artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Seat Ibiza slaat soms niet aan

Werkplaats & Onderhoud 4910

Een Seat Ibiza 1.4 uit 2005 met motorcode BBZ slaat regelmatig niet aan. En een foutcode op het verwarmingscircuit van de lambdasonde blijft maar terugkomen. De auto wordt bij Diagnose Service Noord gebracht voor diagnose. Hebben de storingen met elkaar te maken?

Diagnosetips uit de praktijk: Seat Ibiza slaat soms niet aan

Arjen Hofstra, eigenaar van Diagnose Service Noord, begint met de geschiedenis van de auto. Daaruit blijkt dat de auto recent is voorzien van een nieuwe accu, krukassensor, nokkenassensor en een nieuwe lambdasonde. Wanneer Arjen de Seat Ibiza start, slaat deze netjes aan. “Tijdens het uitlezen komt foutcode 17604 ‘lambdasensor 1 – bank 1, verwarmingscircuit elektrische storing, intermitterend’ naar voren. Omdat de motor nu goed aanslaat, begin ik het onderzoek bij de foutcode.”

Verwarmingscircuit van de Lambdasonde

Arjen controleert de verwarming van de lambdasonde wanneer de foutcode in het geheugen staat. Hieruit blijkt dat het systeem bij lopende motor goed werkt.

Arjen controleert de verwarming van de lambdasonde wanneer de foutcode in het geheugen staat. Hieruit blijkt dat het systeem bij lopende motor goed werkt.

“Ik sluit de voeding, aansturing en stroom door het verwarmingselement aan op de scope. Hieruit blijkt dat de verwarming van de lambdasonde prima functioneert. Vreemd, want hier verschijnt wel de foutcode op. Wanneer ik de foutcode wis bij een lopende motor, komt hij niet meer terug. Als ik de auto opnieuw start, is de code weer aanwezig. De fout ontstaat dus tijdens het starten”, legt Arjen uit.

Tijdens het starten valt de voeding van de lambdasonde kortstondig weg. Arjen: “Om er zeker van te zijn dat dit de oorzaak is, sluit ik tijdelijk een losse voeding aan op de lambdasonde. De storing blijft echter aanwezig.”

Meten met de scope

In het schema ziet Arjen dat de voeding afkomstig is van het brandstofpomprelais. Hij besluit om het relais te controleren met behulp van een scope. Hij brengt de aansturing, voeding vanaf en voeding naar het relais in beeld. “Ik zie dat de aansturing tijdens het starten kort wegvalt. Op dat moment valt ook op dat de voedingsspanning behoorlijke dipt tijdens het starten.”

Seat Ibiza. De voeding van het brandstofpomprelais heeft een dip naar 5,3 V. Ook de aansturing van het brandstofpomprelais valt kort weg. De voeding van het brandstofpomprelais heeft een dip naar 5,3 V. Ook de aansturing van het brandstofpomprelais valt kort weg.

De voeding kan natuurlijk een dip krijgen door spanningsverlies in de bedrading. Om dit uit te sluiten, doet Arjen nog een meting. “Ik vergelijk hiervoor de gemeten spanning op het relais met de accuspanning.” Deze blijkt net zo ver te zakken tijdens het starten, en dat terwijl de accu wel helemaal opgeladen is. Hij besluit om een nieuwe accu te monteren. “Er was een accu gemonteerd van een onbekend merk”, legt Arjen uit.

Met de nieuwe accu controleert Arjen nog enkele malen het relais en de lambdasonde. De storing komt niet meer terug. De oorzaak was dus een accu van slechte kwaliteit. “De storing met betrekking tot het niet aanslaan heeft zich tijdens het oplossen van de foutcode niet voorgedaan. Ik ga er vanuit dat deze storingen met elkaar te maken hadden. Waarschijnlijk werd de aansturing van het brandstofpomprelais af en toe niet hervat, waardoor de motor niet aansloeg. Dat was althans mijn redenering.”

Helaas…

Op het moment dat Arjen de auto voor de laatste keer wil starten om deze naar buiten te rijden, weigert de motor weer aan te slaan. Pas bij een derde startpoging komt de motor tot leven. Hmm, is er toch meer aan de hand? Het antwoord lees je in deel twee.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels