nieuws

EU bevordert concurrentie universeel autobedrijf

Werkplaats & Onderhoud

Afgelopen jaar brak enige paniek uit, toen de EU aangaf de Block Exemption Regulation 1400/2002 niet te willen verlengen. Deze regulering op de vrije concurrentie liep op 31 mei af. In de zomer van 2009 gaf de Europese Commissie een voorschot wat daarna moest komen. Na de nodige inspraak en overleg werd op het laatste moment regeling 330/2010 afgekondigd. Die geldt nu al voor reparatie en onderhoud. Wat verandert er?

EU bevordert concurrentie universeel autobedrijf

In de algemene pers doken wat berichten op over “vrije keus welke garage onderhoud aan de auto mag doen”, en “soepeler regels voor multimerk verkooppunten”.

EU-commissaris voor concurrentie Joaquin Almunia zegt over de nieuwe regels dat ze tot doel hebben de reparatie- en onderhoudskosten te drukken. Deze zouden over het leven van een auto ruim 40% van de kosten voor bezit uitmaken. Dat vindt de EU ‘overmatig hoog’.

Verkoop- en aftersales-regels verschillend

Echt nieuws is het allemaal niet, want regeling 330/2010 komt vergaand overeen met wat de Europese Commissie een klein jaar geleden al naar buiten bracht. Alleen heeft de algemene pers er geen weet van dat het gaat om vervanging van de oude ‘BER’ uit 2002, en dat de grote lijnen daarvoor al waren uitgezet

In die grote lijnen werd voorgesteld de vrijstelling van algemene EU-concurrentieregels voor verkoop van auto’s te laten vallen. Maar niet meteen, pas vanaf 1 juni 2013. Zo hebben fabrikanten en importeurs van auto’s de tijd om desgewenst een aangepaste distributie op te zetten.

In de markt voor reparatie en onderhoud zag de EU onvoldoende concurrentie, met als gevolg de te hoge prijzen die commissaris Almunia aanhaalt. Daarom gelden hiervoor meteen nieuwe regels die de concurrentie moeten bevorderen, speciaal tussen merkdealers en universele autobedrijven.

Hier geldt dus al sinds 1 juni regeling 330/2010, aansluitend op regeling 1400/2002 die de dag daarvoor afliep. De nieuwe regels lopen tot 1 juni 2023.

Vrije keus bij onderhoud

Wat onderhoud en reparatie betreft wil de EU een vrije markt afdwingen. Autofabrikanten mogen niet meer voorschrijven dat onderhoud tijdens de garantieperiode door de dealer gedaan moet worden. De enige uitzondering is dat garantieclaims en terugroepacties wel uitsluitend via dealers mogen lopen.

Universele autobedrijven moeten aan alle technische informatie, gereedschap en apparatuur voor het werken aan elk merk kunnen komen. Ook moeten voor hen originele onderdelen via dealers verkrijgbaar zijn.

Herkenbare originele onderdelen

Fabrikanten van onderdelen moeten ook op delen voor eerste montage duidelijk hun eigen merk mogen zetten. Zodat je dan voor onderhoud en reparatie kunt zien, dat een via de grossier besteld onderdeel van hetzelfde merk en dezelfde kwaliteit is als het origineel gemonteerde.

Ook mogen dealers niet meer verplicht worden onderdelen alleen via de autofabrikant te kopen. Een onderdelenfabrikant mag rechtstreeks aan merkdealers leveren.

De Europese Commissie wijst er nog maar eens op dat overtreders van de regels serieus aangepakt worden. Verwijzend naar een boete van 1,4 miljard Euro voor autoglasfabrikanten in 2008 wegens kartelvorming, veroordeling van Peugeot Nederland wegens het belemmeren van parallelimport in 2005, en dwang op Daimler/Chrysler, Toyota, GM en Fiat in 2007 om technische informatie vrij te geven.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel