artikel

Wat doen we bij aircoservice?

Werkplaats & Onderhoud 44

We vroegen onze lezers waar de aircoservice bij hun uit bestaat. De belangrijkste ervaringen en tips op het gebied van aircoservice op een rij.

Wat doen we bij aircoservice?
Als lekkage tot de mogelijkheid behoort, voegen veel AMT-lezers fluor toe. Een paar dagen later volgt dan de controle. Foto van Piet Verdijk Service.

Barry van den Haak (Porsche Centrum Amsterdam) heeft een hele lijst, die begint bij de controle van de werking en verder gaat met het vervangen van het interieurfilter, inwendig controleren op schimmels en zo nodig reinigen met desinfecterende middelen. Barry: “Dan het airco-apparaat erop om de vulhoeveelheid te controleren. Bij afwijkingen zetten we het systeem met stikstof onder druk en controleren we met de snuffelaar het lek. Wanneer er geen lekkage is, dan vullen we met koudemiddel en fluor. De fluor doen we alleen om het zoeken te vergemakkelijken wanneer het wel lekt. Dat scheelt de klant geld. Daarna controleren we de werking van het systeem.”

Airco - aircoservice bij Dijkstra Drachten met Bosch R134a- en een R1234YF-machine.

Volgens Henk Claus is het een kwestie van leeghalen, druktest, vacumeren, vullen, testen, pollenfilter vervangen en een ozonbehandeling. Bij Dijkstra Drachten hebben ze net geïnvesteerd in een nieuwe R134a- en een nieuwe R1234YF-machine.

Bij Martijn van Nijnatten (Autobedrijf Jac. Ossenblok) variëren de werkzaamheden van het controleren van de uitstroomtemperatuur tot het testen met een diagnosetool, zoals de Valeo Climtest, en eventueel het preventief leeghalen en het vullen van het aircosysteem.

Tim van Cakenbergh controleert eventuele lekkage met stikstof, maar hij controleert ook de aandrijfriem van de compressor op slijtage en spanning, vervangt het interieurfilter indien nodig en doodt de bacteriën om geuren te voorkomen.

Over de service-interval bestaan trouwens verschillende opvattingen.

Leeghalen, vacumeren en vullen

Marcel van Katwijk (Opel Jetten Cuijk) controleert de werking van het systeem door de uitstroomtemperatuur te meten. “Daarna bepalen we de oververhitting en nakoeling en kijken we naar de algehele staat van het systeem, de multiriem en de poelies. We halen het systeem leeg en gaan aan de hand van de hoeveelheid teruggewonnen koudemiddel het systeem afpersen of minimaal 30 minuten vacumeren. Mocht er lekkage zijn, wat bij een bijna leeg systeem eigenlijk altijd wel zo is, dan repareren we die uiteraard eerst. Ten slotte reinigen we het verdamperhuis.”

Airco - aircoservice bij Autobedrijf Flik

Onmisbaar gereedschap om lekkages op te sporen: een bril en UV-lamp. De foto is van Melvin Spaan van Autobedrijf Flik.

Onderhoud houdt volgens Thomas Geerling (Auto Poppe Terneuzen) sowieso in dat het systeem geleegd en gevuld moet worden. “Wij voegen bij het vullen altijd een kleine hoeveelheid UV toe om in de toekomst lekkage op te sporen.”

Boyd (Autobedrijf Aad Steur) meet bij iedere APK en onderhoudsbeurt of de airco koud genoeg is.

René Heurter vindt dat je moet beginnen met het controleren op lekkages. “Dat is een belangrijk aspect dat veel bedrijven overslaan. Een snelle aircoservice vult het aircosysteem, maar na een week is het koudemiddel verdwenen.” René heeft een pakket samengesteld dat bestaat uit: grondige controle op lekkages, leegzuigen en vacumeren van het systeem en nieuw koudemiddel en een UV-tracer toevoegen.

Lees ook ons digitaal magazine

Lees ook ons digitaal magazine

Richard Heykoop doet hetzelfde. “De gouden regel is altijd: hoe goedkoop iemand ook geholpen wil worden, lege systemen worden altijd eerst afgeperst en gecontroleerd op lekkage. Verder verschilt het onderhoud natuurlijk per klant en per auto.”

Anne Dikkerboom (Garage Swart) controleert of de uitstralingstemperatuur ongeveer 7 °C is. “Je moet er niet aankomen als de airco goed werkt, want je verliest steeds duur koudemiddel als je de serviceventielen erop zet en er weer af haalt.”

a

Meer over aircoservice

Je collega’s denken nogal verschillend over de interval voor aircoservice. Bij klachten, na 2 jaar of na 5 jaar….?

En wat doen onze lezers dan allemaal bij een aircoservice?

Meer weten over aircodiagnose? Lees dan het artikel “Warm lopen voor aircodiagnose”

Hoe zit het met de koudemiddelprijzen en moet ik nu wel of niet investeren in een R1234yf aircoservice apparaat? Je leest het in ons digitaal magazine “Aircoservice voor het autobedrijf”.

Reageer op dit artikel