artikel

Diagnosetips uit de praktijk: BMW in eurocrisis

Werkplaats & Onderhoud 125

Een BMW 3 Serie (E91) heeft vreemde elektronische storingen. Volgens de eigenaar vallen soms alle meters in het instrumentenpaneel uit. De controlelampjes gaan aan en weer uit gedurende enkele seconden, waarna de storing weer lang wegblijft. Incidenteel is een korte, harde brom hoorbaar over de luidsprekers. De waslijst aan CAN-bus fouten doet het autobedrijf besluiten de 3 Serie naar Wijk en Aalburg te sturen.

Diagnosetips uit de praktijk: BMW in eurocrisis
Dit muntje van 5cent ín de radio is de oorzaak van de storing, met een uitvallend instrumentenpaneel tot gevolg.

Jeffrey van Deursen, diagnosespecialist bij autobedrijf Wout Bouman, krijgt de 3 Serie onder zijn hoede. “Ik maak natuurlijk eerst weer een systeemscan, en zie meteen een groot aantal foutcodes op het comfortnetwerk”, legt Jeffrey uit. Gezien het grote aantal regeleenheden op het comfortnetwerk besluit Jeffrey de automotive labscope aan te sluiten. “Vervolgens heb ik de auto voor woon-werkverkeer meegenomen met de scope aangesloten, hopend dat de storing zich zou voordoen. Helaas gedraagt de BMW zich voorbeeldig. Dat maakt het altijd lastig bij dit soort storingen, het sporadisch voorkomen.”

Bevestiging

Jeffrey sluit de scope aan op het comfort CAN-busnetwerk om tijdens het rijden de storing vast te kunnen leggen. Zo wordt zichtbaar dat CAN-low kortsluiting maakt naar massa.

De volgende ochtend gaat Jeffrey weer vol verwachting op pad, en na enkele kilometers doet de storing zich voor. “Eindelijk, de wijzers vallen weg en alle lampjes gaan aan, zoals de klant ook had aangegeven bij het autobedrijf”, zegt Jeffrey. “Op de scope zie ik duidelijk wat er gebeurt. De CAN-low maakt kortsluiting naar massa. Vanaf het moment bij de pijl (zie afbeelding) vallen de wijzers van het instrumentenpaneel uit en lichten er veel controlelampjes op.” Nu moet Jeffrey nog op zoek naar de oorzaak van deze kortsluiting.

Zoeken naar een speld

“De uitdaging van dit soort storingen op de CAN-bus zit hem in het vinden van de oorzaak. Het kan een regeleenheid zijn, dat is meteen ook de makkelijkste oorzaak. Lastiger wordt het als de oorzaak in de bedrading zit. Ik ga beginnen met de makkelijkste.”

Vreemd geluid

Jeffrey vindt in de kofferbak een drietal regeleenheden die goed te bereiken zijn. Hij ontkoppelt deze van het comfortnetwerk en gaat weer proefrijden, helaas zonder effect.  De 3 Serie is ook voorzien van een aftermarket cruisecontrolsysteem. Deze heeft een snelheidssignaal vanaf de CAN-bus nodig om te werken. Zou dit de oorzaak zijn? Jeffrey: “Van het autobedrijf begreep ik dat dit systeem al ontkoppeld is geweest van het netwerk, dus ook die sluit ik uit. Op het schema zie ik verder dat het infotainmentsysteem ook deel uitmaakt van het netwerk, dat is de volgende.”
Terwijl Jeffrey de radiomodule demonteert, merkt hij een vreemd rammelend geluid op. Wat is dat? Nieuwsgierig besluiten Jeffrey en zijn collega’s de radio uit elkaar te halen.

5 eurocent

Jeffrey-van-Deursen_Wout-Bouman

Jeffrey van Deursen is Technisch Specialist bij Autobedrijf Wout Bouman, het bedrijf waar ook Iwan Kennis werkzaam is en waar ze ‘Beyond Dealerlevel Diagnose’ leveren.

“Dat was wel een verrassing, er lag een muntje van 5 eurocent in. Deze lag direct tegen de contacten van de quadlockstekker en de behuizing. In deze stekker zitten speaker en CAN-busbekabeling. De kans is zeer groot dat dit muntje het leven van de BMW zuur maakt.”

Geen jukebox

Jeffrey verwijdert het geld en monteert de radio weer. De BMW blijft storingsvrij op zijn woonwerkrit en stuk voor stuk koppelt hij de losgekoppelde regeleenheden weer aan het CAN-bus comfortnetwerk. Na meerdere storingsvrije ritten kan hij dan ook concluderen dat de 3 Serie weer storingsvrij was.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels