blog

Blog: Aan de slag met complexe technieken

Werkplaats & Onderhoud 1204

Begin maart, de eerste persdag van de Autosalon van Genève. Het is een van de belangrijkste autoshows. Nagenoeg alle autofabrikanten tonen hier hun nieuwste modellen en innovaties. Bij elke presentatie gaat het over nog slimmere techniek en nog betere materialen. De complexiteit van auto’s zet in ieder geval door. Wat moet je daarmee?

Blog: Aan de slag met complexe technieken
Een van de grote primeurs op de Autosalon van Genève, de reïncarnatie van Alpine. Prestaties zijn uitstekend, maar ook de uitstoot werd opmerkelijk duidelijk benoemd.

Naast die slimmere technieken en betere materialen ligt nu veel vaker de nadruk op het milieu. “With a CO2-emission of just 114 grams, this car is the cleanest in it’s segment”. En dat niet alleen bij Jan Modaal-modellen, nee, ook bij het gereïncarneerde Alpine (een bloedmooie auto overigens die nieuwe A110) en zelfs Aston Martin deed er aan mee. Het begint te wennen, net als de aandacht voor de (wereldwijde) trends in de autobranche. Elektrificering, connectiviteit en autonoom rijden.

De elektrische auto wint aan populariteit en meerdere fabrikanten introduceren de komende jaren betaalbare EVs. Ook connectiviteit neemt een grote vlucht, elke nieuwe auto is connected. En autonomie? Dat staat nog altijd in de kinderschoenen. Maarten Sierhuis, Director R&D Nissan in Silicon Valley benoemde het treffend: “De geheel autonoom rijdende auto is gehyped. Met een jaar of vijf kan op de snelweg goed autonoom gereden worden. In de stad is het nog veel te complex.” De trends zijn sterk, en komen dichterbij. Als ondernemer en technicus moet je ermee aan de slag.

Klantgerichte avonden

‘Stilstaan is geen optie, Take the Lead’ was de slogan op het Bovag Dealercongres halverwege maart. Maar… begin kleinschalig. Gastspreker Dorkas Koenen (Rabobank): “Dankzij connectiviteit krijg je veel data over je klant. Maar met wat je nu al weet, kun je morgen van start. Vergeet die Paasshow, dat is te breed. Nee, zoek uit welke klanten kleine kinderen hebben. Organiseer een event voor hen. Zet je gezinsauto’s bij elkaar, zorg voor een hapje en drankje en iets om de kids bezig te houden. Doe datzelfde voor leaserijders, doe ze een aanbod om de tweede auto in het gezin te vernieuwen.”

Ben je technicus? Dan merk je dat het werk lastiger en complexer wordt. Weten waar je informatie kan vinden is cruciaal. Autofabrikanten zijn verplicht om fabrieksinformatie vrij te geven. Maar dat hoeft niet heel gemakkelijk of gratis. Vanaf deze maand maakt Iwan Kennis een nieuwe rubriek in AMT gewijd aan TI-websites van autofabrikanten. Hoe krijg je toegang? Wat kost het? Wat vind je er? Onmisbaar in je werkplaats!

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

AMT maart viel vrijdag 24 maart op de mat bij de AMT-abonnees. Heb je nog geen abonnement? Bekijk dan onze aantrekkelijke aanbiedingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels