blog

Column: Verkocht zónder garantie, mét defecte cilinderkoppen

Werkplaats & Onderhoud 998

Een consument kocht een SUV met V6 op LPG, zonder garantie. Kort na de aankoop klaagde hij over de ‘driveability’. Hij startte een zaak en ik werd benoemd als deskundige.

Column: Verkocht zónder garantie, mét defecte cilinderkoppen
MARCEL ZUIDGEEST Hoe is een schade ontstaan? En: wie is de veroorzaker? Maakte de garage een diagnose- of montagefout? Of is er iets anders aan de hand? Bij zulke vragen wordt vaak de hulp van Marcel Zuidgeest’s bedrijf ZTA Expertise ingeroepen. Zijn heldere analyses geven objectieve antwoorden én ze leveren leerzame ervaringen op.

Het garagebedrijf, een dealer van een ander merk in het westen van het land, hield vast aan de koopovereenkomst waarin garantie was uitgesloten. Wel bood het bedrijf aan de motor te onderzoeken. De consument, die in het oosten woont, hield dit af. Hij baseerde zijn claim op de bevindingen van een ‘merkdealer’, die zichzelf op internet presenteert als: ‘Garage voor alle merken’. Dit bedrijf had een offerte van ruim € 5.000 gemaakt. Die ging ervanuit dat de cilinderkoppen onherstelbaar beschadigd waren door klepinslag.

De consument wilde de auto niet transporteren omdat de motor ‘grotendeels gedemonteerd’ was. Dat bleek mee te vallen. Alleen de klepdeksels van beide banken waren eraf en de bougies waren gedemonteerd. Die toonden een normaal verbrandingsbeeld.

Te weinig klepspeling

Ik begon met het meten van de klepspeling. Meerdere uitlaatkleppen stonden te strak. Afstellen doe je door montage van dunnere komstoters. Daarvoor moeten de nokkenassen eruit. En demonteren van de variabele nokkenasbediening is tijdrovend. Kleppenstellen is dus sneller gezegd dan gedaan. Bij de merkdealer gaat het richting viercijferige rekening. De fabrikant schrijft iedere 90.000 km klepspelingscontrole voor. Bij LPG wordt dat verlaagd naar 30.000.

<p>LPG.nl wil de voordelen van rijden op lpg ook bij consumenten onder de aandacht brengen.</p>Met een endoscoop inspecteerde ik de cilinders. Klepslijtage was niet aan de orde. Zittingslijtage leek beperkt maar is met de endoscoop lastig te beoordelen. Omdat de klepspeling niet correct was en het afstellen van de kleppen onderhoud is, ging ik op zoek naar de onderhoudshistorie. De consument had zelf nog geen onderhoud laten uitvoeren. Het autobedrijf dat voorheen het onderhoud deed, was bereid toelichting te geven.

In 2015, bij 152.614 km, kwam de toenmalige eigenaar met klachten over onregelmatig draaien. Na diagnose adviseerde dit bedrijf om klepspeling te laten controleren bij de dealer. Navraag wees uit dat de auto daar nooit geweest was.

LPG-koppen gemonteerd

Daarna belde ik de dealer die de auto indertijd nieuw leverde en voorzag van LPG. Daar was de auto ook enkele jaren in onderhoud geweest. In 2009 bij 46.778 km waren de cilinderkoppen vervangen. Niet alle details waren meer voorhanden, maar deze dealer is ervan overtuigd dat toen zogenoemde LPG-koppen zijn gemonteerd. Sinds die tijd heeft er daar geen controle van de klepspeling meer plaatsgevonden. Aannemelijk is dus dat de vorige eigenaar de auto zonder klepstelonderhoud heeft ingeruild bij de garage die hem zonder garantie aan de huidige eigenaar verkocht.

Uiteindelijk rapporteerde ik: “Er is geen defect of bovenmatige slijtage. Niets wijst erop dat revisie noodzakelijk is. De auto heeft achterstallig onderhoud; de kleppen moeten gesteld worden. De cilinderkoppen zijn geschikt voor LPG als hoofdbrandstof. Niet alleen omdat de dealer, die de auto ooit leverde, dat aangeeft, maar vooral omdat de consument inmiddels 10.000 km reed. Met ongeschikte cilinderkoppen in combinatie met het achterstallig klepstelonderhoud had dit tot daadwerkelijke motorschade geleid.”

De uitspraak was dat de consument de auto op eigen verzoek zonder garantie en zonder onderhoudsbeurt kocht. Op de ondertekende koopovereenkomst staat duidelijk: ‘geen garantie’. Het oordeel is dat de consument daarmee uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van Bovag-garantie. Dit laatste is belangrijk. In eerdere zaken ging het om auto’s die zonder garantie werden verkocht, zonder dat dat op correcte wijze in de koopovereenkomst stond. In die gevallen trok het autobedrijf meestal aan het kortste eind.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels