blog

Column: Testen die schokdempers!

Werkplaats & Onderhoud 748

Als APK-keurmeester kom je gevallen tegen waarbij je een auto eigenlijk tegen je zin moet afkeuren. Anderzijds keuren wij ook voertuigen goed, die misschien wel helemaal niet zo veilig zijn.

Column: Testen die schokdempers!
Van Abeelen APKJ is een APK-station voor lichte en zware voertuigen met een vestiging in Hilvarenbeek, Breda, Den Bosch en Sprang-Capelle. Van Abeelen keurt alleen en repareert niet. Mark van Abeelen is de zoon van de oprichter en vormt samen met zijn broer de huidige directie. Meer weten? Kijk op www.abeelen-apk.nl

Neem de staat van de schokdempers. De APK-regelgeving schrijft voor dat een auto moet zijn voorzien van goedwerkende schokdempers. Maar uit de wijze waarop we dit moeten controleren, kunnen we niet veel conclusies trekken over de werking. Hooguit kunnen we constateren of er überhaupt sprake is van demping.

Als je beseft hoe veel mankracht, tijd en kennis wordt geïnvesteerd in de finetuning van schokdempers tijdens de ontwikkeling van een automodel, om een comfortabel maar vooral ook veilig weggedrag te realiseren, dan kun je alleen maar concluderen dat de manier van controleren tijdens de APK een aanfluiting is.

De schokdemper levert op het gebied van veiligheid een belangrijke maar ondergewaardeerde bijdrage. De grondslag voor deze onderwaardering zit hem er in dat voertuigbezitters niet door hebben hoe slecht hun schokdempers zijn. De goede werking ervan neemt zo geleidelijk af, dat de bestuurder die achteruitgang niet merkt. Heel geleidelijk wordt de auto gevoeliger voor zijwind, zwenkt en duikt hij meer bij het remmen en gaat hij minder strak door de bocht. Maar het sterke aanpassingsvermogen van de mens compenseert dat onder normale rijomstandigheden.

De automobilist heeft niets in de gaten

Controle van veren en schokdempers

Controle van de veer en schokdemper

De automobilist klaagt niet bij zijn garagebedrijf over slecht weggedrag. Pas als de versleten schokdempers zijn vervangen door nieuwe, valt het hem op hoe slecht de oude waren.

Een vergelijkbare reactie zien we vaak als een auto is afgekeurd op te veel speling op een draaipunt in de wielophanging. In eerste instantie is de eigenaar verbaasd: ‘Daar heb ik nooit iets van gemerkt.’ Maar na reparatie geeft hij grif toe dat het een wereld van verschil maakt: ‘Het is gewoon een heel andere auto!’

Defecte schokdemper en ongevallen

In de statistieken is een technisch mankement niet vaak de oorzaak van een ongeval (overigens een bewijs voor het nut van de APK). Meestal is een menselijke fout de officiële oorzaak. De bestuurder (of een medeweggebruiker) lette niet op, had te veel aandacht voor zijn smartphone of reed te hard. Ondanks zo’n fout is een ongeluk dan vaak nog niet onvermijdelijk.

Meestal zit er nog tijd tussen de fout en het ongeval. En die tijd, hoe kort ook, geeft de bestuurder de mogelijkheid dat ongeval te vermijden. Maar dan komt het aan op de technische staat van de auto. Hoe reageert die bij een noodremming of plotselinge uitwijkmanoeuvre?

En hoe zou die gereageerd hebben als de schokdempers nog wél fris waren geweest? Een goede schokdempertest in de APK-regelgeving kan veel blik- en letselschade voorkomen. Maar tot het zover is: testen die schokdempers! Liefst bij ieder onderhoud.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels