artikel

Diagnosetips uit de praktijk: VW Polo 9N startonderbreking

Werkplaats & Onderhoud 7638

In de diagnosewerkplaats van Iwan Kennis staat een VW Polo (9N) van 2007. Deze is uitgerust met een Wegfahrsperre III-systeem. In dit systeem is het nog mogelijk om met een diagnosetool als VCDS een motorregelapparaat of instrumentenpaneel te vervangen. ODIS bevat speciale testplannen die de autotechnicus ondersteunen bij werkzaamheden aan de wegrijblokkering en bij diagnose van wegrijblokkeringsproblemen.

Diagnosetips uit de praktijk: VW Polo 9N startonderbreking
De dealer heeft met het plaatsen van het nieuwe tellerhuis ook de bedrading vervangen. Dit kan later allemaal weer naar origineel worden teruggebouwd

Wat is er aan de hand? De motor van de Polo slaat aan en na twee seconden weer af, met een knipperend immobilizerlampje als gevolg. De startblokkering wordt niet vrijgegeven. De Polo wordt afgesleept en komt in de werkplaats van een VW-dealer terecht. Daar komen de technici tot de conclusie dat het instrumentenpaneel defect is.

Iwan: “De eigenaar van de Polo ging akkoord met het vervangen van het instrumentenpaneel door de dealer. De autotechnicus doorliep het ODIS-testplan, echter het matchen met de motor-ECU wilde niet lukken. Vervolgens is een donorset zonder sleutels geregeld en gemonteerd. Ook bij de donorset liep de dealertechnicus weer stuk op de programmering.”

Veel uren verder wordt een DISS-melding gemaakt naar de helpdesk van importeur Pon. Die komt met een antwoord dat Iwan al vaak heeft gehoord (en verworpen). ‘Plaats een nieuw identiteit in het voertuig’.
Iwan: “De uiteindelijke factuur zou € 4.500,- euro bedragen, en dit schoot de eigenaar van de Polo in het verkeerde keelgat. Hij ging op zoek naar een ander bedrijf en kwam bij ons terecht.”

“En dat snap ik wel”, zegt Iwan. “Een nieuw identiteit monteren is namelijk de makkelijkste en tevens duurste oplossing voor als je het niet meer weet. Gewoon alles vervangen, dan zit het defecte component er vast wel tussen.”

Hier zijn de data van het originele tellerhuis te zien. Met daarin het chassisnummer en ‘Login 8362’.

Inschatten van de kosten

“Wat gaat het kosten?”, vraagt de eigenaar terecht. Iwan: “Een logische vraag, maar lastig in te schatten, omdat ik niet weet in welke staat de auto is na alle verwisselactiviteiten bij de dealer. Toch leek het me stug dat de kosten meer dan € 1.000,- zouden bedragen.”
De Polo-eigenaar gaat akkoord met de verdere diagnose van z’n auto. Voordat de Polo wordt opgehaald, neemt Iwan contact op met het dealerbedrijf om te vragen of het oude instrumentenpaneel er nog is. Dat blijkt het geval, en deze wordt dan ook in de auto gelegd. Tevens brengt de klant op wens van Iwan alle sleutels bij de dealer.

Status startblokkering

Als de Polo in de werkplaats staat, pakt Iwan de storing gestructureerd aan. Hij brengt eerst de huidige staat van de startblokkeringscomponenten in kaart. Hij bekijkt de logincodes, immobilizerdata en voertuiggegevens die zijn opgeslagen in alle aanwezige componenten. Iwan: “Zo heb ik een goed beeld van de zogenoemde ‘levensstatus’ van de wegrijblokkering. Ook kan ik zo zien wat er reeds aan is gedaan door onze voorgangers”.

Geen chassisnummer

Iwan ziet dat het nieuwe en oude instrumentenpaneel verschillende logingegevens hebben. In het nieuwe is nog geen chassisnummer opgeslagen.

Iwan: “Ik heb het oude instrumentenpaneel weer aangesloten op de motor-ECU. De motor slaat niet aan, dus ik heb nu weer de storing waar het allemaal mee is begonnen.”

Iwan kan nu echt aan de diagnose beginnen, en is daar sneller dan verwacht klaar mee. “De sleutel die de klant op het storingsmoment bij zich heeft, is defect”, licht Iwan toe. “De transponder in de sleutel werkt niet meer. Dit kan ik eenvoudig herkennen door het op de juiste manier interpreteren van de meetwaardenblokken. Er is namelijk helemaal geen sleutel meer aangeleerd bij de auto.”
Iwan probeert de auto te starten met de reservesleutel die de klant heeft meegegeven. Na het inleren hiervan slaat de motor aan én niet meer af. Het probleem is daarmee razendsnel opgelost.

Hier kun je de data van het nieuwe tellerhuis zien. Het chassisnummer ontbreekt en de Login is 1044.

Verkeerde diagnose

De conclusie van deze storingsdiagnose is dat het probleem niet meer om het lijf had dan een defecte sleutel. Maar door een verkeerde diagnose is heeft een klein probleem grote gevolgen gekregen. Met als kostbaar hoogtepunt  – of dieptepunt – de oplossing van importeur Pon: een nieuwe identiteit voor het voertuig.

Iwan: “Ik heb al vaker bij Pon aangegeven verder te denken dan deze voor de klant peperdure, maar voor de monteur makkelijke oplossing. Ik ben alleen bang dat dit niet het laatste geval is dat we gaan tegenkomen.”
Het goede nieuws voor de klant: de factuur is uiteindelijk nog een flink stuk onder de € 1.000,- euro gebleven, en dat is inclusief de transportkosten. Iwan: “De VW-dealer hebben we ingelicht en een duidelijke uitleg gegeven. Die was blij met het resultaat, ook al kwamen ze er zelf niet goed uit. Voor de volgende keer weten ze ons in ieder geval wel te vinden.”


Iwan Kennis is Topmonteur op het AMT Garageforum en diagnose-technicus in de diagnosewerk-plaats van Autobedrijf Wout Bouman. Daar levert hij samen met collega’s ‘Beyond Dealer Level Diagnose’.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels