nieuws

Kun je een aftermarket trekhaak monteren op een nieuwe Audi?

Werkplaats & Onderhoud 13182

Een aftermarket trekhaak monteren onder een (vrijwel) nieuwe auto? Dat wordt steeds meer een uitdaging. Wat kan er mis gaan en hoe lukt het wel?

Kun je een aftermarket trekhaak monteren op een nieuwe Audi?

Even een blik op AudiForum.nl. “Ik heb net op een Audi Q3 van 2016 een Westfalia-trekhaak en kabelset gemonteerd, maar ik moet nog bij de dealer de SVM-code inlezen. Klopt het dat de aanhangerverlichting niet werkt als deze code nog niet is ingelezen?”, vraagt Erik 1964. Dat klopt inderdaad, bevestigen meerdere forumleden. Eén forumlid somt nog enkele andere redenen op waarom codering noodzakelijk is: “Bij achteruitrijden worden de parkeersensoren niet uitgeschakeld, een kapot lampje op de aanhanger wordt niet herkend en er verschijnt geen plaatje van de aanhanger op de MMI.”

Regelapparaat ongeldig

Goed, Erik1964 gaat met de Q3 naar de dealer. Die probeert SVM-code 050200 in te lezen, maar dat lukt niet. Er komt een foutmelding die wijst op de trekhaakmodule. “In het softwaremanagement is herkend dat dit regelapparaat voor deze wagen ongeldig is”, staat er. En de melding geeft ook meteen de oplossing: “Indien noodzakelijk hier het voor deze wagen geldige regelapparaat bestellen. 69-aanhangerfunctie.”

Alleen origineel

In gewonemensentaal: op zo’n nieuwe Audi kun je alleen de originele VAG-trekhaakmodule inlezen. En tja, die VAG-module kun je alleen bestellen samen met de originele VAG-trekhaak en de VAG-kabelset…

Euro 5-wetgeving!

Maar hé, we hebben toch de Euro 5-wetgeving die autofabrikanten dwingt om informatie openbaar te maken, die voor onderhoud en reparatie noodzakelijk is? En goed de autofabrikanten maken het de onafhankelijke autobedrijven niet gemakkelijk, maar juist daarom bespreken we in het AMT magazine maandelijks een technische informatie websites van een autofabrikant. Maar hoe nuttig die ook zijn, dit probleem los je er niet mee op.

Binnen 20 minuten

Hoe maak je de computer van zo’n moderne auto dan wel duidelijk dat er nu een trekhaak onder zit? Ook dat lezen we op het Audi-forum, als Erik1964 met het probleem bij een onafhankelijk autobedrijf bij hem in de buurt aanklopt: “Eerst probeerden ze het met eigen apparatuur (Bosch, geloof ik), maar dat lukte niet. Daarnaast werken zij met Jifeline. Met een online verbinding is alles ingeleerd. In 20 minuten was alles klaar!”

Coderen met ODIS is dus alleen mogelijk met een originele trekhaakset met geldig activatiedocument

 

Hoe kan dat?

Hoe kan Jifeline wel een aftermarket trekhaak inleren op een moderne VAG-auto, terwijl dat met een universeel diagnoseapparaat niet gaat. En terwijl ook de dealer alleen een originele VAG-trekhaak(module) kan inleren? Frank Bouman legt het uit: “De server in Duitsland waarop alle coderingen staan vastgelegd (Service42) herkent een aftermarket trekhaakmodule. Voor de MQB-modellen en voor bijvoorbeeld de nieuwe Audi A4 op het MLB-platform breekt hij dan de online codering met ODIS (de VAG-diagnosetester) af. Daardoor wordt de wagenkaart niet aangepast.” Coderen met ODIS is dus alleen mogelijk met een originele trekhaakset met geldig activatiedocument. Daarom kan ook de dealer zo’n AM-module niet inleren. Vervelend, want voor veel modellen levert VAG alleen een peperdure elektrisch wegklapbare trekhaak.”

Weinig coderingsinfo

Slecht nieuws dus voor de aftermarket? “Wie een grondige kennis heeft van coderingen en parameterisatie kan soms nog met de VCDS-diagnosetool een codering uitvoeren. Wel is er voor de nieuwe modellen nog heel weinig coderingsinformatie beschikbaar. Universele diagnoseapparaten zoals de Autocom, Bosch KTS of Hella Gutmann zijn over het algemeen niet geschikt voor het coderen van trekhaken. Dit omdat ze regeleenheden zoals de Lane Assist en de achteruitrijcamera niet mee coderen en daardoor dus foutcodes in het voertuig ontstaan.”

Bits aanpassen

Maar bij Jifeline leven ze van het trekhaak coderen: “Dus weten we welke bits in de coderingsstring we moeten aanpassen om de voertuigelektronica rekening te laten houden met de trekhaakmodule. Daardoor kun je met de Jifeline-interface trekhaakmodules van  bijvoorbeeld Brink, ECS en Jager Automotive coderen. Op de website van Jifeline vind je een overzicht van de ondersteunde VAG-modellen.”

Niet alleen VAG

Overigens zijn behalve onafhankelijke bedrijven ook veel VAG-dealers klant bij Jifeline. De reden? “Neem de Audi Q2. VAG levert er geen trekhaak voor. Brink wel. Met Jifeline kan de dealer die niet alleen monteren, maar ook inleren.” Laatste vraag: Beperkt dit probleem zich tot de VW-groep? “Nee zeker niet. We coderen ook trekhaken bij tal van andere modellen. Op dit moment is de Peugeot Expert actueel. Wij zijn de enige die deze kunnen coderen”, aldus Bouman.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels