nieuws

Bestrijd hoog olieverbruik met Wepp

Werkplaats & Onderhoud 2067

Geleidelijk komt aan het licht dat motorische downsizing tot problemen kan leiden. Hoge motorlast en dito verbrandingsdruk voert nogal eens tot veel blow-by langs zuigerveren. Die raken vervuild door kool, het olieverbruik kan sterk oplopen. Wepp brengt twee nieuwe olietoevoegingen om dat te bestrijden. Wat doen ze?

Bestrijd hoog olieverbruik met Wepp

Of je het nu downsizing noemt of niet, heel duidelijk stijgt de laatste tijd het specifiek vermogen bij motoren van groot tot klein. Met een of meer turbo’s komen zowel benzine- als dieselmotoren niet zelden op of boven 100 pk per liter, in oude termen telde dat als een ‘racemotor’.

Hoge inwendige belasting dus, die het uiterste vergt van de smering. Vooral in de cilinders, waar anderzijds minimale wrijving moet helpen het brandstofverbruik laag te houden. Dat vraagt veel, soms te veel van de zuigerveren die letterlijk onder hoge druk staan.

Wepp 2110 reiniger maakt niet alleen de motor schoon, de verse olie hoeft niet veel vuil meer op te nemen en blijft ook veel schoner. Da’s mooi, bij de lange onderhoudsintervallen van tegenwoordig.

Wepp 2110 reiniger maakt niet alleen de motor schoon, de verse olie hoeft niet veel vuil meer op te nemen en blijft ook veel schoner. Da’s mooi, bij de lange onderhoudsintervallen van tegenwoordig.

Oudere of al gesleten motoren krijgen extra bescherming met de keramische Wepp 2111 toevoeging in de motorolie.

Oudere of al gesleten motoren krijgen extra bescherming met de keramische Wepp 2111 toevoeging in de motorolie.

Kritische olieschraapveer

Wat ook niet helpt is het toenemend gebruik van EGR, om de NOx-productie van zowel diesel- als benzinemotoren te drukken. Het gerecirculeerde uitlaatgas is niet schoon, zie je aan de afzettingen op EGR-kleppen en kanalen. Die vervuiling komt uiteindelijk ook bij zuigers en zuigerveren.

Gaan de zuigerveren daardoor kleven, krijg je teveel blow-by. Waar uiteindelijk de olieschraapveer door vervuilt, en dan krijg je olieverbruik. De cilinderwand wordt niet meer goed schoongeveegd voor de verbrandingsslag, de achtergebleven oliefilm verbrandt. Dus olieverbruik, en nog meer vervuiling, vooral bij de zuigerveren.

Verse olie blijft schoner

Daarom brengt Wepp een nieuwe reiniger, voor wanneer olieverbruik en te lage compressie door inwendige vervuiling zijn vastgesteld. “Zo lang er nog niets beschadigd is kan onze nieuwe reiniger zonder demontage het probleem oplossen. We hebben olieverbruikreductie bereikt van wel 1:700 naar 1:3500 gezien”, aldus Peter Boer van Wepp Benelux.

Een 300 ml flesje Motor Intensief Reiniger per vijf liter motorolie weekt met name het vuil bij zuigerveren los. Ook ingedikte olie wordt verdund, zodat het goed wegloopt bij olie verversen. Toevoegen bij de oude olie, 400 tot 1000 kilometer rijden, dan olie en filter verversen.

Als weinig kilometers worden gemaakt, is het advies een of twee weken met de reiniger te rijden. Is er veel vervuiling (kleine diesels die weinig gebruikt worden!), dan geldt het advies een keer extra het oliefilter te vervangen tijdens de reinigingsperiode.

Olieverbruik en slijtage verminderen

Verhoogd olieverbruik betekent ook dat meer verbrande resten in de motorolie komen. De smerende werking lijdt daaronder. Met als gevolg meer cilinderslijtage, nog meer blow-by, verder stijgend olieverbruik.

Om zulke extra slijtage tegen te gaan, verschijnt Wepp Motor Slijtage Bescherming. Toe te voegen aan warme motorolie, ook hier met 300 ml per vijf liter olie. Bij elke verversing te gebruiken, want dit product laat niets in de motor achter.

Voor extra bescherming bij met name hoge belasting en lage motortemperatuur zorgen keramische deeltjes in dit additief. Minder dan 0,25 micrometer groot, waarmee ook de kleinste olieboringen niet verstoppen. Deze zeer slijtvaste deeltjes zweven in het additief, en voorkomen metaal-op-metaalcontact als de smeerfilm te dun wordt onder hoge last.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels