blog

Blog: We smeren nog even door

Werkplaats & Onderhoud 937

Ruim 1,8 miljard dollar. Dat bedrag haalde Tesla-CEO Elon Musk in slechts drie dagen op bij investeerders om de productie van de Model 3 op te schalen. Is het geloof in de EV als toekomstige auto dan zo sterk? Ja en nee.

Blog: We smeren nog even door

Ja, de komende jaren gaan we vele automodellen zien die elektrisch zijn aangedreven én betaalbaarder zijn dan de huidige. En als die populariteit toeneemt, weet je ook dat dit een bedreiging vormt voor de werkplaats. Zo’n EV heeft nou eenmaal minder slijtage-onderdelen.

Maar wie tussen relazen van EV-fans en EV-critici doorkijkt, ziet ook andere dingen. Ja, het aantal EV’s (en hybriden) gaat toenemen omdat het aanbod groeit. Aan de andere kant, de nieuwe Volkswagen Golf, Opel Astra of Toyota Prius met verbrandingsmotor die vandaag wordt afgeleverd, rijdt gemiddeld nog achttien jaar rond. En al die tijd heeft zo’n auto gewoon onderhoud nodig.

Niet alleen smerende en koelende functie

Kortom, het onderhoud in de werkplaats blijft, maar verandert. Ook de rol van motorolie verandert. In gesprek met Joris Vermeylen, technisch expert bij Shell, over het thema in deze AMT vroeg ik hem hoe vaak motorschades voorkomen door verkeerde olie. “Nu motoren complexer worden en particulieren daardoor minder snel zelf olie bijvullen, neemt het af. De professionals doen het nagenoeg allemaal goed”, was zijn antwoord.

Een compliment dus voor jou als professional. Maar Vermeylen waarschuwde ook. Motorolie heeft niet alleen een smerende en koelende functie, het heeft ook een sturende functie. Hydraulische kleppen bijvoorbeeld. Olie met een verkeerde viscositeit of te vervuilde olie krijgt andere eigenschappen en dus krijg je een andere ‘sturing’ van diverse onderdelen. Dat heeft gevolgen, zeker bij downsizemotoren waar steeds hogere drukken en een variëteit aan materialen nog meer eist van de motorolie.

Mijn advies? Help kosten voor je klant voorkomen en doordring hem of haar van het belang van goed onderhoud. Bezuinigen op onderhoud betekent bij moderne motoren immers een nog groter risico op omvangrijke motorschade.

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

AMT editie 7 / 8 - 2017AMT 7/8 viel vrijdag 25 augustus bij alle abonnees op de mat. Wil je AMT 7/8 ook ontvangen? Bekijk hier onze aanbiedingen, neem een abonnement en dan sturen we AMT 7/8 alsnog snel naar je op.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels