nieuws

Opgelost op AMT Garageforum: Ford Escape met geheugenprobleem

Werkplaats & Onderhoud 4778

AMT Garageforumlid Ottonic krijgt een Ford Escape 2.5, L4, 4V uit 2010 met een brandend MIL in de werkplaats. “Wanneer ik de motor uitzet en weer start, verdwijnen de foutcodes uit het geheugen en brandt het MIL niet. Pas als de motor 30 seconden loopt, komen de foutcodes terug en begint het motorstoringslampje te branden”, zegt Ottonic. Hoe kan dit?

Opgelost op AMT Garageforum: Ford Escape met geheugenprobleem

De auto rijdt goed en heeft geen vermogensverlies. Het is een Amerikaans model, dus merkspecifieke codes uitlezen is lastig en schema’s zijn moeilijk te vinden. Ottonic vraagt om advies op het AMT Garageforum.

Merkspecifieke codes niet uit te lezen

De Amerikaan is bij Ottonic binnengekomen met een brandend MIL. De klant heeft verder geen klachten. “Wanneer ik de motor uitzet en weer start, verdwijnen de foutcodes uit het geheugen en brandt het MIL niet. Pas als de motor  30 seconden loopt, komen de foutcodes terug en begint het motorstoringslampje te branden. Deze auto is helaas niet bekend in mijn diagnoseapparaat, dus merkspecifieke codes kan ik niet uitlezen”, schrijft Ottonic.

Hij gaat verder: “OBD-foutcodes kan ik wel uitlezen. Er staan drie foutcodes in het systeem. Drie keer foutcode P1633 met verschillende omschrijvingen: ‘Geheugendeel KAM defect, mode 3 leidt tot activering van motorstoring’, een freeze-beeld en de laatste omschrijving: ‘Mode 7, geen aanleiding tot activering van motorstoring’. Wie heeft er meer informatie over deze Amerikaanse Ford?”

Keep Alive Memory

De AMT Garageforumleden denken mee. Topmonteur Technicust: “Is je 3 ampèrezekering niet stuk? Deze staat onder constante spanning en houdt het inleergeheugen vast.” Ook HellasTechnischTeam, specialist op het Garageforum, reageert: “Dit lijkt inderdaad op spanningsverlies op de constante plus richting de ECU. Hierdoor wordt de ECU niet gevoed wanneer het contact uitstaat. Dit kan door een geoxideerde zekering komen, of door bijvoorbeeld weerstand in de bedrading.”

Topmonteur Stamper gaat mee in deze denkwijze en legt de werking van het KAM-geheugen uit: “KAM staat voor Keep Alive Memory. Het KAM-geheugen is dus net zoiets als het zendergeheugen in een radio. Er moet voldoende spanning zijn om dat geheugen intact te houden. Controleer daarom de werking van de batterij. Controleer ook de stekkers van de ECU, massapunten aan de carrosserie en de batterijpolen op vervuiling.”

Drie stekkers gaan de ECU in. Aan de linkerkant zit stekker B, in het midden stekker E en aan de rechterkant stekker T. Stekker B wordt onder andere gebruikt voor het KAM-geheugen. De voedingsdraad van het geheugen zit op pinnetje 62.

Drie stekkers gaan de ECU in. Aan de linkerkant zit stekker B, in het midden stekker E en aan de rechterkant stekker T. Stekker B wordt onder andere gebruikt voor het KAM-geheugen. De voedingsdraad van het geheugen zit op pinnetje 62.

Voedingsdraad ECU

Topmonteur Iwan heeft een aantal elektrische schema’s gevonden en als bijlagen toegevoegd. Ottonic gaat aan de slag met de schema’s en de informatie die hij heeft gekregen. “Ik heb alle massapunten gecontroleerd en schoongemaakt. Sommige waren licht geoxideerd. Toch begint het MIL weer te branden, kort na het starten. De zekeringen heb ik gecontroleerd. Deze zijn allemaal goed, net zoals de stekkers op de ECU. Nu ben ik op zoek naar de voedingsdraad op de ECU om deze te controleren.”

Topmonteur Matronix duikt in zijn documentatie over de voedingsdraad van het KAM-geheugen: “Is het een 190-pins connector? Dan zou pin B62 de voedingsdraad voor het KAM-geheugen moeten zijn. Ik heb het schema uit een Amerikaanse Autodata gehaald.” Ook Boschdirk komt met aanvullende informatie: “Draad B62 is inderdaad de voedingsdraad, deze draad is grijs met rood.”

Defect in de ECU

Ottonic: “Op stekker B62 meet ik 12 volt, zowel met contact aan als uit. De voeding lijkt dus goed te zijn. Zit het dan toch intern in de ECU?” Matronix reageert hier op: “Wanneer er altijd spanning op stekker B62 staat, dan lijkt het inderdaad op een defect in de ECU. Heb je ook gemeten na het starten? Want de code komt er pas in na het starten.” Technicus vraagt zich af: “Loopt er stroom als je met een ampèretang meet?” Ottonic: “Ik heb gemeten tijdens en na het starten, er blijft gewoon 12 volt op staan. En er loopt een stroom van 80 mA over deze draad. Dus het zit intern in de ECU.”

Ottonic vervangt de ECU. De foutcodes blijven weg en het MIL blijft uit.

Reageer op dit artikel