artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Lexus slaat aan en weer af

Werkplaats & Onderhoud 97

Een Lexus IS200, tweeliter zescilinder 1G-FE, van 2000 slaat aan maar na drie seconden ook weer af. Het EOBD-lampje gaat branden en foutcode P1300 is permanent aanwezig. De autotechnicus komt er niet uit en schakelt Ronald van der Linden van Mobiron in voor een oplossing.

Diagnosetips uit de praktijk: Lexus slaat aan en weer af
Een Lexus IS200, tweeliter zescilinder 1G-FE, van 2000 slaat aan maar na drie seconden ook weer af. Het EOBD-lampje gaat branden en foutcode P1300 is permanent aanwezig. De autotechnicus komt er niet uit en schakelt Ronald van der Linden van Mobiron in voor een oplossing.

Ronald: “Ik heb eerst de motor-ECU uitgelezen op foutcodes en trof daar dezelfde foutcode permanent aan. P1300 slaat op een fout in het ontstekingssysteem. Ik heb de scope aangesloten op de stuurdraad (IGT1) van de motor-ECU naar de bobine (aansluiting 3) en op het terugkoppelsignaal (IGF) van de bobine naar de motor-ECU.” Ronald ziet dat het terugkoppelsignaal van de bobine van cilinder 1 niet aanwezig is. Is dat de oorzaak?Blauw is het injectorstuursignaal, de rode lijn geeft het IGF-signaal weer. Er is duidelijk zichtbaar dat de bobine van cilinder 1 geen terugkoppelsignaal geeft naar de motor-ECU. Blauw is het injectorstuursignaal, de rode lijn geeft het IGF-signaal weer. Er is duidelijk zichtbaar dat de bobine van cilinder 1 geen terugkoppelsignaal geeft naar de motor-ECU.

Controle van bedrading

“Het probleem kan in de bedrading of de bobine zelf zitten. Ik heb de bobine van cilinder 1 naar cilinder 3 gewisseld en andersom. Met de scope zag ik nu dat het ontbrekende terugkoppelsignaal zich nu naar cilinder 3 had verplaatst.”De bobine van cilinder 1 geeft dus een probleem waardoor foutcode P1300 ontstaat. Echter is niet zeker of daar het afslaan van de motor vandaan komt.
Ronald wisselt de bobine tussen cilinder 1 en cilinder 2. Het scopebeeld laat nu goed zien dat het IGF-signaal meeverhuist. Ronald wisselt de bobine tussen cilinder 1 en cilinder 2. Het scopebeeld laat nu goed zien dat het IGF-signaal meeverhuist.

Carburateurreiniger

Ronald voert nog een aantal andere controles uit. “Als ik de motor start en carburateurreiniger in de inlaat spuit, blijft de motor wel lopen. De ontsteking en dus ook het motortoerentalsignaal moeten in orde zijn. De benzinedruk heb ik vervolgens gemeten. Die is tijdens het starten al 3,0 bar en daarmee meer dan voldoende om de motor te laten aanslaan.”

Ronald sluit de scope aan op het injectorsignaal van cilinder drie. Hiermee kan hij er zeker van zijn dat de motor-ECU alle injectoren afsluit en niet alleen die van cilinder 1. “Op de scope zie ik nu heel goed dat de motor-ECU het injectorstuursignaal stop zet. Vanaf dit punt slaat de motor logischerwijs af.”

Na vervanging van de bobine werkt alles weer. Elke bobine geeft een IGF-signaal en de motor-ECU blijft het stuursignaal (blauw) geven. Na vervanging van de bobine werkt alles weer. Elke bobine geeft een IGF-signaal en de motor-ECU blijft het stuursignaal (blauw) geven.

Ronald van der Linden is eigenaar van Autobedrijf Mobiron in Zuid-Beijerland. Een universeel en in Renault gespecialiseerd bedrijf met een passie voor lastige storingen. Door voortdurend te investeren in gereedschappen en kennis blijft het bedrijf bij met de modernste technieken om ook de meest lastige storingen voor collega-autobedrijven op te lossen.

Defecte bobine

Ronald kan niet anders dan concluderen dat de bobine van cilinder 1 defect is. Hij vervangt de bobine en sluit de scope weer aan. Nu is goed te zien dat het terugkoppelsignaal weer op alle zes cilinders aanwezig is. Ronald maakt nog een proefrit van 25 kilometer ter controle. De motor loopt goed en er zijn geen foutcodes meer aanwezig.
“Bij het ontbreken van het terugkoppelsignaal (IGF) van de bobine stopt de motor-ECU met aansturen van de injectoren. Hierdoor slaat de motor af. Geen lastige storing, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.”

Na vervangen van de bobine loopt de motor weer normaal en zijn er geen storingen meer aanwezig.

Na vervangen van de bobine loopt de motor weer normaal en zijn er geen storingen meer aanwezig.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels