blog

Blog: Ongemerkte innovatie

Werkplaats & Onderhoud 1172

Einde van een tijdperk‘, meldde de NOS vorig jaar. “De voor zover bekend laatst overgebleven fabrikant van VHS-recorders Funai stopt de productie”. Huh, maakten ze die nog steeds dan? Ik was vast niet de enige die dat dacht.

Blog: Ongemerkte innovatie
Rijden we in 2060 nog op rubberen banden? Of maken we gebruik van levitating-technieken?

De videorecorder. Ik heb de leeftijd (32) dat ik er nog mee te maken heb gehad. Van het kijken naar een Disney-film op een regenachtige zondagmorgen tot het snel opnemen van The A-Team. Dat werd immers tijdens etenstijd uitgezonden. Geweldig dat je het dan toch kon zien! Terugkijkend merk ik pas hoe snel het gegaan is. In een dikke twintig jaar verdrong de DVD de VHS, daarna volgde Blu-ray en ik moet toegeven, ook dat gebruik ik nauwelijks meer. OnDemand een film aan zetten op de Smart-tv is inmiddels ingeburgerd.

Omgaan met innovatie

Gaan we in de komende tien jaar accupakketten wisselen in de werkplaats? AMT-lezers verwachten van wel.Innovatie hou je (gelukkig) niet tegen, maar hoe ga je er mee om? Afgelopen maand hielden we een lezersonderzoek met vragen als: ’Welke werkzaamheden doe je nog over tien jaar? En welke niet meer?‘ Het leverde talloze reacties op. Van minder onderhoud en fysiek klantcontact tot nieuwe werkzaamheden als het vervangen van accupakketten. Of over contact met de klant middels virtual reality. Technieken die nu al beschikbaar zijn krijgen dus een grotere rol. Dat gaat eigenlijk niet over innovatie maar over doorontwikkeling.

Laatste rubberen band

Tijd om nog verder te denken: Het NOS-journaal (als dat dan nog bestaat) van 2035: ’De laatste auto met verbrandingsmotor is vanmorgen van de band gerold‘. ’Hè, maakten ze die nog dan?‘ Zou dat kunnen? Hoewel veranderingen geleidelijk verlopen, merk je pas als je terugkijkt dat er veel is veranderd. Wat zou het nieuws in 2060 zijn? Een voorzet: ’Laatste rubberen autoband is vanmorgen geproduceerd‘. De innovatie in banden gaat door, maar zo revolutionair? Lastig voor te stellen. En dan hou ik het nog dichtbij. Rubber kan vervangen zijn door een andere stof. Maar rijden we in 2060 nog wel in auto’s? Of is de band zoals we die nu kennen overbodig omdat we gebruik maken van levitatie? Nog een optie: vliegen. De Pal-V, de eerste vliegende auto, gaat binnenkort in productie. Leuk, filosoferen over de toekomst. Maar nu even praktisch. Op pagina 30 van AMT 2 (of hier online) kijk je met andere AMT-lezers tien jaar vooruit. Wat verandert er de komende tien jaar in jouw werk? En ben je daar op voorbereid?

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

AMT februari viel vrijdag 24 februari op de mat bij de AMT-abonnees. Heb je nog geen abonnement? Bekijk dan onze aantrekkelijke aanbiedingen.

Reageer op dit artikel