nieuws

Wat is de levensduur van een wielbout?

Werkplaats & Onderhoud

Nog een maand of twee en het voorjaar komt er aan net als de bandenwissels. Het roept een lezersvraag op “Een personenauto gaat gemiddeld
16 jaar mee. In die periode worden wielbouten tientallen keren aan rekspanningen blootgesteld”, zegt ATC-lid A.H. van Hattum. “Bij de bandenwissels, het vervangen van versleten banden, remmen en andere onderstelcomponenten moet je de wielen demonteren. Zijn wielbouten wel bestand tegen zulk veelvuldig gebruik?”

Wat is de levensduur van een wielbout?
Wielbouten worden tijdens een autoleven tientallen keren los- en aangehaald. Zijn ze daartegen bestand?

We leggen de vraag neer bij Pascal Bisschops, Application Engineer bij Nedschroef. Het Nederlandse bedrijf is ruim 100 jaar actief in de ontwikkeling, productie en levering van bevestigingsmiddelen en speciale onderdelen voor de automobielindustrie. “Ja, wielbouten gaan in principe levenslang mee. Ze zijn mechanisch geschikt voor oneindig gebruik”, antwoordt Bisschops.

“Maar let op: de wielbout wordt niet aan rekspanning blootgesteld. Rekspanning suggereert dat de bout belast is boven de rekgrens. En dat is niet het geval. Bij bijvoorbeeld kopbouten wel, daar gebruik je juist rekbouten. Een wielbout is dusdanig ontworpen dat die met een factor drie (afhankelijk van de fabrikant) is overgedimensioneerd. Een wielbout wordt tijdens zijn levensduur inderdaad tientallen keren aangehaald. Dat aanhalen heeft geen invloed op de levensduur. Het uitgangspunt bij het ontwerp is dat de rekgrens niet overschreden wordt en er dus geen plastische vervorming optreedt.”

Gebruik geen kopervet of andere smeermiddelen, daarmee beïnvloed je de wrijving.

Gebruik momentsleutel

Autofabrikanten geven een aanhaalmoment op voor wielbouten. Hoe belangrijk is het je hier aan te houden? “Gebruik je een te hoog aanhaalmoment, dan wordt de bout overbelast en komt die boven de rekgrens. Dan treedt blijvende vervorming van de bout op, waardoor die ernstig verzwakt. Is het aanhaalmoment te laag? Dan is er geen voorspankracht op de verbinding. Het wiel zit dan niet goed vast. Houd je dus aan het voorgeschreven aanhaalmoment en gebruik een gekalibreerde momentsleutel”, adviseert Bisschops.

Gebruik altijd een (gekalibreerde) momentsleutel voor het vastzetten van wielbouten op het door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmoment. Gebruik altijd een (gekalibreerde) momentsleutel voor het vastzetten van wielbouten op het door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmoment.

Corrosie en kopervet

Soms is het noodzakelijk wielbouten te vervangen, bijvoorbeeld als ze gecorrodeerd zijn. “Corrosie beïnvloedt de gangbaarheid. Dat kan tot vreetverschijnselen leiden of een bout die niet goed tegen het tegenvlak ligt. Er is dan onvoldoende of zelfs geen voorspankracht. Vervang in zo’n geval de bouten. Gebruik geen kopervet of andere smeermiddelen. Daarmee beïnvloed je de wrijving. Het aanhaalmoment wordt door de smering pas later bereikt, waardoor je de bout verder aanhaalt dan anders. Zo overbelast je mogelijk de bouten. Moderne coatings hebben een geïntegreerde smering wat het tussentijds smeren overbodig maakt”, aldus Bisschops.