nieuws

Volvo-trucktechniek voor autotechnici

Werkplaats & Onderhoud 2577

Volvo Trucks in Beesd schotelde een groep AMT-Topmonteurs zes technische workshops en een BBQ voor. Hoe werkt Dynamic Steering, hoe de I-Shift Dual Clutch, hoe stel je diagnose op afstand, hoe stel je een nieuwe truck op maat samen, hoe communiceert de truck met zijn opbouw en hoe ver staat het met de elektrische bus? Veel vragen, we vatten de antwoorden van de Volvo-technici samen.

Volvo-trucktechniek voor autotechnici
Trucktechniek zelf ervaren hoort er bij. Instructeur Frank van de Sanden helpt een handje.

De centrale vergrendeling sluit de schuifdeur van een Renault Trafic niet af, een hybride Peugeot 3008 is gestrand, een Fiat Seicento loopt op drie cilinders na een warme start en een Audi A3 slaat koud slecht aan, het zijn dit soort problemen die de Topmonteurs op het AMT Garageforum dagelijks tot een goed einde brengen. Maar vandaag geen downsizemotortjes, geen 15 inch wieltjes en geen bougies.

Stapje verder

Vandaag gaat het over grote motoren, over versnellingsbakken met vier overbrengingen achteruit en over trekkende en getrokken voertuigen. Overeenkomsten zijn er ook: slimme elektronica, rijhulpsystemen, elektrische aandrijving en connectiviteit. En lijkt het maar zo of is de trucktechniek op die terreinen echt al een stapje verder?

In Volvo’s truckfabrieken zie je hem al, de VR-bril. Straks ook in de truckwerkplaats?

Truckwerkplaats van morgen

Namens Volvo Trucks heet Sebastiaan van Koekenberg de AMT-Topmonteurs welkom in het trainingscentrum in Beesd. Hij loodst zijn gehoor in razend tempo door 25 jaar ontwikkeling in de truckwerkplaats: “Toen was het hard en zwaar werk met veel mechanische reparaties, nu doe je met hulp van je laptop binnen vijf minuten een compressietest en straks werk je met een Virtual Reality bril. Daar zijn we bij Volvo Trucks al volop mee aan het testen.”

Naar een hoger niveau

Ook het werk van de bedrijfsautotechnicus ontwikkelt zich snel: “Slimme nieuwe tools kunnen 80 % van die toename in complexiteit opvangen. De overige 20% vereist gespecialiseerde monteurs. En dus hebben we in de nabije toekomst monteurs van een hoger niveau nodig.” Daarvoor heeft Volvo Trucks een uitgebreid programma met onder meer technische praktijktrainingen en de wereldwijde Vista-wedstrijd waarin recent een team van Bluekens Truck en Bus zeer succesvol was.

Slimme tools, kunnen een groot deel van de toenemende complexiteit van de voertuigen opvangen. De rest moet toch echt komen van extra slimme Trucktechnici.

Zelf rijden

Dan gaat de groep in zes kleine groepjes en beginnen de workshops. Mijn groepje start met een stukje rijden in een FH. Op eigen terrein, dus een groot rijbewijs is niet nodig. Opvallend hoe gemakkelijk zo’n zware truck stuurt. “Dat komt door Dynamic Steering”, weet instructeur Frank van de Sanden.

Slim stuurhuis

Dat systeem kent een sensor en een elektromotor bovenop het hydraulische stuurhuis: “De sensor meet de stuurhoek en het stuurkoppel dat de chauffeur ingeeft. Afhankelijk daarvan verdraait de elektromotor een torsiestang. Hoe verder die verdraait wordt, hoe verder een hydraulische klep wordt geopend en hoe meer hydraulische ondersteuning er dus is.”

i-Shift Dual Clutch is Volvo’s dubbelkoppelingsversnellingsbak. Aan de hand van zijn model legt trainer Many van Krieken uit hoe de bak werkt. Briljant ontwerp, prachtige techniek!

Sturen op de vierkante mm

En dat merk je. Met de elektronische handrem erop werkt Dynamic Steering niet. Het stuurt draait dan zwaar als je het probeert te draaien. Is de rem eraf, dan laat de truck zich superlicht manoeuvreren. Op het beperkte parcours kunnen we niet merken dat Dynamic Steering ook reageert op de signalen van tal van andere sensoren, zodat de stuurkracht ook wordt gecorrigeerd voor de snelheid en de bewegingen die de truck maakt door oneffenheden in het wegdek.

Elektrische bus in de werkplaats

In de volgende workshop gaat het om elektrische stadsbussen. Behalve volelektrische met vier keer 19 kWh aan batterijen op het dak, biedt Volvo ook seriehybride bussen. Belangrijke vraag is er nog wel wat te onderhouden aan elektrische bussen? Meer dan voldoende zo blijkt. Een elektromotor mag dan eenvoudiger zijn dan een verbrandingsmotor, er komen voldoende systemen voor in de plaats. Denk alleen al aan de koeling en verwarming om de batterij op de ideale temperatuur van 30 °, of aan de elektrische verwarming, de dieselbijverwarming en de warmtepomp.

Hoe werkt i-Shift Dual Clutch?

Door naar de volgende workshop. Trainer Many van Krieken (die kennen we nog als Trucktechnicus van het jaar van lang geleden) bespreekt de techniek achter Volvo’s i-Shift Dual Clutch versnellingsbak. Hij heeft de beide primaire assen en de secundaire as in een open houtenversnellingsbakhuis gebouwd. Het geheim van de bak is dat de zwevende tandwielen op de secundaire as samen een tweede secundaire as kunnen vormen. Hoe het precies werkt? Dat vind je hier uit.

Kijk, zo wil je wel in de klas zitten. Henri Morren is de docent.

Truck op maat

Na een korte pauze legt sales engineer Henri Morren uit dat een truck vrijwel altijd maatwerk is. Hij toont een truck die gebruikt wordt om bulkvoer bij boeren af te leveren: “Op de truck zit een blazer om de korrels te lossen. Die wordt aangedreven door de PTO, de Power Take-Off. Stel dat je deze truck zou gebruiken voor internationaal transport. Dan is de eindoverbrenging te kort en dus het brandstofverbruik te hoog. Er zijn gevallen bekend dat een werkplaats ging zoeken naar de oorzaak. Verstuivers wisselen, uren versleutelen, truck op de vermogensbank, dat helpt dan allemaal niet.”

Meer dan 200 ton

Hij laat een hele reeks aan toepassingen op maat zien. Indrukwekkend zijn de kruipversnellingen die manoeuvreren met heel zwaar transport mogelijk maken: “Dat komt steeds meer voor omdat er steeds meer constructie af-fabriek worden gemaakt.” Dankzij die speciale crawler gears kan de standaard drogeplaatkoppeling vrachtjes van meer dan 200 ton aan: “Zonder die kruipversnelling moet de koppeling het gat tot 2,5 km/u overbruggen. Met kun je 0,8 km/u rijden zonder de koppeling te laten slippen. Dat is 22 cm per seconde, probeer maar eens zo langzaam te lopen.”

Je hebt een voertuig en je hebt een opbouw. Die combinatie maakt diagnosestellen nog uitdagender. Trainer Jan de Korte wijst de weg.

In de truck of in de opbouw?

Een truckfabrikant levert het truckchassis en de cabine. Bakken, kranen, haakarmen en andere installaties komen van opbouwers. Veel van die apparatuur moet communiceren met het voertuig. Bij moderne Volvo-trucks verloopt al die communicatie via de opbouwmodule. Via die module zijn meer dan 1000 verschillende parameters van de truck te beïnvloeden. “Koppel die los als je diagnose gaat stellen”, adviseert Jan de Korte in de volgende workshop. “Is de klacht weg, dan weet je dat je het in de opbouw moet zoeken.”

Sturen op afstand

Ook Volvo’s afstandbediening biedt enorme mogelijkheden. “Neem een rijplatenauto. Die heeft een kraan om rijplaten te leggen. De truck moet steeds een klein stukje verder rijden om de volgende platen te leggen met de ‘remote’ kun je dat doen vanaf de kraan. Dat scheelt enorm veel tijd.”

Met de afstandsbediening de truck bedienen? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Diagnose op afstand

De laatste workshop gaat over de connected truck Moderne Volvo-Trucks hebben een module met een sim-kaart aan boord: “Inmiddels rijden er al 200.000 rond”, zegt Lucien van Zuilen. “We gebruiken nog maar een klein beetje van alle data die dat oplevert. Dat wordt snel meer en er komen ook snel meer connected Volvo-trucks bij. De service coördinator wordt zo een data-analyst.”

Ook nu al wordt er op afstand diagnose gesteld: “De Adaptive Cruise Control werkt niet”, meldt de chauffeur. “Ik zie een EBS-foutcode op het trekkende voertuig”, krijgt hij als antwoord. En daarmee is het probleem opgelost. De chauffeur had net omgekoppeld en de stekker er niet goed ingestopt. “Ongeplande stilstand is vaak enorm duur. Met deze connected support proberen we die zoveel mogelijk te vermijden.”

Werken bij Volvo Trucks

Hoe is dat eigenlijk, werken als bedrijfsautotechnicus voor Volvo Trucks? Martijn Vogels vertelt (net voor de BBQ) over zijn werk. Met aanstekelijk enthousiasme. Veelzeggend: voor hij met Volvo Trucks ging werken, deed hij ervaring op als… monteur in de Dakar-rally.

Trainer Martijn Vogels vertelt over zijn werk bij Volvo Trucks. Dat werkt aanstekelijk.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels