artikel

Controlelampje airbag gaat niet aan: APK-afkeur?

Werkplaats & Onderhoud 10926

“Onlangs had ik een Golf IV in de werkplaats voor een APK-keuring”, schrijft Edwin van der Gracht. “Tijdens de keuring viel me op dat het airbaglampje niet aanging. De Golf is van 1999, dus in dit geval is dat gewoon goedkeur. Maar stel dat de auto van na 31-12-2003 was geweest, wat dan? Afkeur? Maar er is helemaal geen afkeurcode voor de airbag. Hoe zit dat?”

Controlelampje airbag gaat niet aan: APK-afkeur?
Zo ziet het instrumentenpaneel van een Golf IV met functionerend airbaglampje er uit.

De foto iets verder op deze pagina laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het airbaglampje in de VW Golf, die bij Edwin van der Gracht voor APK werd aangeboden, is met wortel en tak uit het instrumentenpaneel verwijderd. Nee, dat gaat niet meer branden. Van der Gracht maakte de foto’s om ze te posten in een WhatsApp-groep van autotechnici. En daar werd een artikel genoemd met datum eerste toelating 31-12-2003. Pas bij auto’s in gebruik genomen na die datum zou de APK-keurmeester op het airbaglampje moeten controleren. Maar waarom is er dan geen afkeurcode?

Antwoord van de RDW

Wat Edwin van der Gracht aantrof op de plek van het airbaglampje? Een zwart gat.

“Ik kan me voorstellen dat hier nog wel eens verwarring over is”, zegt Bert Top namens de RDW. Hij biedt graag duidelijkheid: “Het airbagsysteem wordt genoemd in de Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK. Dat komt omdat in deze regeling geregeld is hoe het APK-rapport moet worden ingevuld en wat erop vermeld moet worden.” Dus even naar de online regelgeving van de APK. Daar staat in lid 2 van artikel 28 in Hoofdstuk 6 ‘Voorschriften keuringen’ van de ‘Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK’: “Bij de keuring wordt het voertuig tevens gecontroleerd aan de hand van de in bijlage 1 opgenomen reparatieadviespunten.” In die bijlage lezen we in Artikel 1 lid 2: “Bij personenauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003, en die beschikken over een airbagsysteem dat is voorzien van een waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.”

Visuele controle

En er staat een link naar de wijze van keuren: “Visuele controle. Indien een airbagsysteem of een gordelspansysteem is voorzien van een waarschuwingslampje, moet het waarschuwingslampje gaan branden als het contact wordt ingeschakeld. Vervolgens dient het waarschuwingslampje te doven, eventueel na het starten van de motor. Wanneer het waarschuwingslampje uitgaat, mag er vanuit worden gegaan dat het systeem functioneert. Indien het waarschuwingslampje blijft branden, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.”

Reparatieadvies

“Kortom”, zegt Bert Top: “Een gebrek aan het airbagsysteem moet op het rapport vermeld worden als reparatieadvies, er kan niet op worden afgekeurd. Bij het afmelden van de auto vinkt de keurmeester de code RA1 aan. En op het keuringsrapport moet staan: “Het airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet goed.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels