nieuws

Kan een lekkende verstuiver turboschade veroorzaken?

Werkplaats & Onderhoud 6506

Turbo stuk. Maar was de losgelopen as-borgmoer oorzaak of gevolg? En zou de turboschade veroorzaakt kunnen zijn door een lekkende verstuiver? Zomaar twee vragen uit de Tech Challenge van Turbo’s Hoet en Diesel Büchli op AMT Live. Wat zijn de goede antwoorden? En: wie won de Challenge?

Kan een lekkende verstuiver turboschade veroorzaken?
Technische problemen aan turbo, verstuivers en roetfilter. Wat is oorzaak, wat gevolg? Dat was de vraag voor deelnemers aan de Turbo’s Hoet-Diesel Büchli Tech Challenge op AMT Live.

Om met dat laatste te beginnen, de Tech Challenge op AMT Live telde 10 vragen. Een klein deel van de 630 deelnemers had ze alle 10 goed. Al die autotechnici verdienen een pluim, want zo eenvoudig waren de vragen niet. Toch is er maar één winnaar: Erik Klijnsmit, mede-eigenaar van Autobedrijf Kleinsmit uit Nieuw Beijerland. Hij had namelijk niet alleen alle vragen goed, hij beantwoordde ze ook nog eens in een recordtijd: net geen 7 minuten.

Een iPad Pro voor winnaar Erik Klijnsmit. (Foto: Roel Dijkstra)

Een iPad Pro voor winnaar Erik Klijnsmit.
(Foto: Roel Dijkstra)

Nieuwe iPad

En dus kreeg Klijnsmit uit handen van Turbo’s Hoet-accountmanager Eric Hopman de eerste prijs: Een splinternieuwe iPad. Meer over winnaar Erik Kleinsmit en zijn autobedrijf lees je in Trots op mijn Bedrijf in AMT 1. Hier concentreren we ons op de vragen en goede antwoorden uit de Tech Challenge.

De vragen

Ok, ter zake. De vragen en antwoorden: “Is de losgelopen as-borgmoer van de  turbo op de tafel de oorzaak of het gevolg van de schade?” In dit geval was het gevolg: “Door de afbreuk is de voorspanning van de borgmoer op de as verdwenen waardoor deze is losgetrild.”

Wat is een dumpvalve?

Vraag 2: “Wat is de functie van een dumpvalve op een turbo?” Een dumpvalve zorgt niet voor een mooi turbogeluid en hij heeft ook niet dezelfde functie als een EGR-klep. Wel voorkomt zo’n klep een overdruk in het inlaatsysteem tijdens schakelen. En omdat die overdruk de turbo afremt voorkomt de dump valve zo een vermogensdip.

Aanwinst voor AMT Live: 630 deelnemers in twee dagen!

Aanwinst voor AMT Live: 630 deelnemers in twee dagen!

Problemen met het DPF

Vraag 3 bestond uit twee stellingen over het roetfilter. Dat kan bij een lage kilometerstand niet verstopt zijn met as, maar bij een hoge kilometerstand wel verstopt met roet.

Vraag 4 ging over een te snel vollopend roetfilter”, meer precies over mogelijke oorzaken. Antwoord: “Hoog olieverbruik, hoge kilometerstand of slechte verbranding.

Verstuivers testen

Vragen 5 en 6 gingen over verstuivers. Eén van de verstuivers op tafel was duidelijk zwarter dan de andere drie. Oorzaak: “het brandplaatje dichtte onvoldoende af”.

En: wat een goede reden is om verstuivers te laten testen? Alle genoemde redenen waren goed. Dus: het kan zinvol zijn ze te laten testen “bij motorschade, bij een verstoorde cilinderbalans, bij terugkerende roetfilterstoring of bij raildrukproblemen.”

Oorzakelijk verband

Bij de laatste vier vragen ging het om het verband tussen turboschade, het roetfilter en slechte  verstuivers. Vraag 7: “Kan een verstopt roetfilter turboschade veroorzaken?” Antwoord: “Ja, door een verstopt roetfilter kunnen de uitlaatgassen niet vrij weg stromen en zo de turbo in problemen brengen.”

Schade door lekkende verstuiver

En vraag 8: “Kan een lekkende verstuiver turboschade veroorzaken?” En ook dat kan: “Ja, door de lekkage kan uiteindelijk het oliecircuit vervuilen. Door de vervuiling slipt het systeem dicht waardoor een smeringtekort ontstaat.”

Aanwinst voor AMT Live!

De een na laatste vraag: “Kan een defecte turbo schade veroorzaken aan het roetfilter?” En ook dat kan: “Ja, een defecte turbo die olie lekt kan het roetfilter vollopen.”
Ten slotte vraag 10: Wat is het uiteindelijke gevolg van de compressiegaslekkage? Antwoord: “Turboschade en/of een verstopt roetfilter.” Al met al was de Tech Challenge van Turbo’s Hoet en Diesel Büchli super leerzaam en ook nog eens leuk om te doen. Kortom: een aanwinst voor AMT Live.

Reageer op dit artikel