nieuws

Hoe organiseren AMT-lezers hun aircoservice?

Werkplaats & Onderhoud 4123

Het aircoseizoen is al een tijdje begonnen. Wat kun je daarin als autobedrijf betekenen voor je klant? En, kun je er ook iets aan verdienen? AMT neemt een kijkje in de keuken bij collega-bedrijven. Hoe halen zij het beste uit hun aircoservice?

Hoe organiseren AMT-lezers hun aircoservice?
Aircostation ja of nee? Aircospecialist Harkink heeft er zelfs twee. Een Robinair Ac 600 Pro in de werkplaats en deze Snap-on in de servicebus.

Aircoservice. Doe je dat zelf of besteed je dat uit? Autodrome Grassère in Bocholtz kiest voor het eerste. Rene Grassère legt uit waarom: “Wij willen onze klanten graag goed van dienst zijn. En dat gaat sneller en goedkoper met eigen apparatuur (Bosch ACS 751) dan met uitbesteden.”

Ook Jamie Verboon (Bosch ACS 500) houdt de aircoservice in eigen huis: “Het aircosysteem wordt te weinig gecontroleerd. Gemiddeld verliest het jaarlijks 10 tot 15% van zijn koudemiddel. Voor onze klanten halen we het systeem om de twee jaar leeg. We controleren het op vacuüm en vullen het weer af op de fabrieksgegevens. De klant betaalt ons alleen het extra koudemiddel, de olie en de arbeid. Gemiddeld is dat zo’n € 65,-. Onze klanten zijn daar heel tevreden mee.”

En Peter von Lumich uit Munstergeleen, doet veel onderhoud aan Amerikaanse auto’s en verleent daarom al heel lang aircoservice (met een ouder wordende volautomaat van Waeco). Hij deed vroeger ook veel aircoservicewerk voor andere autobedrijven: “Maar dat wordt minder, die hebben steeds vaker een eigen servicestation.”

Met een handigmatig bediend apparaat blijven onze autotechnici op de hoogte van wat ze moeten doen

Maar los daarvan noemt hij nog een belangrijke reden om de aircoservice in eigen huis te doen: “Bij steeds meer reparaties die in principe niets met de airco te maken hebben, moeten toch aircocomponenten worden in- en uitgebouwd.”

Veel tijdsverlies

Richard de Ridder van Alfetto Milano (Waeco ASC 2000) is het met hem eens: “Als blijkt dat toch een aircoleiding of een ander component aan de kant moet bij het vervangen van bijvoorbeeld een dynamo, en je moet dan een extern bedrijf laten komen, dan verlies je zoveel tijd. Dat is voor ons doorslaggevend.”

En als het apparaat er dan toch staat: “Dan kun je in de zomer klanten weer snel op weg helpen en we vullen de tweedehands auto’s voor aflevering af volgens fabrieksspecificaties.”

Alfetta Milano levert een gebruikte auto pas af nadat de airco is leeg- gehaald, gevacumeerd en afgevuld volgens fabrieksspecificatie.

Alfetta Milano levert een gebruikte auto pas af nadat de airco is leeg- gehaald, gevacumeerd en afgevuld volgens fabrieksspecificatie.

Volautomaat?

Veel bedrijven kiezen voor een volautomatisch aircoserviceapparaat. Zo ook Ludema Allround Service uit Woldendorp (SUN MRC 450). “Terwijl de machine aan het werk is, kan ik ander werk doen”, zegt Willem Ludema. Dries van der Heijden (Waeco RHS 500) heeft een heel andere mening: “Wij hebben een handmatig bediend apparaat. Dat hebben wij het liefst omdat de autotechnici daarmee op de hoogte blijven van wat ze moeten doen en in welke volgorde.

STEK-diploma

Ze hebben toentertijd niet voor niets hun STEK-diploma gehaald. Het vraagt iets meer planning, en een klein beetje meer tijd. Maar we werken wel met extra lange slangen zodat het andere werk op de brug gewoon kan doorgaan.” En geen zorgen:“De inhoud van de slangen nemen we mee in de hoeveelheid die maximaal in de auto gaat.”

Dries van der Heiden ziet ook wel een klein nadeel aan zijn handbediend aircoapparaat: “De vulgegevens zitten niet in het apparaat.” Maar ook daar is een oplossing voor: “Die houden wij elders in onze administratie bij. De maximale vulhoeveelheid, de soort olie en al dan niet fluorvulling noteren we op de werkorder.”

Geen aircoservicestation

Heeft ieder autobedrijf een aircoservicestation? Nee, Autobedrijf Van der Kooy niet. Daniel van der Kooy legt uit waarom niet: “Zo’n apparaat is duur en er is maar weinig vraag naar die service.” Overigens verkoopt Van der Kooy geen‘nee’ aan klanten die ernaar vragen: “Die auto’s brengen we naar een collega-bedrijf dat wel een bijvulapparaat heeft.”

Uitbesteden

Ben Aarts, van Garage Aarts doet hetzelfde: “Drie straten verderop zit een goede aircospecialist.” Willem Detz heeft een andere reden om de aircoservice uit te besteden. Zijn bedrijf in Amsterdam is zo krap dat hij er de ruimte niet voor heeft: “Ik breng het nut van de airco en de goede werking daarvan wel onder de aandacht van mijn klanten. De reparaties aan de aircoinstallatie doe ik zelf, maar het leeghalen, afpersen, vacumeren en vullen besteed ik uit.”

Ik ga voor mezelf beginnen, nog even sparen en dan komt er een aircoapparaat

Ook Martijn van de Ven heeft geen aircoservice-apparaat, maar het staat wel op zijn verlanglijstje: “Ik ga voor mezelf beginnen en ben nu mijn werkplaats aan het inrichten. Een airco-apparaat is nog te duur, maar nog even sparen en dan komt er een.” Hij legt uit waarom: “Bij mijn oude werkgever probeerden we klanten te overtuigen iedere drie tot vier jaar aircoservice uit te laten voeren. Dat deden we onder meer met speciale acties bij een beurt. Daardoor deden we vier tot vijf aircoservicebeurten in de week.”

Hoe breng je je aircoservice aan de man? Natuurlijk via mailings, lokale kranten, reclameborden en actief aan de balie. Autodrome Grassère gebruikt ook SocialDeal. Soortge- lijke ‘deal’-websites zijn: GroupOn, Sweetdeal, NUdeal en Golden Deals. Hoe breng je je aircoservice aan de man? Natuurlijk via mailings, lokale kranten, reclameborden en actief aan de balie. Autodrome Grassère gebruikt ook SocialDeal. Soortgelijke ‘deal’-websites zijn: GroupOn, Sweetdeal, NUdeal en Golden Deals.

Hoe breng je airco onder de aandacht?

Dat brengt ons bij de vraag hoe je je aircostation aan het werk houdt. “Adverteren in de regiokrant, op marktplaats en op internet”, zegt Henri Harkink. En dat werkt, want het levert Airco Service Harkink gemiddeld 20 aircodoorgangen in de week op.”

Adverteren dus. Ludema doet het in lokale bladen, Autodrome Grassère gebruikt vooral mailings aan klanten, reclame via SocialDeal.nl en attendeert de klant erop bij werkplaatsbezoek.

Gratis zomercheck 

Alfetta Milano krijgt het nodige aircowerk via de gratis zomercheck, waarin een aircocheck is inbegrepen. En Autobedrijf Markus (Ecotechnics ECK2500-N7) uit Nieuw Vennep probeert de aircoservice niet alleen met acties en folders onder de aandacht te brengen, maar ook met persoonlijk advies aan de klant als hij op het bedrijf is.

Van Porsche tot landbouwmachine Ludema Allround Service doet zo’n 15 airco’s in de week, in de werk- plaats of op locatie.

Van Porsche tot landbouwmachine Ludema Allround Service doet zo’n 15 airco’s in de week, in de werk- plaats of op locatie.

Dat laatste, daar gaat het om, weet Dries van der Heijden: “Wij brengen onze aircoservice bij iedere klant onder de aandacht. Dat doen we met een folder die we met de APK- herinnering meesturen, maar vooral aan de balie. Daar leggen we de klant uit wat we doen en waarom, en de garantie die wij op de airco-installatie geven als ze de service elke twee jaar laten doen.”

Verdienen aan aircoservice

En dan de hamvraag, is aircoservice een rendabele activiteit, met andere woorden, verdien je er wat aan? Peter von Lumich antwoordt genuanceerd: “Wij gebruiken het niet als klantentrekker. We kunnen en willen niet concurreren met de ‘snelle’ jongens die een aircoservice in 15 minuten doen. Wel krijgen we hierdoor werk omdat die installaties dan toch niet goed werken. We rekenen € 45,- excl. btw en werkplaatstarief. Als je de extra kosten telt die je hebt als je moet uitbesteden loont dat.”

Als je vertelt waarom de airco onderhoud nodig heeft, vinden klanten het prettig dat er aandacht aan wordt besteed

Willem Ludema is minder gereserveerd: “Het is mijn hoofd- werk. En ja, dat is rendabel. Voor een auto reken ik € 60,- incl. btw en ik doe er 15 in de week.”

15% extra

Garage Jansseune uit Middelkerke (Waeco 2000) rekent € 80,- excl. btw, Garage Aarts € 75,-. En Willem Detz rekent 15% opslag boven zijn normale uurtarief voor aircowerk. Henri Harkink werkt met twee verschillende tarieven: “€ 82,50 voor een aircocheck en € 57,50 tijdens een beurt. Martijn van de Ven gaat hetzelfde doen, maar dan voor € 69,95 los en € 49,95 in combinatie met een beurt.”

Verschillende tarieven

Dries van der Heijden maakt een rekensommetje: “Voor ledigen en vullen zonder fluor en olie rekenen wij € 60,- excl. btw. Met 100 klanten per jaar is dat € 6000,-. De materialen moet je daar dan nog bij optellen.” Kortom, serieus geld. En zeker zo belangrijk: “Bovendien heeft de klant een goed gevoel en zo blijft hij bij ons.”

Rendabel?

“Een aircoapparaat is rendabel”, zegt Jamie Verboon dan ook. “Wij rekenen zo gemiddeld € 65,- voor controle en vullen. En dat doen we om de twee jaar bij een onderhouds- beurt. Als je klanten vertelt hoe een aircosysteem werkt en waarom het onderhoud nodig heeft, vinden ze het erg prettig dat er aandacht aan wordt besteed.”

Reageer op dit artikel