artikel

Technische Informatie websites: Opel heeft het goed voor elkaar

Werkplaats & Onderhoud 2294

Technische Informatie-websites van de autofabrikanten; op de laatste AMT Live liet ik met enkele praktijkcases zien wat je daar allemaal mee kunt. De reacties waren positief. Toch gebruiken universele autobedrijven deze sites maar weinig. Hun bezwaren: te duur, te ingewikkeld en het kost te veel tijd. Zijn die bezwaren terecht? Ik zoek het in de komende AMT’s voor je uit. Ik begin deze maand met GME Infotech, de TI-website voor Opel en Chevrolet.

Technische Informatie websites: Opel heeft het goed voor elkaar
GM, Opel TI-website

De Euro V-wetgeving verplicht autofabrikanten om technische informatie, noodzakelijk voor reparatie en onderhoud  aan hun auto’s, beschikbaar te stellen. De Euro V-wetgeving dateert van September 2009. De websites bestaan dus al acht jaar. Toch zijn er maar weinig bedrijven die er gebruik van maken. Bij Autobedrijf Wout Bouman doen we dat wel.

GM heeft de technische informatie en de programmeer­software in één abonnement ­ondergebracht

We gebruiken die Technische Informatie-websites dagelijks. Niet alleen in onze diagnosewerkplaats, ook in de reguliere werkplaats. We werken het digitale onderhoudsboekje bij na uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden, we raadplegen Technische Service Bulletins, we gebruiken reparatiehandleidingen en we zoeken in elektrische schema’s naar een oplossing voor een storing. Kortom, alle reden voor een nadere kennismaking met de TI-websites.

Wat kost dat?

Wil je wel de GDS 2-diagnosesoftware maar geen jaarabonnement, dan zijn dit de prijzen voor losse abonnementen.

Wil je wel de GDS 2-diagnosesoftware maar geen jaarabonnement, dan zijn dit de prijzen voor losse abonnementen.

Deze maand trap ik af met de GME infotech-website. De website van GM bevat niet alleen het merk Opel, maar ook de modellen van Chevrolet. Merken als GM Noord-Amerika, GM Korea en GM Australië vind je hier ook, maar die zullen we in Nederland niet vaak gebruiken. Wij hebben vooral ervaring met de Opel-applicatie.

Ik kies Opel niet zo maar als startsite voor deze rubriek. De GME Infotech-website is namelijk zeer toegankelijk en biedt je voor een klein bedrag veel mogelijkheden. Je kunt er verschillende abonnementen afsluiten.

Voor de oudere modellen is de TECH2-software te installeren.

Voor de oudere modellen is de TECH2-software te installeren.

Een uur toegang kost je € 10,-, een hele dag € 45,- en een maand toegang heb je voor € 375,-. Alle prijzen zijn exclusief btw. Met deze abonnementen heb je toegang tot Onderhouds- en onderdeleninformatie, Technische Service Bulletins en Programmeersoftware.

Ben je nu helemaal enthousiast, dan kun je ook een jaarabonnement afsluiten. Dat kost je € 3.830,-. Hier zit dan wel de mogelijkheid in van het downloaden van diagnosesoftware. Daarmee installeer je de

De prijzen voor de Chevrolet-diagnosesoftware-abonnementen zijn hetzelfde als die van Opel. De prijzen voor de Onderhouds- en onderdeleninformatie, Technische Service Bulletins en programmeersoftware zijn iets lager.

De prijzen voor de Chevrolet-diagnosesoftware-abonnementen zijn hetzelfde als die van Opel. De prijzen voor de Onderhouds- en onderdeleninformatie, Technische Service Bulletins en programmeersoftware zijn iets lager.

diagnose-applicatie van Opel. Voor de nieuwe modellen is hier de GDS2-diagnosesoftware aanwezig. Voor de oudere modellen is ook de TECH2-software te installeren.

Wil je wel die diagnosesoftware maar geen jaarabonnement, dan zijn hier ook losse abonnementen voor af te sluiten. Tot een half jaar geleden kon je de Tech2Win-software nog voor een dag gebruiken. Helaas heeft Opel die mogelijkheid geschrapt.

Hoe krijg je toegang?

Voor registratie moet je allereerst alle voorwaarden lezen en accepteren. Daarna vul je al je gegevens in. Zo ook je btw-nummer voor teruggave van de btw. Onthoud je aanmeldings-ID. Deze is hoofdlettergevoelig. Het ID heb je samen met het toegemailde wachtwoord nodig om in te loggen. Ik raad je aan een bestand bij te houden van inloggegevens.

Bij diverse merken moet je namelijk regelmatig je wachtwoord wijzigen. Zo ook bij Opel. De registratie kost € 15,-,  waarbij je ook nog een abonnement moet kiezen. Kies je een uur toegang tot Chevrolet, dan kost je dat eerste uur in totaal dus € 17,20 excl. btw.

Als wij een r­uilmodule ­monteren, moet deze voorzien worden van de juiste software

Wat vind je op de website?

GM heeft de technische informatie en de programmeersoftware in één abonnement ondergebracht. Je kunt dus informatie raadplegen en indien gewenst ook softwareherprogrammering uitvoeren middels een Java-applicatie. Voor het programmeren van stuurapparaten hoef je dus geen extra programma te installeren op een pc. Dit is superfijn.

GM heeft er ook voor gekozen om alles vrij te geven. Hiermee bedoel ik dus niet alleen de Euro V-gerelateerde data. Zo kan je ook informatie bekijken van auto’s die niet aan Euro V voldoen. Ook is het mogelijk niet-milieugerelateerde stuurapparaten te programmeren. Als je een abonnement hebt, kun je uit kiezen uit: VIS, EPC en TIS.

Als je toegang hebt, kun je kiezen uit TIS (Technisch Informatie Systeem), EPC ­(Elektronische Parts Catalogus) en VIS (Voertuig Informatie Systeem). Als je toegang hebt, kun je kiezen uit TIS (Technisch Informatie Systeem), EPC ­(Elektronische Parts Catalogus) en VIS (Voertuig Informatie Systeem).

VIS (Voertuig Informatie Systeem)

Deze toepassing voorziet in voertuiggegevens en onderhoudscampagnes voor een bepaald voertuig. Je kunt hier het VIN of het registratienummer invoeren. Wanneer de auto wordt gevonden in de database, worden een aantal voertuiggegevens en optiecodes weergegeven. Deze optiecodes heb je soms nodig bij een herprogrammering. Er moeten dan keuzes gemaakt worden om het juiste softwarebestand te selecteren. Als er onderhoudscampagnes aan het VIN zijn toegewezen, worden campagnenummer, -beschrijving en -uitvoeringsstatus weergegeven.

EPC (Elektronische Parts Catalogus)

Als gebruiker van de EPC kun je onderdelen opzoeken van de Opel-merken (Opel, Vauxhall, Chevrolet Europe). De onderdelen in de EPC vind je met behulp van een algemene voertuigonderverdeling (carrosserie, motor, bekleding enz.). Hierna wordt verder onderverdeeld in meer specifieke gebieden/producten.

Om je te helpen in het nauwkeuriger identificeren van de betreffende onderdelen, maakt EPC ook gebruik van een filterfunctie op basis van het VIN. Je kan een VIN (die je gewoonlijk gemakkelijk vindt in de auto) in de EPC invoeren en vervolgens alle opties (elektrisch bediende ruiten, klimaatregeling enz.) bekijken die in de auto zijn geïnstalleerd. Al deze opties kun je vervolgens toepassen in de EPC-filters om het juiste onderdeel te vinden.

Service- en diagnose-informatie

Onder de optie TIS vind je de Service- en diagnose-informatie. Die is belangrijk voor ons. Je vindt er het volgende:

Selecteer de ECU die je wilt herprogrammeren en volg de instructies.

Selecteer de ECU die je wilt herprogrammeren en volg de instructies.

• Service-instructies:
In de informatiesoort Service-instructies vind je alle informatie over in- en uitbouwmethodes evenals reparatiewerkzaamheden en vereiste speciale gereedschappen.
• Elektrisch schema
In het informatietype Elektrisch schema vind je informatie over elektrische systeemschema’s, blokdiagrammen, informatie over kabeltrossen, aanzicht stekkeruiteinden, plaatsing en reparatie van kabeltrossen. Voor alle modellen die na 1996 zijn geïntroduceerd, zijn de bedradingsschema’s beschikbaar in elektronisch formaat.
• Testprocedure
In de informatiesoort Testprocedure vind je de voor de systeemdiagnose vereiste testprocedures in tabelvorm. De testprocedures zijn nauw gesynchroniseerd met het menu van het Opel/Vauxhall-diagnosetestapparaat Tech2 en met de informatie van de elektrische schema’s.
• Specificaties
In de informatiesoort ‘Specificaties’ zijn alle technische gegevens van de auto’s kort samengevat. Denk aan aanhaalkoppels en technische gegevens.
• Technische Vernieuwingen
In de informatiesoort Technische vernieuwingen staan alle beschrijvingen over technische innovaties sinds het begin van een modeljaar en uit de voorstelling van nieuwe auto’s. Deze informatiesoort biedt een overzicht en kan voor zelfstudie worden gebruikt.
• Service/onderhoudsschema’s
De informatiesoort Service/onderhoudsschema’s bevat alle informatie over de intervallen en onderhoudswerkzaamheden van de actuele modellen van Opel/Vauxhall, Saab en Chevrolet.
• Technische Service Bulletins
De Technische Service Bulletins bevatten informatie over technische oplossingen voor productproblemen die bovengemiddeld vaak voorkomen.

TIS (Technische Informatie Systeem)

TIS is de keuze die we het meeste gebruiken. Hier vind je namelijk alle technische informatie. Ook selecteer je hier de programmeersoftware. Als je de optie TIS aanklikt, kun je kiezen uit zeven mogelijkheden:
1. Service- en diagnose-informatie
2. TECH 2
3. TECH 1
4. Service Programming Systeem (SPS)
5. Toegangbeveiliging
6. Snapshot Upload
7. Technische afdruk

Nummer 1 en 4 zijn de belangrijkste opties. Lees er meer over in de twee kaders.

Service Programming System

In het bovenste scherm kies je de J2534-interface die je gaat gebruiken. In het onderste kun je kiezen uit drie opties: herprogrammering van een ECU, vervangen en herprogrammering ECU of een VCI-programmering.

In het bovenste scherm kies je de J2534-interface die je gaat gebruiken. In het onderste kun je kiezen uit drie opties: herprogrammering van een ECU, vervangen en herprogrammering ECU of een VCI-programmering.

Optie 4 onder TIS is Service Programming System. Dit is de keuze die je maakt als je een regeleenheid in de auto wilt programmeren. Ook vind je hier voor de nieuwere modellen de configuraties van regeleenheden.

Nadat je kiest voor START SPS, volg je de instructies op het scherm. Er wordt een Java-applicatie geopend. Ik raad aan niet de nieuwste versie van Java te gebruiken. Deze wordt soms nog niet ondersteund door GM.

In het startscherm komen in het bovenste scherm de J2534-interfaces te staan die geïnstalleerd zijn op je PC. Hier selecteer je de interface die je gaat gebruiken. In het onderste scherm kun je kiezen uit een drietal opties: herprogrammering van een ECU, vervangen en herprogrammering ECU, of een VCI-programmering.

VCI-Programmering

De eerste twee keuzes spreken voor zich, en die worden ook het meest gekozen. De VCI-programmering kies je als je een speciale programmering gaat doen. Na het doorlopen van de VCI-aanvraag wordt er een speciaal verzoek gestuurd naar de support van GM. Nadat zij die behandeld hebben, krijg je een code terug. Die gebruik je om een speciale programmering uit te voeren. Denk aan een retrofit op een voertuig die geprogrammeerd moet worden.

De aanvraag neemt vaak een aantal dagen in beslag. Je kunt die dus niet dezelfde dag uitvoeren! Herprogrammering van een ECU en vervangen en herprogrammering ECU zijn redelijk gelijk aan elkaar. Je volgt de instructies op het scherm en vult de gegevens in die gevraagd worden.

Het VIS-systeem

In sommige gevallen moet je aangeven of opties al dan niet aanwezig zijn op het voertuig. Hier kun je dus het VIS-systeem gebruiken. Je opent het VIS-systeem dan op een andere pc. Je kunt hierop met dezelfde gegevens inloggen, want Opel staat toe dat je op meerdere pc’s met dezelfde accountgegevens werkt.

Als het chassisnummer is uitgelezen, krijg je te zien welke ECU’s je kunt programmeren voor dit voertuig. Selecteer de ECU die je wilt herprogrammeren en volg de instructies. Het softwarebestand wordt eerst naar de pc geladen en vervolgens naar de ECU. Tussendoor is er geen weg meer terug. Zorg dus voor een goede herprogrammeeromgeving. Hiermee bedoel ik het volgende:
•    Je pc is voorzien van een netspanning;
•    Alle energiebesparingsacties op je pc zijn uitgeschakeld;
•    Je hebt een goede ondersteuningslader op het voertuig aangesloten;
•    Voorkom dat iemand deze omgeving kan verstoren.

Praktijkvoorbeeld GME infotech

In onze werkplaats hebben we een specialisme ontwikkeld in de Easytronic-versnellingsbak van Opel. Deze semi-automaat kampt met veel problemen. De koppelingsactuator begeeft het nog wel eens.

Om klanten snel te helpen, hebben we voor een aantal types een ruilsysteem opgezet. Dit kan niet bij alle modellen en types. Als wij een ruilmodule monteren, moet deze voorzien worden van de juiste software om andere problemen te voorkomen. Hiervoor gebruiken we de pass-thru-functie van de GME infotech-website van Opel. Middels SPS kunnen we dan de juiste software programmeren. Ook bieden we speciaal onderhoud aan voor Easytronic.

In onze C-beurt plaatsen we ook de meest recente software in de regeleenheid. Naast het verversen en inleren hebben we dan het maximale gedaan om de semi-automaat weer optimaal zijn werk te laten doen. Zonder de pass-thru-functie van de GME infotech-website is dat niet mogelijk.

Eindoordeel

GM heeft het goed voor elkaar. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind. Ik heb getracht de drempel een stuk te verlagen en ik heb je laten zien wat er te vinden is op deze website. Mocht je nog meer willen weten voor je zelf begint, dan zijn er genoeg trainingsinstanties die je met een training verder op gang helpen. Ga je ermee aan de slag, dan raad ik je aan te beginnen op een moment dat je rust om je heen hebt.

Pak geen auto van een klant die aan het einde van de dag weg moet. Neem een voorraadauto waar je mee kunt stoeien. En gaat er iets mis met programmeren, begin dan rustig opnieuw en probeer het nogmaals. Bij Opel heb ik nog nooit een desastreus geval meegemaakt. Maar ik houd me dan ook wel aan de regels!

Verder heb ik weinig op- en aanmerkingen op de TI-website van GM. Behalve dat we graag de TECH2WIN-applicatie weer graag voor een dag willen kunnen kiezen. De creditkaartbetaling blijft ook een doorn in het oog. Mocht er een probleem met je bank zijn, kun je niets beginnen. Het zou fijn zijn als je achteraf kan betalen door middel van een automatische incasso.

Naschrift van de AMT-redactie

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij autobedrijf Wout Bouman én Topmonteur op het AMT Garageforum. Heb je vragen over de TI-website van GM of van een andere fabrikant? Bel dan niet met Iwans werkgever, maar ga naar het AMT Garageforum. Daar vind je onder de rubriek Tips & Tricks een ‘sticky’ topic over dit onderwerp. Op deze plek krijg je snel antwoord op je vragen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels