artikel

Werkplaatsapparatuur toen en nu (deel 1)

Werkplaats & Onderhoud 2413

Hoe ging het er vroeger aan toe in de werkplaats en hoe werkt de autotechnicus nu, met de apparatuur van vandaag? Wat veranderde er en hoe veranderde de werkplaatsequipment mee? Was vroeger alles beter in de werkplaats, of juist niet? We blikken terug in de tijd en vragen equipmentleveranciers om antwoorden.

Werkplaatsapparatuur toen en nu (deel 1)
Het nieuwste van het nieuwste in het begin van de jaren 80. In het oog springend verschil met nu: de stalen wielen in kleine maatjes.

Explora: alles voor band en auto

Explora werd vorig jaar 60. De equipmentleverancier komt oorspronkelijk uit de stal van Michelin. Niet zo vreemd dus dat het bedrijf specialist is in alle apparatuur rondom band en wiel. Explora begon in Bussum, verhuisde naar Barneveld en zit nu al weer jaren in Ede. In het jaar 2000 nam Rema Tip Top het bedrijf over. In de hal van Explora in Ede staan een bandendemonteermachine en een Cemb-balanceermachine uit de begintijd. Ook nu nog levert Explora de werkplaatsapparatuur van die fabrikant.
Overigens richtte Explora zich vroeger behalve op de garagist ook op de automobilist. Zo leverde het bedrijf ooit autogordels voor achterafinbouw en gekleurde sierringen voor op de banden. Want ja, zo’n zwarte band, dat zag er toch niet uit. Nee, daar moest een witte, gele, groene, roze, blauwe of rode sierring op. Explora was er in geslaagd ook nog een praktisch nut voor de ringen te bedenken: “Betere bescherming tegen stoeprandbeschadigingen”.

CSW: inzicht, tijd en klantvoordeel

Als CSW Software praat over oude tools in het garagebedrijf, dan gaat het over: “Kasten vol mappen met scheefgeperforeerde papieren.” Kortom, even snel inzicht krijgen in stadagen, werkplaatsuren, zomer-winterbanden of klantendata was er niet bij.
En dus: “Besloten steeds meer garagisten de mappen met papieren de deur uit te doen en te automatiseren.” Dat gaf niet alleen inzicht, maar spaart inmiddels ook heel veel tijd. Ook voor klanten is er veel veranderd: “Zij hebben nu via internet inzicht in hun onderhoudshistorie, ze kunnen online een afspraak inplannen, via iDeal betalen en nog veel meer.

VLT in 1989: “In 1965 hadden we nog tijd”

Grappig, in zijn catalogus van 1989 keek VLT terug naar de remmenbanken van vroeger: “Laten we zeggen 1965. Onze eisen, of waren het wensen, lagen anders. Het mocht gewoon wat meer tijd kosten, de salarissen waren een fractie van de huidige en de te testen automobielen waren technisch niet zover ontwikkeld.”
Het had ook vandaag geschreven kunnen zijn. En VLT’s oplossing van 1989 past ook in de huidige tijd: “Toepassing van de microcomputertechniek. De computer vraagt 200 maal per seconde de waarden aan de meetopnemers (rekstroken) en geeft deze 50 maal per seconde door aan de grote meters.” Wie wilde, bestelde er zelfs een printer en afstandsbediening bij.
Een statisch weegsysteem of tegengesteld draaiende rollen voor 4WDs, zoals de Autec-VLT remmenbanken van nu bieden, stonden nog niet in de optielijst.

Fource: gereedschap van toen

Toen je de ontsteking nog mechanisch afstelde, kocht je daarvoor een slim stukje gereedschap. Prijs: 39 gulden.

Fource is het bedrijf achter mijngrossier en de Toolspecial. Samen met Fource bladeren we door een catalogus van nog niet eens zo lang geleden. We zien een set kleine vijltjes om contactpuntjes bij te vijlen. Belangrijk, want de kwaliteit en afstelling van de contactpuntjes waren essentieel voor een krachtige vonk. Je was sowieso druk met de ontsteking, want bij regulier onderhoud controleerde je ook het ontstekingstijdstip. Stond het fout, dan moest je de verdelerkap verdraaien. Ook daarvoor zien we in de catalogus een praktisch stukje gereedschap. En verder? Wat te zeggen van instelkalibers voor de vlotter van de carburateur of voor afstelling van de smoorklepspleet? Tegenwoordig laten we de afstelling van ontsteking en mengselbereiding lekker aan het motormanagement over. Pas als dat er niet uitkomt, komen we in actie. Niet met mechanisch afstelgereedschap, maar met diagnosetester en scope.


CBX: “Kennis en knowhow blijven belangrijk”

Vierplaatsbank uit de Comar-begintijd

CBX startte in 1985 als Comar Nederland. Het bedrijf in Eck en Wiel produceerde een vierplaatsreminrichting die het remsysteem van de auto volledig diagnosticeerde. Daar hoorden een gewichtsmeting, een zijslipmeting en een schokdempertest bij. Het bedrijf leverde een reeks van die installaties, totdat duidelijk werd dat de schokdempertest niet in de APK kwam. Vanaf dat moment bleef de schokdempertester achterwege.
In 1995 kwam de Newcom 9500 serie. Die mat ook de aslast en kon dus meteen de remvertraging berekenen. De Huidige Newcom 1200-platenbank is meer dan tien maal zo nauwkeurig als de oorspronkelijke Comar uit 1985 en is draadloos met de pc gekoppeld.
CBX ontwikkelde ook een eigen wielbalancer. Bijzonder waren de twee flensen. Rechts kon je een wiel met een middengat opspannen, links een zogenoemd Frans wiel. De balanceermachines die CBX vandaag levert, zijn volledig geautomatiseerd. De autotechnicus hoeft veel minder handelingen te verrichten voor een perfect balanceerresultaat. Dat laatste juicht CBX-directeur Maurits Golüke toe, het eerste vindt hij wel eens jammer: “Soms gaat het te automatisch. Daardoor vergeten mensen welke gegevens van belang zijn voor een goede balanceercyclus. Als het dan fout gaat, weten technici niet altijd meer wat ze moeten doen. Ook met de modernste apparatuur blijven kennis en knowhow belangrijk.”


Eurol: ruim 40 jaar

Johan Pfeiffer in de begintijd van Eurol. Inmiddels staat zoon Martijn aan het roer.

Eurol bestaat iets meer dan 40 jaar. De foto’s uit Eurols begintijd zijn veelzeggend. We zien tweetaktolie voor racemotoren, ML-spray om auto’s tegen het roestmonster te beschermen en demi-water om de accu bij te vullen. De allermooiste foto drukken we af. Niet alleen zien we dat Harley Davidsons het met monograde-olie moesten doen, maar we zien ook de gedrevenheid waarmee de grondlegger van Eurol, Johan Pfeiffer, zich met de materie bezighield. Inmiddels staat zoon Martijn aan de leiding bij Eurol.

 

Dit artikel is eerder verschenen in AMT’s jubileumnummer van maart 2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels