artikel

APK: Hoe zie ik van buiten of een roetfilter defect is?

Werkplaats & Onderhoud 4342

Nieuwe regels in de APK. Ze zijn er al sinds 20 mei. Maar ok, nog één keer de check op het roetfilter. Hoe controleer je daar nu precies op? Zijn er echt geen betere manieren dan ‘visuele controle’? Hoe zie je of een roetfilter defect is? En is er eigenlijk een DET voor controle op het roetfilter?

APK: Hoe zie ik van buiten of een roetfilter defect is?
Ja, dat ziet er uit als een roetfilter. Goedkeur?

Op 20 mei voerde de RDW een reeks gewijzigde en nieuwe regels door in de APK. Vijf dagen vooraf namen we ze door in een speciaal APK-webinar. APK-keurmeester Bart Scholten keurde in vier video’s (Waarschuwingsinrichtingen, Controle mistlamphoogte en achterlampen, Remvertragingseis parkeerrem en Visuele controle roetfilter en vloeistoffenlekkage) alvast volgens de nieuwe regels en RDW Procesondersteuner Dennis Ipenburg gaf antwoord op tal van vragen. Toch bleven er ook vragen onbeantwoord.

Eerst de emissies

Die vragen deelden we op in de categorieën: Remmen, Verlichting, Waarschuwingsinrichtingen, Algemeen en Emissies. In de komende periode proberen we zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden. We trappen af met… Emissies.

In een online APK-webinar op 20 mei gaven we al heel veel antwoorden. 

Datum eerste toelating?

Wanneer moet de auto nu afgekeurd worden bij verwijderd roetfilter? Is dat na DET 31-12-2017 of zit hier geen DET aan vast?

De DETs voor dieselpersonenauto’s, -bestelauto’s en -trucks zijn er wel, maar eigenlijk zijn ze niet zo relevant. Staat er in het raadpleegscherm ‘Ja’ bij ‘Roetfilter verplicht’, dan moet het roetfilter aanwezig zijn en mag het niet defect zijn.

Overigens mag ook in dieselauto’s die eerder dan verplicht (dus voor 2011) al af-fabriek waren uitgerust met een roetfilter, dat filter niet zomaar worden verwijderd. Stel je tijdens de APK vast dat dat wel is gebeurd, dan heeft de eigenaar van de auto twee keuzes. Hij kan opnieuw een roetfilter laten onderbouwen of hij kan de auto bij de RDW laten registreren als een voertuig zonder roetfilter. Dat laatste heeft wel fiscale consequenties. Pas na uitvoering van een van die beide opties kan de auto APK worden goedgekeurd.

Roetfilter of katalysator?

Tal van vragen gingen over het herkennen van roetfilters. Drie voorbeelden:

1 Wat als het roetfilter(huis) niet aanwezig is en vervangen is door een ‘downpipe’?

2 Als je denkt dat het een roetfilter is en het blijkt een katalysator te zijn, wat dan?

3 Als er een retrofit roetfilter gemonteerd is in plaats van het originele roetfilter en het voertuig moet een roetfilter hebben volgens het raadpleegscherm, is dit dan goedkeur of afkeur?

Een roetfilter kun je herkennen aan de aanwezigheid van de nodige druksensoren. Dus moet je kunnen beoordelen of het een roetfilter is of niet. Als een (defect) roetfilter wordt vervangen, dan mag dat alleen door een typegoedgekeurd roetfilter. In de APK kunnen we niet controleren of een roetfilter ook daadwerkelijk typegoedgekeurd is.

Hoe zie ik dat?

Goed, het raadpleegscherm eist een roetfilter, we hebben het filter herkend in de auto, maar hoe weten we nu of het niet defect is?

Hoe zie ik van buiten of een roetfilter defect is?
De eis is dat het roetfilter niet duidelijk defect mag zijn. Is het zodanig beschadigd dat duidelijk is dat het nooit kan werken, dan is dat reden voor afkeur.

De Duitse AU loopt voor op onze APK

Kan dat niet beter?

Veel vragenstellers vinden de controle op deze manier niet ver genoeg gaan. Sommigen komen met suggesties voor verbetering:

Als er een roetfilter aanwezig is en hoort te zijn, is de uitlaat schoon. Hoe is dat als er wel roet in de uitlaat te zien is?
Je hoeft alleen visueel te controleren of er een roetfilter aanwezig is.

Kan dat niet beter? (2)

De visuele controle volgens het filmpje kan betekenen dat het binnenwerk van het roetfilter verwijderd is. Waarom niet een roetdichtheid meting en/of een andere meer toereikende controle om te bepalen dat het roetfilter element aanwezig is zoals slijpsporen?

Slijpsporen zeggen niet alles. Het roetfilterhuis kan ook opengeslepen en dichtgelast zijn om het filterelement te reinigen. Wel is duidelijk dat deze ‘visuele controle’ nog maar een eerste stap is. Welke stappen we nog kunnen verwachten? Daarover schreven uitgebreid toen toenmalig staatsecretaris Sharon Dijksma haar plannen vorig jaar naar de Tweede Kamer stuurde.

Overigens loopt de Duitse AU (Abgass Untersuchung) op ons voor. Sinds 1 januari wordt er daar bij diesels altijd aan de uitlaat gemeten, vanaf 2019 gaat de maximaal toegestane K-waarde verder omlaag en vanaf 2021 komt ook de zogenoemde deeltjesteller er aan te pas. De details lees je hier terug. Officieel zegt de RDW er nog niets over, maar reken er maar op dat onze APK op termijn dezelfde weg volgt.

Slijpsporen zeggen niet alles. Het roetfilterhuis kan ook opengeslepen en dichtgelast zijn om het filterelement te reinigen.

Lagere K-waarde

Een andere stap naar strengere regels voor de roetuitstoot is de lagere maximaal toegestane K-waarde voor de nieuwste dieselauto’s. Ook daarover stond nog een vraag open:

Geldt die K-waarde van 0,7 zowel voor auto’s met als zonder turbo?
De K-waarde van 0,7 m-1 geldt voor alle dieselvoertuigen vanaf DET 2018 (APK 1 en 2). Dus ook die zonder turbo. In de praktijk zul je overigens niet snel een turboloze dieselauto van na die DET aantreffen.

 

EOBD

In tegenstelling tot de Duitse situatie kan in onze APK 2 nog volstaan worden met uitlezen van de EOBD:

Als na de EOBD-meting blijkt dat er P0XXX-codes aanwezig zijn moeten we dan afkeuren of overgaan op roet- dan wel CO meten?
Het laatste, dan ga je een uitlaatgasmeting uitvoeren.

Software

Controleren we in de EOBD ook of het roetfilter weg geprogrammeerd is?
Nee, dat kunnen we niet in de APK. We controleren op de P0XXX-codes. Dus mocht dat wegprogrammeren zo’n foutcode veroorzaken, dan gaan we aan de uitlaat meten.

Controle op EGR

Een afgesloten EGR, is dat ook een keuringseis?
Nee, dat is geen keuringseis. Het is wettelijk wel verboden, maar je kunt het in de APK niet controleren, dus is het geen eis.

Oudere auto’s

Kun je ook EOBD uitlezen in voertuigen voor 2006, in plaats van meten aan de uitlaat?
Ja dat kan, maar alleen voor meting van de CO- en λ-waarde bij benzine-auto’s. De details vind je in artikel 5.2.11 lid 6 van de APK-regelgeving.

Code op rapport?

Komt er ook een opmerkingscode op het keuringsrapport zodat zichtbaar word welke variant gekozen is, EOBD-test of roetmeting?
Nee, zo’n code komt er niet.

AdBlue

Hoe zit het nou bij APK-zwaar met een emissiestoring? Bij APK-licht lees je dit uit, maar bij zwaar is die eis er niet terwijl er een storing aanwezig kan zijn in bijvoorbeeld het AdBlue-systeem.
In de APK 1 kijken we (nog) niet naar de EOBD, dus als een emissiestoring niet leidt tot een te hoge K-waarde bij de meting aan de uitlaat is het goedkeur in de APK.

Een katalysator voor roetfilter aanzien? Een roetfilter heeft een drukverschilsensor.

Milieu?

Eén vragensteller vindt dat controle op het roetfilter eigenlijk niet in de APK thuishoort.

Een roetfilter heeft niets te maken met de veiligheid van het voertuig. Dit heeft te maken met milieu. Waarom wordt dit in de APK opgenomen?
De APK is een in Europa wettelijk verplichte keuring om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen.

Meer milieu

En het milieu gaat over meer dan alleen het roetfilter. Ook bijvoorbeeld over de aangescherpte eisen over vloeistoflekkage.

Een koelvloeistoflekkage word dus een afkeur, na 2018?
Inderdaad, na DET 31-12-2017 is het afkeur. Bij DET vóór 1-1-2018 is het reparatieadviespunt RA2.

Is ruitesproeierlekkage ook een afkeurpunt?
Nee deze vloeistof komt normaal gesproken ook al in het milieu. Dit is geen afkeurpunt.

Veiligheid én milieu

Veiligheid bevorderen en milieu beschermen. Sommige controles doen het allebei.

LPG-lekkage kun je zichtbaar maken met de viergastester. Hoe?
Een viergastester kan het HC-gehalte meten. Met de meetslang ga je langs de onderdelen van de LPG-installatie. Bij een LPG-lekkage zal het HC-gehalte stijgen.

Reageer op dit artikel