artikel

Deel 2. Diagnosetips uit de praktijk: Seat Ibiza slaat soms niet aan?

Werkplaats & Onderhoud 5958

Een Seat Ibiza 1.4 uit 2005 met motorcode BBZ slaat regelmatig niet aan en heeft last van een terugkerende foutcode op het verwarmingscircuit van de lambdasensor. Die tweede storing is opgelost door Diagnose Service Noord, nu het aanslaan nog.

Deel 2. Diagnosetips uit de praktijk: Seat Ibiza slaat soms niet aan?

De foutcode op de lambdasonde werd veroorzaakt door een slechte kwaliteit accu, zoals je vorige week kon lezen. Het slecht aanslaan van de motor was daar echter niet mee opgelost. Arjen Hofstra van Diagnose Service Noord start opnieuw met het uitlezen van de foutcodes; die zijn er niet. Ook controleert hij enkele parameters, maar vindt geen afwijkingen. Arjen sluit de scope aan op de bobine en injector van cilinder 1. Beide signalen zijn aanwezig tijdens het starten. De brandstofdruk is ook in orde. Wat nu?

Drukmeting in cilinder

“De motor krijgt lucht, brandstof en een vonk. Hij moet dus gewoon aanslaan. Behalve als er iets op het verkeerde moment gebeurt”, zegt Arjen. Hij besluit een scopemeting uit te voeren om te controleren of de ontsteking op het juiste moment komt.

Arjen: “Op kanaal één sluit ik de drukmeter aan om de druk in de cilinder te monitoren. Op kanaal twee zet ik de aansturing van de bobine van cilinder 1 om zo een gezamenlijk beeld te krijgen.” Na een paar keer starten doet het probleem zich voor. Arjen ziet dat de vonk op het verkeerde moment plaatsvindt, aan het einde van de uitlaatslag in plaats van de compressieslag.

Verkeerde nokkenassignaal

Arjen neemt ook het krukas- en nokkenassignaal onder de loep. In eerste instantie zien de signalen er tijdens het wel en niet aanslaan hetzelfde uit. Toch stuurt de ECU de bobine op het verkeerde moment aan.

“Er zijn ECU’s die de synchronisatie tussen het krukas- en nokkenassignaal constant controleren, bijvoorbeeld als terugkoppeling voor de nokkenasverstelling. Andere ECU’s gebruiken het signaal enkel als cilinderherkenning, waarna het nokkenassignaal overbodig is. Waarschijnlijk is dat bij deze motor ook het geval”, legt Arjen uit.

In groen het nokkenassignaal, blauw het moment van ontsteking en in het rood de drukmeting in de cilinder. Wat opvalt, is twee keer een hoog nokkenassignaal na elkaar en een ontsteking op het verkeerde moment. In groen het nokkenassignaal, blauw het moment van ontsteking en in het rood de drukmeting in de cilinder. Wat opvalt, is twee keer een hoog nokkenassignaal na elkaar en een ontsteking op het verkeerde moment.

“Het nokkenassignaal is de ene omwenteling hoog en de volgende omwenteling laag. Wanneer ik kijk naar de eerste pulsen, dus tijdens het starten, zie ik twee keer achter elkaar een hoog signaal. De ECU bepaalt daardoor de timing verkeerd, waardoor de ontsteking op het verkeerde moment plaatsvindt.“

De voeding en de massa van de nokkenassensor zijn orde. Ook is de sensor goed gemonteerd en het pulswiel toont geen beschadigingen. Arjen: “Het enige wat mij opvalt, is dat er geen merk- of onderdeelnummer op de sensor staat.” Een belangrijk detail, de auto is enkele weken geleden voorzien van een nieuwe nokkenassensor.

Seat Ibiza. Na het vervangen van de imitatienokkenassensor door een originele komt de ontsteking weer op het juiste moment door ee correct nokkenassignaal . Na het vervangen van de imitatienokkenassensor door een originele komt de ontsteking weer op het juiste moment.

Goedkoop is duurkoop

Arjen besluit een nieuwe, originele nokkenassensor te monteren. Het probleem blijkt daarmee opgelost. “Het is niet de eerste keer dat ik problemen tegenkom met imitatiesensoren. Natuurlijk, vaak werkt het wel. Zo weet ik dat deze sensor geen problemen geeft op een 1.4 met een nieuw type motorregeling.

Mijn advies: maak de klant bewust van de risico’s van goedkope onderdelen. De slechte kwaliteit accu en de imitatienokkenassensor hebben deze klant uiteindelijk alleen maar extra geld gekost”, besluit Arjen.


Heb je deel 1 gemist? Of wil je die nog eens teruglezen. Je vind Arjan’s diagnosestappen naar de oorzaak van de foutcode op de lambdasonde hier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels