artikel

Opgelost op Garageforum: Storing in parkeersensoren Fiesta

Werkplaats & Onderhoud 2129

AMT Garageforumlid loja heeft een Ford Fiesta met parkeersensoren in de werkplaats staan. De sensoren werken niet. “Zodra ik de achteruitversnelling inschakel, komt er een lange pieptoon, gevolgd door drie korte pieptonen. Is dit een foutcodesysteem? Met uitlezen vind ik geen foutcodes. Het is een systeem met vier sensoren achter en twee voor. De auto heeft geen trekhaak.”

Opgelost op Garageforum: Storing in parkeersensoren Fiesta
De module van de parkeersensoren. Is deze defect of gaat het ergens anders mis?

Topmonteur Technicus reageert als eerste op dit topic: “Wordt deze module wel weergegeven bij het uitlezen? (PAM). Er werd vaak een Bosch-systeem naderhand ingebouwd en deze communiceert niet via CAN-bus.”

Vraagsteller loja gaf aan dat het systeem vier sensoren achter en twee voor heeft. Forumlid Wilford twijfelt daaraan: “Als dit een origineel systeem is, moet hij (volgens het elektrisch schema) ook vooraan vier parkeersensoren hebben. Met het VIN-nummer kan ik opzoeken of de auto is geleverd met het originele systeem.”

Daarop plaatst loja het VIN-nummer en voegt toe dat het volgens hem een origineel systeem is.

Zelftest-systeem

Wilford: “De Fiesta heeft inderdaad een origineel systeem en werkt met een zelftest-systeem. Je hebt zelf al een deel van het protocol uitgevoerd: geen obstakels twee meter achter de auto, contact aan en achteruit inschakelen. De lange pieptoon (drie seconden) gevolgd door drie keer een seconde betekent RA-sensor binnenzijde. Verwissel deze met LA binnenzijde en je signaal moet veranderen naar een lange piep gevolgd door twee keer een seconde. Is dat het geval, dan is deze parkeersensor defect.” Wilford plaatst tevens de storingstabel als bijlage en geeft nog een tip: “Controleer bij het verwisselen ook of de transparante ring nog intact is, of doe de test even zonder deze ringen.”

Ook voor moet de Fiesta vier parkeersensoren hebben en niet maar twee.

Defecte ECU?

Loja: “Wilford bedankt voor de storingstabel. Ik heb alles gedaan. Sensoren gewisseld, de kabelboom doorgemeten op breuk en wat ik verder ook doe, zelfs met een nieuwe sensor blijft hij dezelfde fout doorgeven. Een lange piep gevolgd door drie korte. Ik begin te denken aan de Parking ECU, zou dat kunnen?

Wilford: “Rechtsachter in de kofferbakruimte zit inderdaad die ECU. Probeer echter eerst RA en LA buitenkant de sensor los te maken en de pieptest opnieuw te doen. Is het wel de lage pieptoon en niet de hoge? Want dan zit je probleem RV binnenzijde.”

Hoeveel sensoren voor?

Het blijft wat onduidelijk. Loja: “Vooraan binnenzijde bestaat niet, want ik zie aan de voorzijde maar twee sensoren, een links en een rechts. Als ik achter alles loskoppel, krijg ik zeven korte tonen, en dat klopt volgens het schema.”

Wilford blijft twijfelen: “Er klopt iets niet met de parkeersensoren, want Ford heeft geen parkeersysteem met twee sensoren voor, maar altijd vier. Zie ook het schema. De ECU lijkt me niet de oorzaak, aangezien de zeven piepjes kloppen met de losgekoppelde sensoren achter.”

Wilford plaatst het bijbehorende schema van het parkeersensorensysteem waarmee deze Fiesta affabriek is geleverd.

Toch de tel kwijt!

Wilford plaatst een schema van het systeem en loja gaat nog eens extra goed op zoek naar de ontbrekende sensoren. Die blijken er inderdaad te zijn… Niet veel later volgt het verlossende antwoord: “Bedankt voor het schema Wilford, nu ben ik er achter gekomen dat het probleem inderdaad vóór zat, en het was inderdaad de derde sensor. De bedrading was beschadigd. Ik heb me laten misleiden doordat de fout alleen maar tevoorschijn kwam als de auto in zijn achteruit werd gezet. Dank!”

Een lastige storing?

Vraag je collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nlBeta beloont zowel de vraagsteller als de ‘gouden tip’ met een 8-delige BetaGrip schroevendraaierset t.w.v. € 29,90. Gefeliciteerd loja en Wilford.

Ook kans maken?
Upload bij het vinden van de oorzaak van jouw storing goede foto’s bij het topic en geef aan welke reactie de gouden tip was.

Reageer op dit artikel