nieuws

Zo verkoop je meer banden en uitlijnbeurten!

Werkplaats & Onderhoud 10233

“De T-Scan Groove Glove is een ‘sales tool’”, zegt Mark Tracy namens Tire Profiles op de open dag van CBX. “Hij helpt je om meer banden en uitlijnbeurten te verkopen. En wel zoveel dat je deze tool razendsnel terugverdient.” Overdrijving op Amerikaanse schaal? Of is de Groove Glove echt een omzetmaker voor dealer en universeel?

Zo verkoop je meer banden en uitlijnbeurten!
De T-Scan Groove Glove. Een robuuste handheld bandenprofielmeter met scherm, camera, wifi, twee lasers, gyroscoop en versnellingsmeter.

Banden zijn van levensbelang voor het autobedrijf, betoogt Mark Tracy: “80% op people service their car where they buy their tires.” Kortom, als je de banden verkoopt, verkoop je ook het onderhoud: “Niet voor niets heet Profile Tyre Center tegenwoordig Profile Car & Tyreservice”, voegt hij er aan toe.

Supersnelle meting

Juist, banden verkopen dus, maar hoe dan? Dat is waar de T-Scan Groove Glove in beeld komt. “Als je Wifi in je garage hebt, heb je niets anders nodig dan deze rode platte handheld.” Met het apparaat heeft Tracy binnen 40 seconden het profiel van 4 banden vastgelegd en weet hij of de auto aan een uitlijnbeurt toe is.

Alles aan boord

“De Groove Glove bevat alles wat je daarvoor nodig hebt: een touchscreen voor de bediening, een camera om het kenteken van de auto vast te leggen, een wifi-chip om de data richting PC en cloud te sturen, een gyroscoop, twee lasers en een versnellingsmeter.”

We zijn geen robots

Die laatste onderdelen vragen uitleg: “De laser gebruiken we om de profieldiepte te meten. De tweede laser is nodig omdat we het apparaat over het bandenprofiel heen bewegen. Daar hadden we ook geleidewieltjes voor kunnen gebruiken, maar we wilden geen bewegende delen. Een apparaat zonder is veel robuuster. En de gyroscoop en de accelerometer is nodig omdat we nu eenmaal geen robots zijn. Die corrigeert voor kleine afwijkingen in de beweging van de hand over de band.

Kenteken?

Goed, aan de slag. Tracy selecteert zijn eigen naam op het scherm van de Groove Glove. “Meerdere autotechnici kunnen het apparaat gebruiken, allemaal onder hun eigen naam”, legt hij uit. Dan maakt hij een foto van de kentekenplaat van de te controleren auto. In de toekomst moet het mogelijk worden automatisch merk en type in te vullen op basis van RDW-data. Ook wordt onderzocht hoe de koppeling met andere garagesoftwaresystemen gemaakt kan worden voor een nog betere integratie in het werkproces.
Naast het invoeren van merk-model kan je tot slot de bandenmaat, de DOT-code en de loadindex van de banden vastleggen, en dan dan kan de meting van start.

Van binnen naar buiten over de band. En hup, de volgende band. Een bandprofielanalyse binnen 40 seconden.

Van binnen naar buiten over de band. En hup, de volgende band. Een bandprofielanalyse binnen 40 seconden.

Kan niet fout

Tracy haalt het apparaat over de rechter voorband. Hij beweegt het rode apparaat van de binnenkant van het profiel naar de buitenkant. Het scherm geeft aan dat het profiel is vastgelegd. Tracy herhaalt die handeling voor de drie andere banden. Bij de laatste band laat hij zien hoe slim het systeem is. Hij haalt de Groove Gloove al van het profiel voor hij de buitenkant heeft bereikt. Het scherm toont dat het niet goed is gegaan en vraagt hem om het nog eens te doen. En nu wel over de hele breedte van de band, alstublieft. Als dat gelukt is, zijn het meetresultaat en een analyse meteen beschikbaar op het scherm, de PC of uit de printer.

Nieuwe banden

De resultaten van deze vrijwel nieuwe Citroën zijn niet zo spannend, de banden zijn nog als nieuw. De profieldieptes van de hoofdgroeven zijn zichtbaar en met groen wordt aangegeven dat deze banden nog niet aan vervanging toe zijn. Daarom duiken we even in de resultaten van een Frans autobedrijf dat Tracy toestemming heeft gegeven om in zijn resultaten te kijken. “Dit bedrijf heeft zo’n 25 tot 30 doorgangen per dag en test alle auto’s die binnenkomen.”

Resultaten in excel

De software biedt de mogelijkheid om hele mooie overzichten in Excel te maken. Zo zien we dat het bedrijf in de afgelopen maand de bandenprofielen van 606 auto’s heeft gemeten. Dat leverde 158 keer een rode (vervangen) en 560 keer een gele (2,5-4 mm, binnenkort vervangen) band op. Plus 186 keer het advies: uitlijnen.

120 afwijkende 2D-doorsnedes

Uitlijnen? Ziet de Groove Glove ook uitlijnfouten? “Jazeker. Het systeem toont een 2D-doorsnede van het bandenprofiel én het oorspronkelijke bandenprofiel. Zo kan de software zien dat bijvoorbeeld op de ene schouder veel meer rubber verdwenen is dan op de andere. Op die manier stelt de software diagnose aan het bandenprofiel en onderscheidt zo 120 verschillende afwijkingen die met uitlijnproblemen of verkeerde bandenspanning te maken hebben.”

Complete analyse van het bandenprofiel in een overzichtelijk rapport. Dus niet alleen de diepte van de hoofdgroeven, maar ook ongelijkmatige slijtage door uitlijnproblemen. (De foto van de auto is zwart gemaakt.)

Complete analyse van het bandenprofiel in een overzichtelijk rapport. Dus niet alleen de diepte van de hoofdgroeven, maar ook ongelijkmatige slijtage door uitlijnproblemen. (De foto van de auto is zwart gemaakt.)

Verkoopinstrument

“Heel mooi”, benadrukt Tracy, “maar dit is veel meer verkoopinstrument dan meetinstrument. Van de banden die als geel of rood worden beoordeeld mogen onze klanten er zo’n 50% vervangen. En omdat die soms op één as zitten met een band die nog groen scoort, vervangen ze daar ook nog een deel van. Bij 30% van de aanbevolen uitlijningen komt het tot een uitlijnbeurt.

Verdien je het terug?

Oef, voor het Franse bedrijf zijn dat 720 banden en 60 uitlijnbeurten in die ene maand. Natuurlijk had het bedrijf een deel van dat werk toch wel gekregen, maar toch. Dit klinkt goed. Al blijft de vraag: verdien je zo’n Groove Glove terug? CBX rekent voor het handheld apparaat en het softwarepakket € 3.995,-. Er zijn geen jaarlijkse softwarefee’s, twee jaar lang kun je rekenen op gratis updates. Na twee jaar kan je kiezen een update te nemen, of gewoon het standaardpakket te blijven afnemen. Reken op minder dan een minuut per meting. Aan de hand van je marge op banden en op uitlijnen kun je dan uitrekenen hoe snel je de Groove Glove terugverdiend.

Een of meer toegangsdeuren?

Het Franse bedrijf uit het voorbeeld heeft maar één toegangsdeur: “Daar gaan alle auto’s door. Daarom hebben we daar een vaste Groove Glove achter de remmenbank gelegd. Die kost het tienvoudige van de handheld. Toch had het bedrijf die investering in vijf maanden terugverdiend. Nederlandse autobedrijven hebben vaak meerdere toegangsdeuren. Omdat het essentieel is dat je echt alle auto’s meet, zou ik hier bij dezelfde omvang als het Franse bedrijf kiezen voor twee of drie handhelds.”

Groove Glove in actie

TPI is de producent van de Groove Glove, CBX de exclusieve distributeur voor Nederland. Hoe je er mee werkt? Bekijk de video.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels