blog

Blog: Pompverstuivermotor loopt onregelmatig, geen storingscodes

Werkplaats & Onderhoud 8512

Een Seat Altea in de werkplaats. Slaat slecht aan, een trilling, een hobbelende motor, loopt op drie pitten en het tweemassavliegwiel klappert. Geen storingscodes in de motorcomputer overigens. Typische klachten voor een achtkleppen pompverstuivermotor.

Blog: Pompverstuivermotor loopt onregelmatig, geen storingscodes

De verstuivers bij deze achtkleppenmotoren zitten met één boutje vast, éénzijdig aangedrukt dus. Hoewel de verstuiver in de schacht van de cilinderkop geen kant op kan, wil hij dat toch bij elke verbrandingsklap.

Na 300.000 km (hoeveel verbrandingsklappen zijn dat precies?) wijkt het aluminium van de cilinderkop voor de verstuiver. Maar laat nou de passing van de verstuiver in de kop cruciaal zijn voor een juiste brandstoftoe- en afvoer van de inspuiting…

Gelukkig hoef ik me daar bij deze Seat geen zorgen om te maken. Dit is een zestienklepper. Op deze motor zitten de verstuivers met twee boutjes vast. Wat kan dan de oorzaak zijn voor dit gedrag?

Met 259.338 km op de teller is het wat vroeg voor de O-ringen van de verstuivers om al poreus te zijn. Maar gezien de klachten wordt controle van de O-ringen en de cilinderkop toch als voorstel aangedragen.

Melanie groeide op met Barbies, maar wilde weten hoe auto’s werken. Ze deed HTS-Autotechniek, en realiseerde zich dat je uit boeken niet leert sleutelen. Dat leerde ze in de praktijk. Inmiddels is ze diagnosetechnicus bij Carrec Technocenter. Behalve in techniek heeft Melanie interesse in mensen: “Je kunt klanten in de watten leggen in een mooie wachtruimte, maar het gaat erom dat je naar ze luistert.”

Melanie groeide op met Barbies, maar wilde weten hoe auto’s werken. Ze deed HTS-Autotechniek, en realiseerde zich dat je uit boeken niet leert sleutelen. Dat leerde ze in de praktijk. Inmiddels is ze diagnosetechnicus bij Carrec Technocenter. Behalve in techniek heeft Melanie interesse in mensen: “Je kunt klanten in de watten leggen in een mooie wachtruimte, maar het gaat erom dat je naar ze luistert.”

Bij het demonteren zucht ik diep en schiet me maar één ding te binnen: specialistenwerk! Dat zouden we vaker moeten doen: specialistisch werk aan specialisten overlaten.

Onnodige kosten, en in dit geval zelfs schade, krijg je als iemand niet toe wil toegeven dat zijn (of haar) kennis niet toereikend is en toch aan de slag gaat.
Zo te zien zijn de pompverstuivers gedemonteerd geweest. Die van cilinder één is vervangen door een nieuwe.

Maar wat moet je met gebruikte rekboutjes doen? Weggooien! Nooit opnieuw gebruiken! Een van de boutjes is zo ver uitgerekt dat hij zo dun is als een haar. Alle geluk op een hoopje voor de klant dat het boutje niet in de kop is afgebroken!

En de diagnose is rond. Door de uitgerekte boutjes klemmen de verstuivers niet goed. Die hebben staan jutteren in de cilinderkop. Gelukkig is de schade nog binnen de perken gebleven. De motor loopt weer als een zonnetje met vier sets nieuwe O-ringen en… acht rekbouten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels