nieuws

Zijn gereviseerde turbo’s echt slechter dan nieuwe?

Werkplaats & Onderhoud 11901

Berichtje van Carrec Technocenter: “Wij gaan niet meer met gereviseerde turbo’s werken, in het vervolg monteren wij alleen maar nieuw. Daarom gaan we samenwerken met Turbo Direct.” Opvallend nieuws! Advies-, reparatie-, onderhouds- én revisiebedrijf Carrec gebruikte revisieturbo’s. Voldeden die dan niet? En is een nieuwe turbo echt beter dan een gereviseerde? We vragen het Carrec en Turbo’s Hoet, maar horen het ook graag van jou!

Zijn gereviseerde turbo’s echt slechter dan nieuwe?
De extreme toerentallen stellen extreme eisen aan maattoleranties, equipment en kennis. Honeywell-Garrett vertrouwt revisie daarom niet meer toe aan externe bedrijven en Carrec kiest in het vervolg voor nieuw. Terecht? Wat zegt jouw ervaring?

Lees even mee in het bericht van Carrec: “Wij gaan alleen nog maar nieuwe turbo’s monteren, dus geen gereviseerde exemplaren meer. De turbo’s die we tot op heden gebruikten, reviseerden we niet zelf. We kochten ze in bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in het reviseren van turbo’s. Maar over de jaren is gebleken dat het onderdelen zijn met een te groot risico op (gevolg)schade. Als een turbo het begeeft op een motor die door ons tot in de puntjes is gereviseerd, is de schade niet te overzien. De laatste jaren hadden we vaker twijfels over de kwaliteit van gereviseerde turbo’s en dus hebben we besloten alleen nog maar nieuwe te plaatsen.”

De laatste twee à drie jaar is het te vaak misgegaan met revisieturbo’s

Motorschade

Dat vraagt om toelichting. Even bellen met Carrec-eigenaar Guido van der Spek: “Gereviseerde turbo’s pasten helemaal in onze lijn. Wij zijn immers zelf een revisiebedrijf dus werken we graag met gereviseerde onderdelen. Wij vervangen zo’n twintig turbo’s per jaar, en de laatste twee à drie jaar is het te vaak misgegaan.” Waar we dan aan moeten denken? “Fluiten, passing niet goed, zodat de turbo al bij de proefrit gaat lekken of de motor gaat in noodloop. Of nog erger, een turbo die stukgaat, met ernstige motorschade tot gevolg.”

Gerenommeerde revisiebedrijven

Bijzonder, in Nederland beschikken we immers over zeer gerenommeerde turborevisiebedrijven. In het AMT-magazine van januari leggen C&E Turbochargers (video!) en Turbo’s Hoet uit hoe je met goed onderhoud turboschade kunt voorkomen en waar je op moet letten bij vervanging van een turbo.

(VNT)-turbo defect, wat nu? Vervangen door nieuw of gereviseerd?

Garrett: VNT niet reviseren!

Aan de andere kant, in AMT 7/8 van 2009 bekeken we samen met Garrett-engineer Trevor Cass een aantal gereviseerde VNT-turbo’s. En die zagen er niet allemaal even goed uit. Cass zei in het artikel: “Het reviseren van VNT-turbo’s valt niet mee. Als je het goed wilt doen, zijn de kosten hoger dan die van nieuwbouw. Daarom leveren wij de laatste jaren geen losse onderdelen meer voor deze turbo’s. Onze distributeurs (in Nederland Turbo’s Hoet) reviseren ze ook niet meer.”

Conflictje

Inmiddels doet Turbo’s Hoet dat wel, tot ongenoegen van Honeywell Garrett dat om die reden het officiële distributeurschap van Turbo’s Hoet beëindigde.

Even goed als nieuw

We vragen Olaf Velthuis van Turbo’s Hoet om een reactie. “In Nederland leveren wij zo’n 14.000 turbo’s per jaar. De helft nieuw, de andere helft gereviseerd. Ongeveer 3,5% van die leveringen leidt tot een garantieaanvraag. Van die 3,5% ligt nog geen tiende aan de turbo zelf. In minder dan 0,35% van de gevallen is er dus iets mis met de turbo”, zegt hij. En: “Die 0,35% geldt zowel voor nieuw als gereviseerd.”

Die 0,35% geldt zowel voor nieuw als gereviseerd

Het gaat om geld

En wat de revisie van VNT-turbo’s betreft: “Honeywell-Garrett komt nu zelf met een lijn reman-turbo’s op de markt. Blijkbaar kan het dus wel, maar doen ze het liever zelf. Dit gaat alleen maar om geld.”

Reageer op dit artikel