriek komen. Ze gaan eruit in de groene pickingboxes richting de aftermarketklanten.

Wat gaat er fout bij BMW’s N43/N53?

Ook heel informatief zijn de TSBs, de Technische Service Bulletins. Voorbeeld: “Onze garantieafdeling ontvangt een groeiend aantal ZKBR7A-HTU bougies die worden geclaimd wegens ‘defect’ of ‘overslaan’. Al deze bougies waren gemonteerd in de BMW N43 (4-cilinder) of N53 (6-cilinder) motoren.” Wat daar fout gaat? Kijk hier maar.

Meer kennis, minder foutjes

Ook de videoafdeling van TekniWiki mag je niet missen. Je vindt er praktische instructievideo’s die je helpen bij de juiste diagnose aan en montage van NGK/NTK-producten. Heel nuttig, die kennis, want een foutje is snel gemaakt. Niet alleen in de werkplaats trouwens, ook in de animatiestudio…

De vier bougies in de video over coronaverwering vonken bij ieder BDP. Nou kennen we een motor die dit inderdaad doet, maar dat is niet deze. Welke wel? Die van de Citroën 2CV. Die moest het zonder rotor in de stroomverdeler doen. Foutje of niet, de technische video’s op TekniWiki bevatten nuttige en praktische tips voor de werkplaats.

Extra vonken

Wat te denken bijvoorbeeld van de video over coronaverwering. De uitleg wordt gegeven aan de hand van de viercilinder uit een Lancia Delta. De vier bougies in de video vonken bij ieder BDP… Jammer, maar ook met dit schoonheidsfoutje blijft TekniWiki een nuttige kennishulp voor de werkplaats. Overigens is NGK/NTK echt niet de enige onderdelenfabrikant die het universeel autobedrijf helpt met een Technische Informatie-website. We maakten recent een heel lijstje met links naar de TI-websites van onder meer Brembo, Gates en Valeo. Je vindt ze hier (wel even naar beneden scrollen).

Reageer op dit artikel