artikel

Opgelost op AMT Garageforum: VW Golf TSI met misfires

Werkplaats & Onderhoud 15915

Een VW Golf met 1.4 16V TSI CAXA-motor uit 2008 geeft misfires op cilinder 3 en 4. AMT Garageforumlid mebo leest foutcodes P0300, P0303 en P0304 uit. Na een waslijst aan reparaties, waaronder cilinderkoprevisie en reiniging, nieuwe distributieketting, zuigerveren, klepgeleiders, hydraulische stoters en injectoren reinigen blijft de TSI op 2 of 3 cilinders stotteren.

Opgelost op AMT Garageforum: VW Golf TSI met misfires
Hier zit het lager keurig in het midden van de uitlaatnokkenas, zoals het hoort.

“Je merkt wel dat hij hem soms wil afregelen. Heel af en toe draait hij een paar seconden goed, om vervolgens weer te gaan stotteren en ploffen”, schrijft mebo op het AMT Garageforum. Wie weet raad? Daandc reageert: “Is het geen elektrisch probleem? Bijvoorbeeld een missende voeding op bobines, of een slechte masssa?” Forumlid hobbyman adviseert te gaan meten met de scope: “Vergelijk de injectie en ontsteking onderling.” Martijn83 raadt aan te beginnen met een combimeting: “Bekijk het krukas- en nokkenassignaal samen, dan weet je of de distributietiming 100 procent in orde is. En wat doen je fuel trims? Heb je alle adaptiewaarden al gereset en de onderdelen opnieuw ingeleerd?” Topmonteur Pedroo voegt daaraan toe: “Zitten de goede bougies er in? Wanneer begint het overslaan, bij een koude start?”

“De motor begint meteen over te slaan, koud of warm maakt niet uit”, reageert mebo. “De bougies, van NGK, zijn de juiste. Verder is alles gereset en ingeleerd. We zijn mechanisch begonnen vanwege flink vervuilde kleppen. Twee bleken niet makkelijk te bewegen in de geleiders, vandaar de koprevisie.” Mebo gaat de motor weer deels demonteren: carterpan, distributiedeksel en kleppendeksel gaan eraf. Hij meet weinig tot geen compressie op cilinder 3. “Stom dat we dit niet direct gemeten hebben. De nokken willen nog wel eens verspringen volgens ons revisiebedrijf, met dezelfde symptomen als gevolg.” Jarrie wijst nog eens op het inlaatspruitstuk: “Is dat wel netjes schoongemaakt? De klepjes hierin kunnen dit soort storingen ook veroorzaken”.

Verstopte injectoren

Jordidik heeft een vergelijkbaar geval in de werkplaats gehad, bij een VW Jetta met tweeliter motor. “Ook toen van alles gecheckt. Bobine, kabels, bougies nagekeken, maar de storing bleef. Uiteindelijk bleek het te komen door verstopte injectoren. Deze waren verstopt geraakt door een uit elkaar vallend brandstoffilter. We hebben toen alles schoongemaakt, een nieuw brandstoffilter gemonteerd en het probleem was opgelost.”

Jarrie plaatst hier vraagtekens bij: “Dan zou er weer vuil ingekomen moeten zijn, want de injectoren zijn gereinigd en getest”.  jordiedik reageert: “Ja, hij heeft de injectoren wel gereinigd, maar ook de drukregelaar? Daar zit ook een filter in, die bij mij helemaal vol zat met stof/papier. Ook in de rail zelf kan vuil zitten”.

Verschoven lager

Mebo komt met het verlossende antwoord en voegt foto’s bij om het toe te lichten. “We hebben het euvel gevonden. Op de eerste foto is te zien dat het lager in het midden zit van de uitlaatnokkenas. Op de tweede foto is te zien dat het lager uit het midden zit. Deze verschuift stiekem en komt dan op de tuimelaar terecht. De kleppen zijn waarschijnlijk niet krom gelukkig. We hebben nu een nieuwe set nokkenassen en kleppendeksel besteld.”

Dit probleem komt Topmonteur Iwan bekend voor: “Vanaf een bepaald motornummer zijn de nokkenassen gewijzigd. Volgens mij heeft dit ook als diagnosetip in AMT gestaan”. Mebo heeft goed nieuws: “De motor loopt weer perfect. Het is inderdaad de uitlaatnokkenas geweest, waarop het lager verschoof.”

Nokkenas Golf TSI - verschoven lager Het lager is verschoven en raakt de tuimelaar, met misfires tot gevolg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels