artikel

Unboxing: Acculader GYSFLASH 100-12 HF getest

Werkplaats & Onderhoud 944

Voor deze Unboxing hebben we diagnosespecialist Anton van der Linden gevraagd om de GYSFLASH 100-12 HF acculader uit te pakken. Met de opkomst van vele verschillende accutechnieken in de hedendaagse auto’s is de acculader een belangrijk stuk gereedschap geworden in de werkplaats, als ondersteuning bij het werken aan de moderne voertuigen.

Unboxing: Acculader GYSFLASH 100-12 HF getest
Als je de Gyshflash voor het eerst in gebruik neemt, moet je de instellingen aanpassen.

Een acculader, zoveel is daar niet aan te unboxen, zou je zeggen. In de praktijk blijkt dit toch anders te liggen. Sowieso is een acculader in de loop der jaren een intelligent stuk gereedschap geworden. Om hem goed te kunnen gebruiken is een beetje kennis zeker gewenst! Dus verdiepen we ons eerst in de lader zelf.

Waar je vroeger een acculader alleen maar aan en uit kon zetten, heb je nu een compleet menu met instellingen. Al is de beschrijving helaas niet in het Nederlands, we kunnen op de tester de Nederlandse taal wel selecteren. Leest toch altijd net iets makkelijker.

Accutechnologieën

Je loopt eenvoudig door het menu om de juiste keuze te maken bij het laden.

Je loopt eenvoudig door het menu om de juiste keuze te maken bij het laden.

Tegenwoordig komen we in de automotive verschillende accutechnologieën tegen. Dus is het goed om te weten waar je mee bezig bent. Je moet bij de lader ingeven met wat voor accu in de auto je te maken hebt. Je maakt de keuze uit een lood-, gel- of EFB/AGM-accu. Om op de juiste manier te laden, moet je vervolgens de batterijcapaciteit aangeven. Er bestaan namelijk voor de verschillende accu’s verschillende laadcurves.

Ook is het belangrijk bij moderne voertuigen te weten wáár je de lader aansluit in de auto. Bij een auto met batterijmanagement is het de bedoeling dat je de accu laadt op de door de fabrikant aangegeven laadpunten. Zo kan het in het voertuig aanwezige batterijmanagement ‘zien’ wat er met de laadtoestand van de accu gebeurt. Dat voorkomt problemen.

Flash laden

Gysflash is de naam. What’s in a name? Waarom het woord flash in de naam? Flashen is een ander woord voor het herprogrammeren van een EPROM (Erasable Programmable Read-Only Memory). Voor de meesten wellicht vertrouwde materie. Een EPROM vind je dus vaak in de regelapparaten (ECU) van moderne auto’s terug.

Als wij gaan herprogrammeren, doen we dit meestal in het regelapparaat van de motor. Dankzij het Pass Thru-protocol kan dit in iedere werkplaats. Tijdens dit herprogrammeren is het ontzettend belangrijk dat de boordspanning stabiel blijft. Je kunt je voorstellen dat als de spanning in elkaar zakt, het programmeren onderbroken zou kunnen worden. Met alle gevolgen van dien.

De Gysflash kan tot 100 A laden en kan zo de boordspanning zonder probleem op niveau houden. Tijdens een herprogrammering kan er soms wel tot 80-90 A gebruikt worden. Een acculader met enige capaciteit is dan zeker nodig.

Wat nog meer?

Natuurlijk kun je ook ‘gewoon’ een accu opladen met de lader. Vanwege de verschillende laadcurves gaat het laden erg gecontroleerd. Daarnaast is het handig om de lader te gebruiken bij werkzaamheden aan de auto. De lader houdt tijdens je werkzaamheden de boordspanning op niveau. Dat voorkomt problemen door een te lage boordspanning. In moderne voertuigen kan bij alleen al een ingeschakeld contact het verbruik van de diverse systemen erg groot en de accu dus snel leeg zijn. Ondersteuning door een goede acculader is dan wenselijk.

Mag de Gysflash blijven?

De Gysflash 100-12 HF mag niet blijven, hij móét blijven.

De Gysflash 100-12 HF mag niet blijven, hij móét blijven.

Eigenlijk is een acculader van oudsher een eenvoudig te bedienen toestel. Als je weet wat voor een geavanceerd apparaat de huidige acculader is, dan is het fijn te zien hoe eenvoudig het nog steeds is om deze lader te gebruiken en te bedienen. Eerst wat instellingen ingeven, zoals je dat bijvoorbeeld thuis ook op je oven doet, en vervolgens doet de lader z’n werk. Of de Gyflash mag blijven? Nee, hij móet blijven! Een dergelijke flashlader is een must in elke werkplaats.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels