nieuws

Kritiek op Helpdesk Bosch KTS niet terecht

Werkplaats & Onderhoud 1974

In zijn bedrijf AL AutoDiagnose ‘unboxt’ Anton van der Linden de nieuwste diagnoseapparatuur. Hij haalt de apparatuur uit de doos, gaat er mee aan de slag en schrijft zijn bevindingen in AMT. In AMT 7/8 was hij enthousiast over de Bosch KTS 350, maar niet over de Helpdesk. Lag dat aan de Helpdesk of was er iets anders aan de hand?

Kritiek op Helpdesk Bosch KTS niet terecht
Anton van der Linden unboxte de KTS 350 in AMT 7/8. Hij was enthousiast over de tester, en minder over de Helpdesk. Maar dat lag niet aan de Helpdesk…

Hoe zit het in elkaar? Voor de unboxing in AMT7/8 kreeg Anton van Bosch Benelux in Brussel een KTS 350-tester ter beschikking. Op een gegeven moment voerde hij een test uit aan een nokkenasverstelling die hij opsloeg. Achteraf kon hij het grafische bestand niet meer terugvinden op de tester en dacht: “Mooie gelegenheid om de Helpdesk uit te testen”.

Had Anton de tweedaagse training (inbegrepen in het KTS-startpakket) gehad, dan had hij de zogenoemde flight recordings, in twee muisklikken kunnen terugvinden. Dit is één…

België-Nederland

Zo gezegd zo gedaan. Maar toen ging het mis. Aan het telefoonmenu moest hij een zescijferig klantnummer opgeven, terwijl hij een achtcijferig nummer had. Dus kreeg hij geen toegang. “Niet erg klantvriendelijk”, schreef Anton.

“En dat is jammer”, vindt Bert Van Hauwermeiren namens Bosch: “Anton heeft een tester met Belgisch klantnummer gekregen. En met een Belgisch klantnummer kan hij niet inloggen op de Nederlandse helpdesk. Maar dit scenario kan zich in de praktijk niet voordoen.”

En dat is twee.

Altijd twee dagen training

Daar verloopt het proces van aflevering namelijk heel anders dan bij deze unboxing: “Aan klanten worden Bosch-testers altijd uitgeleverd met twee dagen training. Net als de instructie bij aflevering en het softwareabonnement zitten die in het KTS-startpakket. In die twee dagen wordt de gebruiker wegwijs gemaakt in de structuur en de vele mogelijkheden van de KTS met ESI[tronic] software, zodat hij of zij er ook meteen mee vertrouwd is en het maximale rendement uit de tester kan halen.”

Ook de Helpfunctie komt aan bod tijdens de training.

Niet voor Anton

Tja, en Anton heeft die training niet gehad… “Had hij dat wel, dan had hij ook de zogenoemde flight recordings, waar hij naar op zoek was, in twee muisklikken kunnen terugvinden.”

En: “Als alternatief had hij ook nog de ingebouwde Helpfunctie van de KTS kunnen gebruiken. Dat doe je via het vraagteken-symbool dat steeds bovenaan in beeld is. Ook die Helpfunctie had hem snel verder kunnen helpen.” En ook die Helpfunctie komt aan bod in de training.

Geen gepuzzel

Er is nog een reden waarom Van Hauwermeiren betreurt dat Anton niet voorafgaand aan de unboxing de training heeft gehad. Anton schrijft namelijk: “Eigenlijk ervaarde ik zo ook meteen een minpunt. Alles is te zoeken en te vinden, maar wat een menustructuur! Af en toe een enorm gepuzzel…Dat was niet nodig geweest: “De tester biedt een omvangrijke inhoud en vele mogelijkheden. De training is juist bedoeld om dat allemaal te ontdekken.”

En ook die wijst je de weg naar de flight recordings.

Aan de stroom? Niet nodig!

Ook over één ander puntje uit de unboxing heeft Van Hauwermeiren een opmerking. “De tester stond tijdens de testperiode aan de lader, zodat hij altijd klaar was voor gebruik”
Ook niet nodig: “De KTS 350 heeft een Li-ion-batterij met lange gebruiksduur. De tester wordt bovendien van spanning voorzien zodra hij op de diagnosestekker van een voertuig wordt aangesloten. Zo is hij altijd klaar voor gebruik. De ingebouwde batterij zorgt ervoor dat je de tester ook kan gebruiken zonder dat je hem aansluit op een voertuig, bijvoorbeeld voor het opzoeken van technische informatie.”

Enthousiast

Ten slotte was Anton enthousiast over de voertuigscan die de KTS 350 maakt bij het selecteren van de diagnosefunctie, over de bediening van het 10”-touchscreen, over de consistentie in de verschillende menu’s en over de manier waarop live data gepresenteerd worden. Kortom, hij ziet de tester als een toevoeging voor iedere werkplaats. Dat is Van Hauwermeiren helemaal met hem eens. En wat de Bosch Helpdesk betreft, die beoordeelt Anton graag bij een volgende unboxing.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels