artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Overijverige ECO-modus in 307

Werkplaats & Onderhoud 2219

Garageforumlid ‘jjdiesel’ heeft een Peugeot 307 1.6 16v van 2005 in de werkplaats staan. De auto kwam rijdend binnen, maar slaat nadat hij verzet is, niet meer aan. Na diverse startpogingen is de Peugeot in ECO-modus gegaan. Wat is de oorzaak van deze storing?

Opgelost op AMT Garageforum: Overijverige ECO-modus in 307
Het was even wat zoekwerk, maar deze beschadiging blijkt de oorzaak van het niet willen aanslaan van de 307.

jjdiesel leest de 307 uit met zijn Texa diagnoseapparaat, maar kan geen foutcodes vinden. In de Texa staan diverse schema’s, maar jjdiesel twijfelt aan de correctheid van deze schema’s. Hij meet 3 volt op de injectoren bij ingeschakeld contact, volgens het schema moet dit 12 volt zijn. Daarnaast zitten twee relais op een andere plek onder de motorkap dan in het schema staat omschreven. Kan de ECO-modus invloed hebben op de voeding op de injectoren?

BSM defect?

Wanneer jjdiesel het contact inschakelt, hoort hij de brandstofpomp draaien, als hij vervolgens wil starten kan hij niet meer doorstarten. Na twee seconden wordt de startfunctie afgebroken.

Forumlid Jarno is van mening dat de BSM defect is. “Volgens mij meet je de 3 volt op de min-aansluiting (deze komt uit de ECU). De voeding komt uit de BSM (via een vast relais). Kijk even goed in het schema, of deel deze hier, dan kunnen we even meekijken”.
Forumlid Fantaboy deelt vervolgens twee officiële Peugeot-schema’s.

Is de toerentalsensor de oorzaak en zo ja, waar zit die? Een schema brengt uitkomst.

Eerst de accu opladen

Fordmannetje is van mening dat de accu gewoon te weinig spanning heeft. “Haal de accu los, goed opladen en opnieuw proberen.” Topmonteur Jarrie sluit zich hierbij aan en geeft aan dat de motor in ECO-modus gewoon moet starten. “Er worden alleen een aantal ‘overbodige gebruikers’ tijdelijk uitgeschakeld. Met een volle accu wordt de ECO-modus na verloop van tijd weer opgeheven.”

Forumleden bart1981 en Arjen denken dat de sleutelherkenning en dus de startblokkering regelmatig voor problemen kunnen zorgen. Arjen: “Dit is snel te controleren met live data.”
jjdiesel geeft aan dat de accu volledig is opgeladen en dat starten met zowel de standaard als de reservesleutel niet lukt. En vraagt: “Kan ik de BSM zo omwisselen of moet deze worden ingeleerd?” jarno zegt dat dit niet hoeft en dat jjdiesel spanning op de uitgangen kan zetten om te kijken of dat werkt.

jjdiesel gaat met het schema op zoek naar breuken of kortsluitingen, maar zonder succes. Bij het openen van de deur schakelt de brandstofpomp in en meet hij 12 volt op de injectoren, lambda en bobine, zodra de pomp stopt valt al deze voeding weg. “Het lijkt er dus op dat de BSM niet defect is.”

Toerentalsensor

“Is er dan wel een toerentalsignaal?”, vraagt jarno. “De sensor zit aan de voorzijde in de versnellingsbak. Meet het signaal het liefst met een scope. Als de ECU geen toerental ziet, weet hij niet of de motor loopt. Vandaar geen foutcode.”

Ondertussen deelt Fantaboy twee close-upbeelden van het elektrische schema. Met deze schema’s en de hints van jarno gaat jjdiesel aan de slag om het krukassensorsignaal te meten. Niet veel later komt hij terug met een reactie: “Ik meette een weerstand van 4.200 ohm, terwijl dit maar 400 ohm mag zijn. Nadat een nieuwe sensor ook niet de oplossing was, heb ik de hele kabelboom losgehaald en vond ik een kabelbreuk.” Met dank aan de hint van jarno en de schema’s van Fantaboy heeft jjdiesel de oorzaak van het probleem gevonden.

Meer oplossingen

Het AMT Garageforum helpt je bij het oplossen van een lastige storing in de werkplaats. Vraag je vakbroeders om hulp óf help hen met jouw kennis. Meer lezen over storingen die door het forum zijn opgelost? Klik hier voor een overzicht.

 

Reageer op dit artikel