artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Waar is die vlinderklep naartoe?

Werkplaats & Onderhoud 2396

Een Renault Trafic van 2012 met 2.0 dCi M9R-motor gaat in noodloop. Het display geeft de melding: Inspuiting controleren/defect. Ook het MIL brandt. De Trafic wordt bij forumlid Martijn81 gebracht voor een diagnose. Hij gaat aan de slag.

Opgelost op AMT Garageforum: Waar is die vlinderklep naartoe?
Zo trof Martijn81 de EGR-koeler. Wat is hier aan de hand?

Martijn start met het uitlezen van de Trafic en ziet foutcode DF1237 ‘Circuitbediening EGR’ opgeslagen staan. Hij gaat op zoek naar de EGR-klep, en daarbij vallen hem een afgebroken veertje en gebroken kabeltje nabij de EGR-koeler op. Op deze EGR-koeler zit een elektronisch gestuurde vacuümpot die het stalen kabeltje, die weer is verbonden met een asje in de EGR-koeler, bedient.

Martijn besluit de EGR-koeler te demonteren en na wat werk ziet hij in de koeler alleen een asje. Van een eventuele (vlinder)klep is niets te zien.

Overtuigd van het defect bestelt Martijn een nieuwe koeler, deze staat echter in backorder met minimaal drie weken levertijd. Intussen rijzen er bij Martijn vragen en besluit hij deze op AMT Garageforum te plaatsen.

Werking EGR-koeler

“Vanwege de backorder kan ik niet controleren hoe het eruit hoort te zien. Wat is daarnaast de functie van die gestuurde klep ín de EGR-koeler? En veroorzaakt deze de EGR-storing? De EGR-klep zelf zit veel verder in het circuit. Hoe ik het hier zie is: een buis van de uitlaatzijde gaat naar de EGR-koeler, dan de vlinderklep en vervolgens met een buis naar het gasklephuis-EGR om bij de inlaat uit te komen.

Komt iemand dit probleem bekend voor?”

Topmonteur Misfire, diagnosespecialist bij een dealer: “De vlinderklep die ik tegenkom bij EGR-koelers is bedoeld om de uitlaatgassen om de koeler heen te geleiden. Met name bij een koude motor worden de uitlaatgassen niet gekoeld, om de motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Het asje van de vlinderklep wordt middels een positiesensor in de gaten gehouden. Grote kans dus dat met een nieuwe EGR-koeler je probleem is opgelost.

Afgebroken klep bij turbo

Na demontage van de EGR-koeler wordt beter zichtbaar dat de kabel gebroken is en een stukje van de veer defect is.

Na demontage van de EGR-koeler wordt beter zichtbaar dat de kabel gebroken is en een stukje van de veer defect is.

Forumlid Jordybema: “Wij hebben een maand geleden een Opel Vivaro gehad met foutcode turbodruk. Ook hier bleek de vlinderklep van de EGR-koeler afgebroken. Het restant van de vlinderklep zat in (tegen) de turbo, zodat deze geen druk kon opbouwen. Kijk dus nog eens goed of er nog stukjes in het systeem zitten.”

Martijn81 plaatst enkele foto’s van de gedemonteerde EGR-koeler waarop het defect en ontbreken van de vlinderklep goed te zien zijn. “Okee, waarschijnlijk is dit dus de oorzaak. Echter moet ik dus nog op zoek naar die vlinderklep. Wat is de meest logische plek? Bij de EGR-klep of misschien wel bij de turbo?”

De binnenkant van de EGR-koeler. Alleen het asje is te zien, de vlinderklep is spoorloos verdwenen.

De binnenkant van de EGR-koeler. Alleen het asje is te zien, de vlinderklep is spoorloos verdwenen.

Matramurena vult aan: “Ik heb het al meerdere keren bij de hand gehad. Het klepje vond ik dan terug bij de turbo. Als deze nog intact is, hoef je de turbo niet te vervangen, maar bij twijfel altijd even de turbo delen. Als het schoepenwiel beschadigd is, moet de turbo natuurlijk wel vervangen worden.”

Gevonden, turboschade?

Martijn bedankt iedereen voor de reacties en gaat op zoek naar de afgebroken klep. Deze vindt hij inderdaad aan de perszijde van de turbo. De turbo zelf heeft geen schade. Martijn: “Ik blijf het vreemd vinden, die vlinderklep heeft toch een behoorlijke afstand afgelegd door het inlaattraject. Ik had nooit verwacht dat hij daar terecht zou kunnen komen. Inmiddels is de EGR-koeler binnen, en voor zover ik kan zien is de constructie niet aangepast. Gewoon maar weer monteren dus.”
Na montage is de storing zoals verwacht inderdaad verholpen.

Top Monteur Martijn81 helpt vaak op het AMT Garageforum met zijn kennis en inzicht.

Top Monteur Martijn81 helpt vaak op het AMT Garageforum met zijn kennis en inzicht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels