artikel

Rekenen aan de broeikas: airco versus uitlaat

Werkplaats & Onderhoud 3110

Het nieuwe R1234yf-koudemiddel laten ontsnappen is kostbaar. Het oude R134a laten ontsnappen wordt ook steeds kostbaarder. Maar welk effect heeft dat eigenlijk op de aardse broeikas? En hoe groot is het effect van al het ontsnappende R134a van alle Nederlandse personenauto’s bij elkaar? AMT pakt de rekenmachine en zoekt het uit.

Rekenen aan de broeikas: airco versus uitlaat
“Een machine die beide gassen aankan, zoals de Texa 780 R Bigas (gehomologeerd door Mercedes), is voordelig in aanschaf en in onderhoud en service”, zegt Explora. Met het Airco Service Concept helpt Explora ook met de uitstraling.

Als je een liter benzine verbrandt komt er zo’n 2,3 kg CO2 vrij. Dat is een geurloos niet giftig gas dat we zelf ook uitademen en dat een natuurlijk bestanddeel is van de atmosfeer. Maar omdat we zoveel benzine en andere fossiele brandstoffen verbranden (en door nog een paar redenen) komt er wel wat veel van dat geurloze niet giftige gas in de atmosfeer. Vervelend want dat versterkt het aardse broeikaseffect en daardoor stijgt de gemiddelde temperatuur op aarde.

GWP van koudemiddelen

Net als CO2 hebben ook koudemiddelen invloed op de aardse broeikas. En per kg gas is die invloed, die we Global Warming Potential (GWP) noemen, veel sterker. Hoe sterk? Dat wordt uitgedrukt in CO2-equivalent. Het GWP van R134a is 1.430 maal zo groot als dat van CO2, dat van R1234yf maar vier maal zo groot. Een enorme vooruitgang dus. Overigens is het GWP van het hele oude R12 zelfs 10.900 CO2-e.

Hoeveel kilometers rijden voor een vulling?

Vraag: stel we laten een vulling van 450 gram R134a ontsnappen, hoeveel km kun je dan rijden met een benzineauto (verbruik 1 op 13) om hetzelfde effect op de aardse broeikas te bereiken? Het antwoord is eenvoudig te berekenen: 3.637 km.

En R1234yf?

Zelfde vraag, maar nu zat er geen R134a, maar R1234yf. Ook niet zo’n moeilijk sommetje: iets meer dan 10 km. Duidelijk, R1234yf is te duur om te laten ontsnappen en zo’n gas wil je eigenlijk sowieso niet in de atmosfeer hebben, maar voor de aardse broeikas is de schade te overzien.

Alle auto’s bij elkaar

Eigenlijk zijn we wel benieuwd naar het totale effect van al het uit auto’s ontsnappende koudemiddel. Wat zou het aandeel zijn van dat ontsnappende koudemiddel in het broeikaseffect dat alle Nederlandse personenauto’s samen veroorzaken via hun brandstof- en koudemiddelverbruik?

Zou dat 1 promille zijn of misschien 25 procent?

Hoe groot is het aandeel

Om een idee te krijgen doen we een aantal aannames: Stel we hebben 8 miljoen personenauto’s in Nederland. Dat zijn 1,5 miljoen diesels met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 (bij verbranden van 1 liter diesel komt 2.650 gram CO2 vrij) en 6,5 miljoen benzineauto’s met een verbruik van 1 op 13. De diesels rijden 25.000 km/jaar en de benzineauto’s 10.000.

Meer aannames

En stel 7 miljoen van die auto’s hebben een airco. Voor het gemak zeggen we dat ze allemaal gevuld zijn met 450 gram R134a. Volgende aanname: Ieder jaar ontsnapt er uit al die auto’s 7 % van die 450 gram. En eens per 7 jaar heeft een auto een schade waarbij al het koudemiddel ontsnapt. Maar omdat al die airco’s iedere vier jaar geserviced worden, is er dan al twee keer 7% van 450 gram uit ontsnapt.

Wat zou het aandeel zijn van al het ontsnappende koudemiddel in het broeikaseffect dat alle Nederlandse personenauto’s samen veroorzaken via hun brandstof- en koudemiddelverbruik? En hoe groot zou het zijn als al die airco’s gevuld waren met R1234yf?

Reken, reken

Ok, de eerste stap is nu dat berekenen hoeveel CO2 er jaarlijks uit de uitlaten van die anderhalf miljoen diesels en 6,5 miljoen benzineauto komt. Alle gegevens zijn voorhanden, dus dat kunnen we berekenen: zo’n 16,5 miljard kg CO2.

Nog even doorzetten

Nu de hoeveelheid koudemiddel per auto per jaar. Met onze aannames komen we op circa 87 gram. Voor 7 miljoen auto’s is dat 607.500 kg R134a. En als iedere kg R134a goed is voor 1.430 kg CO2-e komt dat overeen met zo’n 870 miljoen kg CO2-e.

Vijf procent!

Tellen we dat op bij die 16,5 miljard kg dan komt het totaal op ruim 17,3 miljard kg. Die 870 miljoen kg is daar zo’n 5 % van. Dus dat is het aandeel van het koudemiddel in het broeikaseffect dat al die auto’s via hun uitlaat en hun airco veroorzaken. Best aanzienlijk.

En als al die 8 miljoen auto’s op R1234yf zouden rijden? 0,015 %, reken maar na.

Reageer op dit artikel