nieuws

Traxio België: wees eerlijk met roetfilters

Werkplaats & Onderhoud 1243

Sinds 1 juli mag in Nederland een roetfilter niet verwijderd worden. Nu trekt ook de Belgische beroepsfederatie Traxio aan de bel. Daar rijden veel meer diesels dan in Nederland, nog belangrijker dus dat ze zo schoon blijven als hun Euro homologatie aangeeft. Wat dreigt er als je het roetfilter verwijdert? Ook in België wordt het aangeboden als ‘besparingstruc’.

Traxio België: wees eerlijk met roetfilters
Verwijderen van het roetfilter is in België illegaal voor Euro 5 en 6 diesels, maar nu nog is professioneel uitgevoerde verwijdering moeilijk achteraf te controleren.

Meteen maar vooraf: net zo min als in Nederland heeft de autotechnicus in België al een effectief instrument bij de hand om te controleren of in de roetfilterkast ook echt een filter zit.

Pieter Van Bastelaere, perschef van Traxio: “er zijn verschillende manieren om tijdens de keuring te zien of er een werkende roetfilter aanwezig is.  Dit kan met gesofisticeerde meetapparatuur die momenteel nog niet in gebruik is in België, of via een audiovisuele keuring.” Het probleem is niet anders dan bij ons.

Roetfilter verwijderen kost je de Traxio certificering

Roetfilters verwijderen niet goedkoper

Naar we begrijpen loopt ook in België het verhaal dat vervangen van een roetfilter veel duurder is dan verwijderen van een verstopt geraakt filter. Van Bastelaere bestrijdt dit. “Vervangen zou wel 2000 euro kunnen kosten, het filter weghalen wordt aangeboden voor maar 500 euro. Een corderiet filter is evenwel al vanaf 200 euro verkrijgbaar, een siliciumcarbid filter vanaf 500 euro. Informeer je als autobezitter dus goed bij de reguliere sector.”

Dit nog los van het feit dat verwijderen of bewust niet repareren van het roetfilter illegaal is. Net als in elk ander Europees land. De auto voldoet niet meer aan de Euro-eis waarvoor hij is gekeurd, dat is fraude. Komt dit bij controle aan het licht, dan moet de auto herkeurd worden. Na reparatie, anders moet feitelijk het kenteken ingetrokken worden. Dat kost pas echt geld.

Traxio kwaliteitslabels

Sinds een jaar is de naam van Federauto veranderd in Traxio, brede federatie van de autosector en aanverwante sectoren. Kort geleden introduceerde Traxio certificeringen, onder meer voor reparatie en onderhoud. Ze komen min of meer in de plaats van vestigingseisen, die volgens Europese regels vanaf 1 januari 2018 moeten vervallen.

Er geldt dan vrije vestiging, zonder enige garantie op de kwaliteit van de ondernemer en zijn werk. Die garantie gaat Traxio overnemen met certificeringen per ondernemingssoort. Er zijn nu al kwaliteitslabels voor berging, occasionverkoop en reparatie/onderhoud.

Onafhankelijke controle

In de Traxio erkenning zit ook milieuverantwoord ondernemen. Daar past natuurlijk niet in dat een werkplaats meewerkt aan verwijdering van roetfilters. Vanzelfsprekend hoort bij een erkenning op kwaliteit en vakmanschap ook controle, wie betrapt wordt op sjoemelen met roetfilters kan zijn erkenning verliezen.

Controles laat Traxio doen door partner Vinçotte. Het autobedrijf mag dan zonder Traxio label wel operationeel blijven, maar verliest het kwaliteitskenmerk waarmee de meeste van zijn collega’s vertrouwen opwekken bij de klant.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels