artikel

Lezersvraag: Dashboard ontbreekt, APK goed- of afkeur?

Werkplaats & Onderhoud 7727

Mustafa Kahraman stuurde ons deze foto via AMT Autotechniek op Facebook. De Rotterdamse politie hield deze Renault Twingo aan bij een verkeerscontrole. De bestuurder mocht niet verder rijden omdat het dashboard ontbrak. Dat leidde tot de vraag: Wat zou je doen met deze auto in de APK?

Lezersvraag: Dashboard ontbreekt, APK goed- of afkeur?
De politie Rotterdam Centrum liet de bestuurder niet doorrijden. En de APK-keurmeester?

Eerst even terug naar de Politie Rotterdam-Centrum: “Tijdens een verkeerscontrole op de Coolsingel troffen we een auto aan zonder dashboard. De bestuurder gaf aan dat zijn kachel kapot was en dat hij deze zelf wilde maken. Uitgelegd dat hij zo niet verder mocht rijden. #nietslim.”

Eenmaal op AMT Autotechniek op Facebook maakte dit bericht veel reacties los. “Beetje raar verhaal dit, maar wel benieuwd waarom deze auto niet verder mocht. Ik kan me niet herinneren dat er in de APK iets over een dashboard staat”, reageert Dennis Boxem. Daarop krijgt hij de reactie dat de politie de wegenverkeerswet hanteert en dat daar andere regels in staan dan in de APK.

En in de APK

Helemaal waar, maar wat nou als je deze auto binnen krijgt voor de APK? Waar in de APK-regelgeving staat iets over het dashboard? Goed, de snelheidsmeter moet werken, maar zoals enkele Facebookers al constateren, die lijkt er gewoon in te zitten. We vragen het aan Adviseur APK bij de RDW Bert Top. Zijn reactie: “In de keuringseisen opsommen welke onderdelen aanwezig moeten zijn zou een enorm boekwerk opleveren, vandaar dat dit ook niet wordt gedaan.

Wel kan er iets gezegd worden over schakelaars die zo te zien los rondhangen. Onder ‘goed werken’, dat je op allerlei plaatsen tegenkomt in de regelgeving, wordt meer bedoeld dan alleen het werken van de functie.”

Hij licht dat toe met een voorbeeld dat voor veel APK-keurmeesters vanzelfsprekend zal zijn: “In de eisen staat dat de remlichten goed moeten werken. We vinden het logisch dat de lichten gaan branden als je de rem bedient. Maar er staat niet expliciet in de eisen dat de schakelaar op het rempedaal moet zitten en niet handbediend mag zijn, bijvoorbeeld met een knop op het dashboard.

Kortom onder ‘goed werken’ wordt dus veel meer bedoeld dan alleen de functie: werking, schakelaars, plaatsing, bevestiging, uitstroomrichting (voorruitverwarming) het hoort er allemaal bij. Alleen daarom zijn er al genoeg redenen om af te keuren in dit geval.”

Geen onderdelen verwijderen

Top voegt nog een reden toe: “Daarnaast heeft er ook in de APK keurmeester 76 iets gestaan over het demonteren van onderdelen: ‘Wat we nu ook af en toe zien gebeuren is dat er ‘fabrieksmatige’ voertuigonderdelen doelbewust worden verwijderd om deze te onttrekken aan een bepaalde keuringseis of om keuringseisen te omzeilen.

Voertuigen die fabrieksmatig zijn voorzien van bijvoorbeeld een voorruit of deuren, moeten óók tijdens de keuring zijn voorzien van deze onderdelen. Het is dus niet toegestaan onderdelen, zoals een voorruit, te verwijderen om de APK-eisen voor voorruitontwaseming te ontlopen. Of bijvoorbeeld portieren tijdelijk te demonteren die niet aan de keuringseisen voldoen.’”

Top besluit met: “Kortom de RDW sanctioneert in dit soort gevallen bij een steekproef. Het staat vervolgens een ieder vrij om in beroep te gaan of de gang naar de rechter te maken. Maar of die vindt dat dit in de geest van de wet is en je gelijk geeft? Ik denk het niet.”

Heb jij nu ook een goede vraag en wil je dat wij het antwoord voor je zoeken? Stuur je vraag dan door naar amt@vakmedianet.nl .

Reageer op dit artikel