artikel

Levert aircoservice vervolgwerk op?

Werkplaats & Onderhoud 97

Dat vroegen we onze lezers. Slechts een paar AMT-lezers schrijven nooit of bijna nooit extra werkzaamheden door aircoservice te krijgen.

Levert aircoservice vervolgwerk op?
Bij Ista levert aircoservice in één op de tien gevallen inderdaad vervolgwerk op, zoals het vernieuwen van een condensor, compressor en filterdroger.

Johan van Eijden (Van Tol) is zo iemand. “Wij werken veel met Japanse auto’s en deze zijn beduidend beter. Tevens voeren wij bij elke grote beurt een aircocheck uit en als het nodig is vullen we het systeem. Dat voorkomt grote reparaties.”

Ook Aron van Dieren (De Waal Autogroep) krijgt zelden extra werk op aircoservice binnen.

Davy Goedhart (Kwik-Fit) constateert regelmatig een kapotte condensator, aircopomp of een lekkage in een leiding, maar toch levert het niet veel werk op. Davy: “Meestal zijn dit soort dingen bij oudere auto’s stuk en dan willen de eigenaren het niet gerepareerd hebben.”

Controle levert werk op

De meeste AMT-lezers krijgen wel extra werkzaamheden door aircoservice.

Johan van Straaten (BCS Klaver Niekerk) komt vooral lekkages in de airco tegen. In negen van de tien keer betreft het een lekkage aan de condensor, soms aan een slang of leiding en een enkele keer een elektrische storing.

Marcel van Katwijk (Opel Jetten Cuijk) merkt dat het goed controleren van het aircosysteem reparatiekansen oplevert. “Denk aan condensors die lek zijn of beschadigde lamellen hebben, maar ook voorschakelweerstanden van koelventilatoren met een defecte eerste trap; daardoor loopt de druk bij filerijden in het systeem op tot wel 20 bar.”

Even vlot de technische staat van de auto nakijken levert volgens Roy van Dijk extra werk op en dat vindt ook Dennis van Essen (Autobedrijf Koops). “Bijvoorbeeld als er een lekkage is die verholpen moet worden. Hoe vaak ligt er maar net aan, maar in de zomer komt het best veel voor.”

Harco (Witmer & Odijk): “Het gaat voornamelijk om condensoren die lek gaan door steentjes of iets dergelijks en aircocompressoren die lekken op de keerringen.”

Martijn van Nijnatten: “In dertig procent van de gevallen komt er een diagnose uit die de elektronische kant op gaat.”

Richard Heykoop: “Behalve defecte condensors, komen we vaak kapotte of verstopte expansieventielen, defecte magneetkoppelingen en defecte compressoren tegen”.

René Grassere (Autodrome Grassere): “Ongeveer één op de drie auto’s levert ons extra werk op. Al is het maar omdat het interieurfilter vernieuwd mag worden”.

Marco Stekelenburg (Autocentrum de Wiers): “Regelmatig zit er lekkage in het systeem en dan blijkt ook vaak dat de klant de airco vindt stinken. Natuurlijk doen we dan een geurbehandeling.

Sander van Wonderen (Martin Schilder) spaart klanten regelmatig een grote reparatie uit door relatief simpel en preventief onderhoud uit te voeren. “Kwestie van dit jaar een o-ring vervangen in plaats van volgend jaar een compressor, omdat die is vastgelopen wegens een tekort aan vulling/smering.”

Preventief airco onderhoud dus

Paul van den Acker (VDA Autoservice) heeft daar ervaring mee: “De meeste mensen willen een lek in het aircosysteem gemaakt hebben. Vorig jaar hadden we veertien aircoreparaties. Dat is niet zo veel, maar dat komt mede omdat ik regelmatig service verricht. We hebben wel veel vullingen gedaan: 140 in 2016.”

Ga jij in airco investeren?

De laatste vragen die de onze lezers beantwoordden, gingen over de investeringsplannen. Een paar AMT-lezers willen investeren in een Snap-on temperatuurmeter. Opvallender was een zeer gelukkige technicus, die kort schreef: ’Heb alles al’. Tevredenheid is een mooi goed.

De aankomende investeringen variëren van een UV-lamp plus bril tot en met een snuffelaar. Verreweg het meest genoemd is een R1234YF-vulstation. Bijna iedereen schrijft erover, maar niet omdat iedereen er eentje wil kopen.

Sjoerd de Vries (Sutherland Heerenveen) is, net als veel AMT-lezers, zich aan het oriënteren op een R1234YF-apparaat en Robert Houkes (Autobedrijf Wagtho) zegt het een investering voor de toekomst te vinden. Maar niet nu.

Leen Bouwman schrijft dat er bij zijn bedrijf veel oudere auto’s in onderhoud zijn. “We moeten in de toekomst dus eerst maar eens kijken welk koudemiddel veel gebruikt gaat worden”, aldus Leen, en Marco van der Vlugt ziet er op dit moment niets in. “Voor het nieuwe koudemiddel is bij ons nog geen interesse.”

Airco - service van Douma Techniek

Douma heeft een landelijke mobiele service (vandaar
dat de trekkerband als tafel dient) en doet alles op het gebied van comfort en koeling: van leidingen repareren tot spoelen na compressorschade.

Melvin Spaan denkt dat hij er volgend jaar eentje gaat aanschaffen, maar het komt nu nog te weinig voor om het rendabel te maken.

Diverse AMT-lezers denken aan een gecombineerd apparaat (twee vliegen in één klap), maar daar wil Gert ’s Heeren (Motomedic) niets van weten. Hij heeft een tweede volautomatische R134A aircomachine voor hybrides op z’n wensenlijstje staan. “Ik wil geen risico lopen op oliecontaminatie en wil dan ook twee gescheiden machines en een apparaat om variabele opbrengst van de compressors aan te sturen.”

We kijken allemaal naar de ontwikkelingen en staan klaar om te investeren in een R1234YF-machine, maar de meeste AMT-lezers wachten tot de vraag waarneembaar toeneemt. Zijn we bescheiden? Is het verstandig? Blijkbaar willen we niet voor de muziek uitlopen.

a

Meer over aircoservice

Je collega’s denken nogal verschillend over de interval voor aircoservice. Bij klachten, na 2 jaar of na 5 jaar….?

En wat doen onze lezers dan allemaal bij een aircoservice?

Meer weten over aircodiagnose? Lees dan het artikel “Warm lopen voor aircodiagnose”

Hoe zit het met de koudemiddelprijzen en moet ik nu wel of niet investeren in een R1234yf aircoservice apparaat? Je leest het in ons digitaal magazine “Aircoservice voor het autobedrijf”.

Reageer op dit artikel