nieuws

Rekenen aan uitlijnen en schokdemperstesten

Werkplaats & Onderhoud 1394

Uitlijnen, zelf doen of uitbesteden? En als je het zelf doet, kies je dan voor een CCD-uitlijner of voor een in aanschaf duurder 3D-apparaat? Of is er nog een alternatief? Andere vraag: wat kost je de organisatie van een veiligheidstestweek, inclusief de huur van een schokdempertestbank, en wat levert het op? Koch-Wieluitlijning, Rijpma Equipment en Nemasco rekenen het voor.

Rekenen aan uitlijnen en schokdemperstesten
Hoeveel moet je uitlijnen om je apparatuur terug te verdienen? Koch-Wieluitlijning rekent het voor voor zijn HD-10 EasyTouch.

“Kansen onder de auto”, heet het tweede thema-artikel in AMT 11. In het eerste werd duidelijk dat de meeste AMT-lezers in hun bedrijf veel gebroken veren, versleten stuur-en fuseekogels, wiellagers en versleten of gescheurde draagarmrubbers herstellen. Heel goed, maar opvallend is dat veel bedrijven de ‘kansen’ uitlijnen en vooral schokdempers vervangen grotendeels aan zich voorbij laten gaan.

Uitlijner te weinig gebruikt

Wat het uitlijnen betreft, veel bedrijven hebben de apparatuur in huis, gebruiken die ook wel, maar lang niet vaak genoeg. Wouter van den Hurk van Koch-Wieluitlijning legt uit: “Een stuurkogel wordt dan gewoon even opgemeten en na het vervangen van een draagarm zal de uitlijning wel goed zijn, toch? Nee dus! Bij alle werkzaamheden aan het onderstel moet gecontroleerd worden of de wielstanden nog OK zijn.”

Verdien je 3D-uitlijapparatuur sneller terug dan CCD? Bekijk de berekening van Rijpma Equipment.

Geen tijd?

Tijd wordt vaak als argument genoemd. Onterecht, vindt Van den Hurk: “Uitslingeren hoeft niet met de uitlijnapparaten van Koch (die niet met CCD, noch met 3D werken, maar er wel voor zorgen dat je weet wat je meet), waardoor je een meting veel sneller start. Je bepaalt ook zelf welke wielstanden je wilt meten. Zo kun je bijvoorbeeld bij montage van het subframe even snel controleren of de wielvlucht links en rechts wel gelijk is. Het is een kwestie van twee meetkoppen aanbrengen en wielvlucht aflezen. Bij vervanging van een stuurkogel is de sporing binnen 10-15 minuten goed afgesteld. Waarom zou je het dan laten als de investering zeer snel terugverdiend is?” Duidelijke boodschap. En wat dat terugverdienen betreft, dat rekent Van den Hurk tot in detail voor.

Betaalbare pre-check

Ad van den Haak van Rijpma Equipment adviseert om zeker bij bandenwissels een uitlijn-‘precheck’ uit te voeren: “Leg de klant uit dat het bandenslijtage en brandstofverbruik kan reduceren en dat de wielgeometrie bepalend is voor comfort en veiligheid. Vraag een klein bedrag voor de precheck. Komt er een advies uit voor geheel uitlijnen dan is dat een win-winsituatie.”

3D verdien je eerder terug

Van den Haak stelt dat uitlijnen voor iedere werkplaats rendabel is: “Het gaat erom hoe je het je klanten aanbiedt.” Verassender is zijn stelling dat je het break-evenpunt sneller bereikt met 3D- dan met CCD-uitlijnapparatuur: “Met CCD uitlijnen blijft het verdienmodel achter. Het is arbeidsintensiever, los nog van de kans op beschadiging doordat de camera’s op de wielen bevestigd worden en niet op afstand geplaatst zijn.” Of hij gelijk heeft? Check zijn berekening!

Een schokdempertestbank hoef je niet te kopen…, je kunt ‘m ook huren voor een dag, een paar dagen of een week.

Geleidelijke achteruitgang

Tja, en dan schokdempers. Ook die slijten. Maar omdat dat heel geleidelijk gaat, merkt de automobilist dat niet. Ondertussen is het band-wegcontact en daarmee de wegligging van zijn auto danig achteruitgegaan. Kortom, schokdempers testen en zo nodig vervangen is goed voor de veiligheid.

Schokdempers testen?

Maar is het ook goed voor de werkplaats. Een schokdempertestbank is immers een forse investering, en verdien je die wel terug? Hero Eerligh van het bedrijf Nemasco biedt een oplossing voor dat probleem: “Wij verzorgen plaatsing en verhuur van mobiele schokdempertestbanken voor Veiligheidsweken of -dagen.” Eerligh wijst erop zo’n actie vooral geen ‘schokdempertestdagen te noemen: “Op een veiligheidtestdag test je ook banden, airco, remmen, uitlijningen en achterstallig onderhoud.”

De technische- en marketingondersteuning voor de veiligheidstestdagen komt met de testbank mee.

Bereid het voor!

En er hoort een goede voorbereiding bij: “Ga er een paar avonden voor zitten en bel bijvoorbeeld de klanten die je al een tijd niet meer gezien hebt.” Eerligh kent voorbeelden van bedrijven die zo’n veiligheidsdag iedere twee jaar herhalen en er € 10.000,- omzet mee scoren. In zijn berekening gaat hij uit van een veel behoudender scenario.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels