nieuws

AMT-lezersonderzoek: Hoe veranderen jouw werkzaamheden?

Werkplaats & Onderhoud 1389

De autobranche is een mooie documentaire rijker want gisteravond ging De Autovakmannen in première bij CineMec te Ede. Naast bekend en minder bekend Nederland waren ook diverse AMT-lezers te gast dankzij het beantwoorden van de vragen in ons Autovakmannen-onderzoek. Welke werkzaamheden komen er op je af? Welke werkzaamheden doe je niet meer over tien jaar? Tijd voor de antwoorden.

AMT-lezersonderzoek: Hoe veranderen jouw werkzaamheden?
Zet ‘m daar maar neer. Steeds meer auto’s zijn connected. Wat betekent dat voor het autobedrijf?

AMT houdt zich al ruim 75 jaar bezig met ontwikkelingen in de autobranche en de veranderende werkplaatspraktijk. En dat er ook de komende tien jaar een en ander gaat veranderen staat vast. Documentaire De Autovakmannen geeft een beeld van negen hoofdpersonen over de dagelijkse werkzaamheden, maar toont ook de invloed van de vele veranderingen op technisch of klantengebied. Hoe ga je daarmee om? Wat betekent het voor het autobedrijf? In ons lezersonderzoek, waarbij je tevens kaarten kon winnen voor De Autovakmannen, stelden we vier vragen over de welke invloed de veranderingen hebben op jouw dagelijkse werk. Er kwamen ontzettend veel reacties binnen met verwachtte maar ook inspirerende antwoorden. Hieronder vind je de rode draad in al die antwoorden op de vier vragen.

Welke werkzaamheden doe je over tien jaar nog steeds?

Geen hele lastige vraag, want het is best goed voor te stellen wat er blijft. Tenslotte zijn de auto’s die nu verkocht worden ook over tien jaar nog aan onderhoud toe. Toch? “Ja”, zeggen de meeste AMT-lezers. “Over tien jaar stel ik nog steeds diagnose aan auto-elektronica en doe ik onderhoud aan diesel- en benzinemotoren”, en “Uitlezen, meetwaarden bekijken en zo diverse waarden juist interpreteren om de juiste diagnose te stellen gebeurt hier ook over tien jaar nog”. Maar er verandert ook wel een en ander. “Onderhoud blijft, alleen niet meer op vaste intervallen maar autospecifiek”, en “Dezelfde werkzaamheden maar wel meer hybride auto’s en EV in de werkplaats”.

Ook aan de ‘voorkant’ van het autobedrijf blijven huidige werkzaamheden bestaan “Ook over tien jaar zet ik me nog steeds met volle passie in voor de klant natuurlijk”. In het kort zien velen zichzelf natuurlijk nog steeds diagnose stellen, maar wel aan complexere storingen. Onderhoud aan banden, remmen, accu’s en airco blijven. Ook aan de voorkant van het bedrijf blijft veel klantcontact belangrijk, maar het aantal contactmomenten gaat wel afnemen noemen velen al bij voorbaat.

Even snel een elektronische storing uitlezen en simpel oplossen zit er niet meer in…

Welke werkzaamheden doe je niet meer over tien jaar?

We gaan door naar vraag twee, en hier zien we verschillende inzichten ontstaan. “Er zijn minder mechanische reparaties aan verbrandingsmotoren want de elektromotor is dan veel meer gemeengoed”. Een ander technicus is stelliger: “Ik denk dat er niets verdwijnt qua werkzaamheden over tien jaar ten opzichte van nu”. Het gros ziet toch vooral onderhoud veranderen: “Het aantal te vervangen remdelen zal dalen omdat de conventionele remmen minder gebruikt gaan worden”, en “Het vervangen van bougies, gloeibougies en bijvoorbeeld distributieriemen zal afnemen, mits de toename van elektrisch rijden blijft doorgaan”.
Tja, zeker weten doen we het niet, maar het elektrisch rijden gaat naar ons idee toch echt wel toenemen de komende tien jaar. En hoe zit het met diagnosestellen? “Even snel een elektronische storing uitlezen en simpel oplossen zit er niet meer in. Het wordt daar veel te complex voor. Dat is nu al het geval met de diverse netwerken en vele modules in een auto. Minder gaat het zeker niet worden.”

Ook aan de voorzijde van het autobedrijf vervallen werkzaamheden naar inschatting van de AMT-lezers. “We werken volledig paperless”, zegt een aftersales manager. “Proefritten verzorgen doe ik niet meer, dat wordt centraal geregeld vanuit de HUB”, zegt een verkoopadviseur van een grote dealerholding. “Sterker, wellicht maken we tegen die tijd al gebruik van een simulator”. Nog een reactie omtrent de autoverkoop: “Bij aflevering van de auto doe ik niet langer de uitleg, maar is het de productexpert die de klant zijn auto tot het gewenste detailniveau toelicht.” Dat laatste is zelfs al realiteit geworden bij enkele, vooral grotere, merkdealers.
Gaan we in de komende tien jaar accupakketten wisselen in de werkplaats? AMT-lezers verwachten van wel. Gaan we in de komende tien jaar accupakketten wisselen in de werkplaats? AMT-lezers verwachten van wel.

Welke nieuwe werkzaamheden komen er op je af?

Lastig, hoe weet je nou welke werkzaamheden op je af komen? Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe snel veranderingen gaan. Of komen die veranderingen waar we al geregeld over schrijven toch wel? “Diagnose op afstand is in 2027 doorgebroken, dus qua nieuwe werkzaamheden zie ik mezelf de auto van een klant op afstand uitlezen en vervolgens diezelfde klant het juiste advies geven. Van niet meer verder rijden tot, kom komende week even bij ons langs”. Ook in de werkplaats staan er nieuwe werkzaamheden op stapel. “Naast het uitlezen van een storing gaan we nog meer controleren of er software-updates beschikbaar zijn. Bij elektrische en autonome auto’s gaan we protocollen doorlopen. Dit in verband met de veiligheid van bestuurder en passagier én de aansprakelijkheid die de autofabrikant heeft bij de autonome auto.”

Duidelijk is wel dat hybride en elektrische voertuigen meer gaan voorkomen in de werkplaats. En daarmee ook het vervangen van bijvoorbeeld een elektromotor of accupakket. Ook het repareren van stekkerverbindingen is geregeld genoemd. Aan de voorzijde van het autobedrijf krijgt virtual reality een grotere rol bij de configuratie van een auto. “Zonder dat de klant bij mij aan tafel zit kan de auto geheel samenstellen. De klant beleeft dit thuis middels een virtual reality-bril nog beter dan nu met de configurator op de website.”

Je hebt straks dankzij telematica en zelfdiagnose een relatie met de auto in plaats van de klant.

Wat zie jij veranderen op technisch of klantengebied de komende tien jaar?

Dan de laatste vraag. Welke trends zie je zelf op technisch of klantengebied? En is dat positief of negatief voor jouw werkzaamheden? We beginnen met de technische veranderingen. “Over tien jaar rijden de duurdere auto’s autonoom”, “Dankzij telematica is in geval van een storing een juist advies te geven. Doe je dat goed dan win en bindt je klanten”. Verder wordt natuurlijk de complexiteit van de auto benoemd. Een bedreiging is er ook: “De auto stelt zelf zijn diagnose. De auto wordt dus de specialist en schakelt hulp in wanneer dat nodig is.”

En die technische veranderingen hebben natuurlijk zijn weerslag op de verandering in de relatie tussen consument en het autobedrijf. “Je hebt straks dankzij telematica en zelfdiagnose een relatie met de auto in plaats van de klant. Zeker wanneer autodelen en private-lease gaan doorzetten. Dat maakt het opbouwen van een klantrelatie bijzonder uitdagend”, aldus een kleine ondernemer. Nog een interessant aspect, de factuuruitleg. “Nu kun je nog een onderdeel laten zien dat defect is gegaan. Hoe leg je een factuur uit met werkzaamheden als een software-update en de kalibratie van sensoren?”

En de consument zelf? Die wordt mondiger: “Het gaat straks net als bij de huisarts. De klant heeft zelf al een en ander uitgezocht en het is dan aan ons als ‘huisarts’ om over alle aspecten genoeg te weten. Dat is niet te doen en ik zie dan ook nog meer specialisaties ontstaan. Partijen die echt specialist zijn in een subonderdeel van een auto, in de medische wereld bijvoorbeeld een KNO-arts. Dat is er nu al wel, maar het gaat zeker toenemen. Alles weten van alle merken is onhaalbaar.”

Bijblijven is uitdagend maar wel noodzakelijk

Ok, de komende tien jaar gaat opnieuw veel veranderen in de autobranche. Van de autotechniek tot de praktijk in en om het autobedrijf. Wat adviseert AMT? Het belangrijkste: Blijf bij door je zo goed mogelijk te laten informeren. Natuurlijk door AMT te lezen, maar ook door je online en middels evenementen en trainingsmogelijkheden verder te informeren. En ben je ondernemer? Ga spoedig aan de slag met telematica. Informeer je over de mogelijkheden en mis niet de boot. Twee: zorg dat jouw personeel geschoold is om ook de toekomstige werkzaamheden aan te kunnen.

Documentaire De Autovakmannen

De deelnemers aan het bovenstaande onderzoek hadden de gelegenheid gister als gast van AMT bij de première te zijn. Daarnaast wonnen ze ook twee toegangskaarten voor de OOMT-Brancheavonden. Heb je het helemaal gemist maar wil je wel meer weten over de film? Op www.deautovakmannen.nl vind je het meest actuele overzicht van de draaidagen in bioscopen in Nederland. Alvast wat voorpret? In de voorfilm kwamen verschillende kopstukken uit de autobranche aan het woord over de veranderende autobranche. Ook AMT-hoofdredacteur Tom Polman gaf zijn visie samen met die van AMT-lezers uit bovenstaande onderzoek.

Reageer op dit artikel