nieuws

Unboxing Snap-on Solus Edge

Werkplaats & Onderhoud 1699

Na de Snap-on Solus, Solus Pro en de Solus Ultra ziet nu de Solus Edge het levenslicht. Snap-on introduceert de nieuwe diagnosetester zo: “Geen sleutels meer, een groter scherm, touchscreen, zeer snelle opstarttijd en de interne accu opladen via de OBD-stekker zijn eigenschappen die deze tester een uniek en zeer doordacht ontwerp voor de werkplaats maken.” Heeft Snap-on gelijk? Diagnosespecialist Anton van der Linden gaat met de Solus Edge aan de slag.

Unboxing Snap-on Solus Edge
Snap-on levert de Solus Edge met alle toebehoren in een koffer. Je kunt de tester direct gebruiken.

Is de Solus Edge net zo handig als de andere diagnosetesters in de Snap-on-familie? De introductie maakt me nieuwsgierig. Bij het uitpakken word ik meteen blij verrast. Aan één van de mindere eigenschappen van de andere modellen Snap-on testers is gewerkt: de Solus Edge is aanzienlijk dunner en ligt daardoor veel beter in de hand. Deze tester is net zoals de andere modellen kinderlijk eenvoudig te bedienen. Met vier toetsen selecteer je gemakkelijk de benodigde informatie. Zo ben je in rap tempo ‘online’ met het uit te lezen voertuig. Een prettige bijkomstigheid is dat de Solus Edge is uitgevoerd met een interne accu. Handig, want als de boordspanning van het uit te lezen voertuig wegvalt, bijvoorbeeld bij starten, hoef je de tester niet opnieuw op te starten.

Meetwaardes grafisch en als getal

Ik sluit de Solus Edge aan in een Mercedes-Benz A-Klasse uit 2007. Na selectie van merk, type en

Fijn is de interne accu, zodat je zonder stroom kan (blijven) uitlezen.

Fijn is de interne accu, zodat je zonder stroom kan (blijven) uitlezen.

bouwjaar kun je automatisch het ‘ID’ kiezen. De tester communiceert met de betreffende unit en haalt daar de voertuiginfo op. Makkelijk, want dan weet je zeker dat je het voertuig met de juiste protocollen benadert. Die functie werkt prima. Nu aan het werk! Ik bedien de tester nu op het grote 8” touchscreen, ook dat werkt eenvoudig. Natuurlijk kun je van diverse systemen foutcodes lezen en wissen. Doordat de voertuigsoftware steeds uitgebreider en sneller wordt, kun je live data steeds vaker gebruiken bij het diagnosestellen. Ik ga met de live data aan de slag. De tester biedt verschillende mogelijkheden. Meetwaardes zijn zowel in getal als grafisch weer te geven, je kunt selecteren wat en hoeveel je in beeld wilt hebben. En je kunt meetwaardes opslaan om ze later terug te kijken.

Grote dekking

Een discussiepunt bij de aankoop van een diagnosetool is de dekking, zowel qua automerken als qua mogelijkheden. Het moge duidelijk zijn dat er geen universele tester bestaat die alles kan. Ik heb de Solus Edge twee maanden ter beschikking gehad van Snap-on Benelux en heb er uitgebreid mee kunnen testen. Resultaat: ook deze tester kan niet alles. Maar ik ben aangenaam verrast over de dekking van de Solus Edge. Natuurlijk is de Amerikaanse fabrikant een stapje verder in vergelijking met andere universele testers bij het uitlezen van Amerikaanse voertuigen. De tester is erg snel, waardoor het geen tijdrovende klus is om erachter te komen of een voertuig wel of niet uit te lezen is.

Twee updates per jaar

Live data zijn makkelijk af te lezen. Zowel in getallen als in duidelijke grafieken.

Live data zijn makkelijk af te lezen. Zowel in getallen als in duidelijke grafieken.

Een diagnosetool blijft een grote investering waar ieder zichzelf respecterende werkplaats niet meer omheen kan. De prijsstelling van de Solus Edge is € 3.450,-. Snap-on brengt twee keer per jaar updates (à € 499,-) uit. Een voordeel is dat je niet verplicht bent om deze ook af te nemen. En als je er eens twee of meer overslaat, betaal je nog steeds hetzelfde. Je hebt dus niet met reactiveringskosten te maken. Snap-on biedt ook een prima ondersteuning, met een uitstekende helpdesk.

Plug-and-play

We hebben in het autovak te maken met techneuten, meestal mannen, die doeners zijn en niet zo snel een gebruiksaanwijzing lezen. De Snap-on Solus Edge past precies in dat straatje. Het toestel is plug-and-play. Zonder je van te voren ook maar enigszins in het toestel verdiept te hebben, ben je in korte tijd met een voertuig aan het communiceren. De investering is wat aan de hoge kant, maar de prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. De Solus Edge mag zeker blijven!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels