Ben jij klaar voor het efficiënt servicen van AdBlue?

Ben jij klaar voor het efficiënt servicen van AdBlue?

Sinds 1 september 2014 is de nieuwe Euro 6 emissieregeling van kracht. Om aan de Euro 6 norm te voldoen, zullen de meeste autofabrikanten hun dieselmotor van SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) voorzien en daarvoor is het additief AdBlue nodig. In combinatie met AdBlue worden schadelijke stikstofoxiden (NOx) omgezet in het onschadelijke stikstof en water.

Sponsored content door Kemetyl

Inmiddels zijn we een diesel-gate schandaal rijker geworden en is de Euro 6 norm hierdoor drastisch aangepast. RDE - Real Drive Emissions, de werkelijke uitstoot i.p.v. een laboratoriumtest, heeft zijn intrede gedaan en inmiddels zijn we een WLTP, een wereldwijde test procedure, rijker. Het gevolg is dat de nieuwe typen auto’s vanaf 1 september jl. aan deze RDE/WLTP moeten voldoen en meer AdBlue ingespoten moet worden om de Euro 6 te kunnen halen. Dat is goed nieuws voor het milieu. Voor de portemonnee van de consument iets minder, het verbruik van AdBlue ligt nu tussen de 1,75 en 2,5 liter per 1000km!

De infrastructuur voor het tanken van AdBlue staat in Nederland nog in de kinderschoenen. AdBlue is weliswaar verkrijgbaar bij alle tankstations in een klein verpakking, het zelf vullen zonder morsen blijft een uitdaging en steeds vaker zoekt de consument de service bij het autobedrijf.

Het servicen voor de werkplaats neemt inmiddels serieuze vormen aan. Het aantal auto’s met AdBlue stijgt maandelijks, voor de automanager ontstaat een nieuwe uitdaging. AdBlue bijvullen is een tijdrovende klus, een verstoring voor het werk van de autotechnicus en de opbrengst in Euro’s staat niet in verhouding.

‘AdBlue bijvullen en gewoon kunnen doorwerken? Dit is niet vanzelfsprekend!’

Een groot aantal auto's is lastig te vullen omdat de AdBlue gehinderd wordt door krappe en te scherpe bochten in de leiding voordat het de AdBlue tank bereikt. De krappe bochten zorgen voor een terugslag van AdBlue waardoor de automatische afslag in werking treedt. Handmatig en gedoseerd vullen is dan nog de enige oplossing. En dat kost tijd en geld.

Piusi, een van de grootste fabrikanten op gebied van AdBlue tankinstallaties, heeft hiervoor de oplossing: de Piusi Delphin Pro. De Piusi Delphin Pro is een vol automatisch gesloten vulsysteem. Met 1 druk op de knop wordt de AdBlue tank afgevuld en stopt vanzelf. Ondertussen kan het werk gewoon door gaan. Zo wordt de efficiëntie verhoogd in werkplaats.

Op het elektronisch display is de vulsnelheid af te lezen in liters/min. en de afgifte in liters. De vulsnelheid moet op het voertuig afgestemd worden, de Piusi Pro heeft hiervoor twee vaste standen ingebouwd voor de personenauto en de bestelauto en of lichte vrachtwagens. Voor de lastig te vullen auto's is het mogelijk om de afgifte terug te regelen naar ca. 3 liter per minuut. De moeilijk te vullen auto's kunnen nu probleemloos en volautomatisch gevuld worden terwijl het werk door gaat.

Het unieke vulsysteem voorkomt lekken en morsen en ontlucht de tank tijdens vullen. Wanneer AdBlue met de buitenlucht in aanraking komt ontstaat kristallisatie. Een gevoelig onderdeel voor kristallisatie is de spout van het vulpistool. Piusi heeft een slimme gepatenteerde uitvinding gedaan om dit te voorkomen. Onderhoud en storing wordt hiermee tot het minimum beperkt.

De Piusi Delphin Pro is een verrijdbaar trolley systeem en geschikt voor 60 en 200 liter vaten. De Pro wordt geleverd in twee versies: 220 volt en de mobiele versie met accu en lader, goed voor 50 keer vullen.Wil je meer weten over AdBlue of wil je een Piusi demonstratie? Klik hier.

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

707 pk Dodge RAM in de werkplaats van HVL USA | VIDEO

In 40 jaar tijd kan er veel veranderen. Hans van Leur richtte in 1983 een onafhankelijk autobedrijf op. Van een universele lokale garage is het...

Bij een Lexus CT200H Hybrid is de tussen de achterwielen gemonteerde NiMH-accu een belangrijke schakel in het aandrijfsysteem. De HV-batterij heeft een lange levensduur, maar dient voor het behoud van de garantiedekking wel regelmatig te worden getest. - Foto's: Gert te Lintelo

HV-batterij testen stap voor stap in beeld gebracht

Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.

Bij het controleren van het aircosysteem moet aan het begin een temperatuurcontrole worden uitgevoerd bij de middelste ventilatieopening. De gemeten temperatuur bij gemiddelde ventilatorsnelheid moet tussen 3 °C en 8 °C liggen. – Foto: Gino Decoster

Diagnose aan het aircosysteem - deze basisprocedure moet je kennen

Het warme seizoen staat (bijna) voor de deur en daarmee ook het aircoseizoen. Veel aircoproblemen steken pas de kop wanneer automobilisten het...