nieuws

Diagnosetips uit de praktijk: Citroën C1 met kleppencomplicatie

Werkplaats & Onderhoud 11955

Een Citroën C1 1.0 uit 2009 met motorcode CFA loopt slecht. De eigenaar besluit om de kleppen te stellen. Nadat hij de kleppen heeft gesteld, valt de motor uit wanneer hij het gaspedaal loslaat en het koppelingspedaal intrapt. Op dat moment begint ook het MIL te branden. Wat is er mis?

Diagnosetips uit de praktijk: Citroën C1 met kleppencomplicatie
Door verkeerde montage is de versteller beschadigd geraakt. Hierdoor werkt de inlaatverstelling niet snel genoeg meer met een uitvallende motor als gevolg.

Het probleem doet zich na tien kilometer rijden sporadisch voor. De klant kan niet vertellen of het probleem is ontstaan door het stellen van de kleppen, of dat de motor voor het klepstellen ook al uitviel. Wanneer de motor is afgeslagen, kan hij gelijk weer gestart worden en houdt daarna verder niet merkbaar in.

De auto wordt naar Diagnose Service Noord gebracht voor een oplossing.

“Ik begin met het uitlezen van de foutcodes. Er staat maar één foutcode in het geheugen: P0011 – variabele kleptiming. Dus het ligt waarschijnlijk toch aan het stellen van de kleppen. Deze C1 beschikt over variabele kleptiming. Om een probleem hiermee uit te sluiten, voer ik een actuatortest uit. Ik hoor het magneetventiel duidelijk klikken, maar de motor gaat niet anders lopen. Ik weet nu dat ik in de goede richting zit te denken”, zegt Arjen Hofstra, eigenaar van Diagnose Service Noord.

Ik hoor het magneetventiel duidelijk klikken, maar de motor gaat niet anders lopen. Ik weet nu dat ik in de goede richting zit te denken

De aansturing is goed

Nadat Arjen de defecte inlaatnokkenasversteller heeft vervangen is er een duidelijke verandering in timing zichtbaar.

Nadat Arjen de defecte inlaatnokkenasversteller heeft vervangen is er een duidelijke verandering in timing zichtbaar.

Arjen pakt de scope erbij en sluit het signaal van de krukas, nokkenas en aansturing klepverstelling aan. “Op deze manier kan ik zien of de timing verandert tijdens de actuatortest. Mijn vermoeden wordt bevestigd; er vindt geen wijziging in de timing plaats.”
Arjen demonteert het magneetventiel en controleert de werking. “Het magneetventiel is zowel mechanisch als elektrisch nog helemaal in orde. Als er bij een goede aansturing van het magneetventiel geen reactie plaatsvindt, dan wordt de inlaatnokkenasversteller niet voorzien van olie. Aangezien de aansturing goed is, moet het probleem in het oliekanaal zitten. Of de nokkenasversteller is defect.”

Versteller is verkeerd gemonteerd

Diagnose Service Noord

Arjen Hofstra en Mark Wiersma zijn samen eigenaar van Diagnose Service Noord. Daar helpen ze autobedrijven met diagnosewerkzaamheden. Aan diagnoseapparatuur en kennis hebben de specialisten geen gebrek

“Wanneer een van de oliekanalen verstopt zit, of als er te weinig oliedruk is, krijgt de versteller niet genoeg olie. De oliedruk is echter goed. Ik heb daarom de versteller gedemonteerd. Het valt mij direct op dat deze verkeerd is gemonteerd. Hierdoor is de olieaanvoer naar de versteller geblokkeerd en functioneert de nokkenasverstelling niet meer”, legt Arjen uit. Nadat hij de inlaatnokkenasversteller heeft vervangen, loopt de motor weer zoals het hoort.

Inlaattiming verandert onder het rijden

Maar waarom valt de motor dan pas uit als hij warm is? Arjen: “Waarschijnlijk heeft de nokkenasverstelling bij een warme motor nog wel enigszins gefunctioneerd, de warme olie kan immers gemakkelijker door het deels verstopte kanaal. Hierdoor veranderde de inlaattiming onder het rijden. Bij het loslaten van het gaspedaal reageerde de verstelling niet snel genoeg, waardoor de ademhaling van de motor niet klopte. Hierdoor viel de motor uit.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels